خواص میخک در طب سنتی (خواص شگفت انگیز میخک)

شاید شنیدن عنوان خواص میخک برای شما تعجب برانگیز باشد ، در ابتدا خیلی خلاصه بگوییم که میخک از غنچه های گل میخک که در طبیعت می بینید گرفته می شود و خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه می خوانید

خواص میخک

کمک به گوارش

بعضی از ترکیب‌های یافت شده در میخک برای تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی خاصی که هاضمه را بهبود می‌بخشند موثر هستند. گوارش سالم سوخت‌ و ساز بدنی سالم‌تری ایجاد خواهد کرد و جذب مواد مغذی به شکل بهینه خواهد بود.

دارای خواص ضد میکروبی است

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند برخی خواص ضد میکروبی یافت شده در میخک برای کشتن باکتری‌های وبا موثر هستند. مطالعات بیشتر بیان کرده‌اند که میخک راه‌حلی کارامد برای کشتن شمار زیادی از پاتوژن‌های (میکروب‌های بیماری‌زا) انسانی است.

مبارزه کننده با سرطان

میخک نسبتا از آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزادی که می‌توانند باعث رشد سلول‌های سرطانی شوند فوق‌العاده هستند.

محافظت از کبد

خواص ضد هپاتیتی موجود در میخک واقعا برای محافظت از کبد مفید هستند چون به خاطر فرایند سوخت و ساز، مقدار آنتی اکسیدان کبد می‌تواند به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و آن خواص اثر متقابل ایجاد و از کبد محافظت خواهند کرد.

تقویت سیستم ایمنی

از روی جدول فوق، مشخص می‌شود که میخک نسبتا ویتامین C بالایی دارد که برای سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. به علاوه،‌ میخک به تولید سلول‌های سفید خون نیز کمک می‌کند و همزمان حساسیت بالا را درمان می‌کند.

مفید برای دیابت

انسولین برای کنترل سطح قند خون حیاتی است اما به خاطر عواملی خاص، بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا مقدار انسولین برای تنظیم سطح قند خون در جریان خون کافی نیست. خب، میخک می‌تواند تولید بهینه‌ی انسولین را برای تنظیم سطح قند خون تضمین کند.

جلوگیری از پوکی استخوان

هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید زمان را متوقف کنید، در نتیجه پیر شدن چیزی است که مطمئنا با آن روبرو خواهید شد. در طول سال‌ّهای کهولت بدن‌تان توانایی جذب کلسیم را از دست خواهد داد و این همان زمانی باید باشد که استخوان‌هایتان دچار کمبود کلسیم می‌شوند. خب، میخک با حفظ کیفیت استخوان‌ها و قوی نگه‌ داشتن آن‌ها در مدت زمانی طولانی‌تر به شما کمک خواهد کرد.

حاوی خواص آنتی-موتاژنیک 

یکی از خواص موتاژنیک وقتی است که دی‌ان‌ای‌ها به خاطر بعضی از عوامل، مانند رادیکال‌های آزاد، دچار جهش می‌شوند. در واقع این ریشه‌ی رشد سلول‌های سرطانی است. میخک حاوی خواص آنتی موتاژنیک است که می‌تواند این فرایند را در همان مراحل اولیه متوقف کند.

درمان سردرد

در دوران بارداری، گاهی مادران باید با سردردهای‌شان دست و پنجه نرم کنند چون اجازه ندارند به خاطر نوزادشان هیچ دارویی مصرف کنند. خب، مصرف میخک کاملا بی‌خطر است حتی در دوران بارداری و برای درمان سر درد فوق‌العاده است.

 درمان سرطان ریه

به خاطر بعضی از خواص مانند خواص آنتی-کارسینوژنیک و پیشگیری شیمیایی، بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که میخک می‌تواند به روشی بسیار کارآمد سرطان ریه را در مراحل اولیه درمان کند.

دارای خاصیت ضد التهاب

اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است. به علاوه، میخک همچنین حاوی خواص ضد درد است که دردهای ناشی از التهاب را تسکین می‌دهد.

 افزایش دهنده‌ میل جنسی است

این حقیقت که میخک دارای خاصیت افزایش میل جنسی است توسط مطالعات و آزمایش‌های دقیقی به اثبات رسیده است.

خواص آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها برای بدن انسان حیاتی هستند به خصوص برای سیستم ایمنی چون این تنها راه موثر برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است و میخک حاوی بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های کارآمد است که مورد نیاز بدن انسان هستند.

درمان سرگیجه و استفراغ

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ابتلا به سرگیجه و استفراغ شوند اما عامل بروز آن هر چه باشد، همیشه می‌توانید به میخک رجوع کنید تا سرگیجه‌تان را برطرف کند و مانع استفراغ شود.

درمان سرفه

سرفه گاهی می‌تواند واقعا آزار دهنده باشد به خصوص وقتی که نیمه‌های شب به آن دچار می‌شوید. فقط کافی است یک لیوان آب گرم که کمی میخک داخل آن ریخته‌اید را بنوشید تا به طور طبیعی سرفه‌ی شما درمان شود.

درمان بوی دهان

آیا با بوی بد دهان به خصوص بعد از خوردن غذایی که برای سلامتی‌تان خوب نیست مشکل دارید؟ خب، کافی است کمی میخک بجوید تا با این مشکل مبارزه کنید.

درمان سینوزیت

یکی از فایده های میخک برای سلامتی که همه از آن با خبر هستند این است که میخک برای غلبه بر سینوزیت عالی است، هرچند شاید این فقط یک درمان خانگی محسوب می‌شود، پس بهتر است در مورد مشکل خود با پزشک نیز مشورت کنید.

برای درمان حالت تهوع در زمان حاملگی

اکثر مادران باردار نمی‌دانند که به راحتی خوردن یک فنجان چای صبحگاهی به همراه میخک می‌توانند حالت تهوع دوران حاملگی را بر طرف کنند.

درمان سرماخوردگی

درست است که داروها و درمان‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید اما برای شما که راه طبیعی را ترجیح می‌دهید؛ میخک بهترین راه حل موجود در این رابطه است.

بسیار مفید برای نفخ شکم

نفخ وقتی اتفاق می‌افتد که گاز در جهاز هاضمه جمع می‌شود. آنچه برای درمان نیاز دارید آن است که فقط ۴ یا ۵ میخک را با آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح از آن بنوشید تا به نفخ شکم‌تان به طور اساسی درمان شود.

کاهش اضطراب

می‌توانید استنشاق روغن عصاره‌ی میخک را به عنوان رایحه‌درمانی برای کمک به رهایی از اضطراب  و پریشانی امتحان کنید.

درمان آکنه

خواص بی‌حس کنندگی و ضد باکتریایی موجود در میخک برای درمان آکنه فوق‌العاده است و خواص شفابخش موجود در آن به تسریع این روند درمانی کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه