نکاتی طلایی برای لباس ها

تاريخ : 29 اسفند

در گذشته لباس پوشیدن تابع آداب و رسوم و قوانین دشواری بود که همه ناچار به تبعیت از آن بودند. کم‌کم برخی محدودیت‌ها از میان برداشته شد و طراحان مد، طرح‌های گوناگونی ابداع و به بازار عرضه کردند که هر کس در هر مقام و موقعیت اجتماعی به مقتضای بودجه خود و نیز با توجه به وضعیت ظاهریش می‌توانست طرحی برگزیند و لباسی بپوشد. امروزه بر میزان رهائی از این قید و بند نیز افزوده شده است به این معنا که هیچ‌کس کورکورانه دنبال مد نمی‌رود و در لباس پوشیدن پیش و بیش از همه‌چیز سلیقه خود را در نظر می‌گیرد.

نکاتی طلایی برای لباس ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

لباسی متناسب با وضعیت خود بپوشید
لباسی که می‌پوشید در درجه اول باید برای خود شما خوش‌آیند باشد و در آن احساس آرامش و اعتماد به نفس کنید. آنچه می‌پوشید باید با شخصیت شما متناسب باشد. هرگز نگذارید دوستان و نزدیکان، شما را تحت‌ تأثیر قرار دهند. لباسی باید بپوشید که به آن نیاز دارید، لباسی که با بودجه شما مطابقت کند. هیچ‌گاه چشم‌بسته دنبال مد نباشید. لباس باید با اندام شما سازگار باشد. شیک‌پوشی به معنای برده مد بودن نیست.

کمد خوب لباس

یک کمد خوب لباس، کمد مرتبی است که لباس‌های کهنه و نو با توجه به رنگ، جنس و فرم در کنار هم جای گرفته‌اند. نگاهی به کمد لباس‌های خود بیندازید! ببینید لباس‌هائی را که تنها به خاطر پیروی از مد خریده‌اید چند بار پوشیده‌اید. معمولاً این‌گونه لباس‌ها خیلی زود از مد می‌افتند و غیرقابل استفاده می‌شوند.

سادگی کلید خوش‌پوشی است

مدل‌های ساده همیشه قابل استفاده هستند. سعی کنید لباس‌های‌تان را از جنس‌های خوب و بادوام و طرح‌های ساده و کلاسیک انتخاب کنید. مدل‌های فانتزی و چشمگیر خیلی زود از مد می‌افتند.

طراح لباس خود باشید!

مد با طراحان لباس آغاز نشده است و به آنها نیز ختم نمی‌شود. لزومی ندارد دنباله‌رو آنها باشید. برای خود لباس‌های مناسبی طرح کنید. بعضی‌ها تصور می‌کنند که باید هر روز به رنگی و شکلی درآیند تا شیک‌پوش شمرده شوند. این اشتباه بزرگی است. معنی شیک‌پوشی داشتن لباس‌های متعدد نیست، طرز پوشیدن و جور کردن لباس‌هاست. خوش‌سلیقه و خوش‌پوش کسی است که از کمترین امکانات بهترین سود را می‌برد. چنین کسی با خرید یک لباس تازه لباس‌های قدیمی را کنار نمی‌گذارد. سعی می‌کند با تغییراتی کوچک آنها را نیز مورد استفاده قرار دهد. مثلاً یک کت قدیمی خوش‌دوخت با یک دامن جدید می‌تواند جور شود و یک دست لباس شیک بسازد و یا یک بلوز قدیمی با یک کمربند، شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

کیفیت مهم‌تر از کمیت

هرگز اجناس ارزان و به اصطلاح بنجل نخرید. فکر نکنید با خرید ارزان به اقتصاد خانواده کمکی کرده‌اید. یک لباس خوب بارها پوشیده می‌شود، بی آنکه از شکل بیفتد. به‌خصوص برای بچه‌ها اجناس خوب و بادوام بخرید، زیرا لباس بچه‌ها زود به زود باید شسته شود. اجناسی بخرید که قابل شست‌‌و شو و بادوام باشد. یک لباس خوب می‌تواند بیش از چند لباس بد و ارزان به شما خدمت کند.

رنگ لباس

رنگ لباس اهمیت زیادی دارد، به‌خصوص در مورد لباس‌های گران و پر مصرفی چون کت، پالتو، بارانی و … اینگونه لباس‌ها را همیشه از میان رنگ‌های کلاسیک خنثی مثل بژ، خاکستری، سفید و سیاه انتخاب کنید. این رنگ‌ها همیشه پوشیده می‌شوند. رنگ سفید برای همه فصل‌ها مناسب است. درست است که بیشتر به عنوان رنگی تابستانی پذیرفته شده است، اما در زمستان نیز جذابیت خاصی دارد، به خصوص اگر با رنگ‌های گرم پوشیده شود.

رنگ‌های مناسب
رنگ لباس باید با رنگ پوست و مو متناسب باشد. البته سلیقه شخصی نیز مطرح است، اما معمولاً هر کس رنگی را می‌پسندد که به او بیشتر می‌آید. تجربه نشان می‌دهد که برای مو سرخ‌ها با صورت‌های کک و مکی رنگ‌های بژ و سبز که با های‌لایت‌های طلائی طبیعی آنها هماهنگی دارد متناسب‌تر است. برای پوست‌های گندمگون و زیتونی با موهای قهوه‌ای تیره، رنگ‌های قرمز تیره و آلبالوئی جالب است. مو بلوندهائی که پوست خیلی روشنی دارند از رنگ‌های بژ و آبی می‌توانند بهترین نتیجه را بگیرند. کسانی که موهای قهوه‌ای روشن یا خاکستری دارند از رنگ‌های آبی می‌توانند استفاده کنند و اگر پوست رنگ پریده‌ای دارند مخلوط سفید و آبی برایشان رنگ مناسبی می‌سازد.

رنگ سیاه

وقتی لباس سیاه می‌پوشید توجه داشته باشید که رنگ سیاه روی چهره اثر می‌گذارد، به‌خصوص اگر لباس شب را به این رنگ انتخاب کرده‌اید در آرایش صورت دقت بیشتری بکنید. رنگ سیاه آرایش بیشتری می‌خواهد. این رنگ اندام را باریکتر نشان می‌دهد. پس اگر لاغر هستید، از این رنگ چشم بپوشید.

رنگ‌های سازگار

جور کردن رنگ لباس، با کفش و کیف و … نیاز به دقت دارد. مثلاً رنگ آبی نیلی بسیار زیبا و شیک است، اما جور کردن کفش و کیف با آن، چندان آسان نیست. اگر پوشاک خود را در یک ته رنگ انتخاب کنید (یعنی تیره و روشن یک رنگ خاص) کار آسان‌تر می‌شود. مثلاً یک کت بژ با بلوز کرم یا شیری و شلوار یا دامن بژ تیره با کفش بژ یا کرم تیره هماهنگی دارد. جور کردن لباس به این شکل، ساده‌تر از جور کردن چند رنگ مختلف است. البته جوان‌ترها لباس‌های رنگارنگ شاد را ترجیح می‌دهند، اما آنها نیز باید سازگاری رنگ‌ها را در نظر بگیرند.

رنگ سفید

سفید رنگی است که معمولاً به همه‌کس می‌آید، به شرط اینکه خالص باشد. اگر رنگ دیگری (هر قدر کم) به آن اضافه شده باشد، تأثیرش به کلی از بین می‌رود مثلاً سفید مایل به نباتی یا شیری و یا عاجی هر کدام با رنگ پوستی متناسب است، در حالی که سفید خالص با همه‌ نوع پوست هماهنگی دارد.

از جور کردن رنگ‌ها و طرح‌ها نترسید!

نقش‌ها را در کنار هم بگذارید و با هم جور کنید. طراحان باهوش و موفق از این راه معروف شده اند. مثلاً یک کت توئید جناغی را با بلوز پشمی نقش‌دار و دامن پشمی ساده و مناسب می‌توانید بپوشید.

مرتب کردن کمد لباس
لباس‌ها را طوری در کمد قرار دهید که لباس‌های پر مصرف در دسترس باشند. کف کمد را می‌توانید به کفش‌ها و پوتین‌ها اختصاص دهید. آنها را تمیز و مرتب بچینید. بهتر است چکمه‌ها و پوتین‌ها را روی یک میله چوبی وارونه قرار دهید تا خشک نشوند. برای جوراب‌ها و جوراب شلواری‌ها می‌توانید از یک کیسه یا جاجورابی استفاده کنید و آن را به داخل در کمد بیاویزید. درست است که کمد لباس در معرص دید نیست، اما این دلیل نمی‌شود که نامرتب باشد. کمد لباس را با بوگیرهای خوشبوئی که به همین منظور به فروش می‌رسد خوشبو کنید و هرگز لباسی را که تازه از تن بیرون آورده‌اید فوراً در کمد نگذارید. یکی دو ساعت صبر کنید و بعد آن را در کمد قرار دهید. کفش‌ها را نیز پس از دو ساعت در جای خود بگذارید. لباس‌ها را پیش از آویزان کردن اطو بزنید. اگر دکمه‌ای افتاده است آن را بدوزید. اگر نیاز به ترمیم دارد، لباس را داخل کمد نگذارید. اول اشکال آن را رفع کنید. هرگز لباس‌های بافتنی را آویزان نکنید. آنها را تا کنید و در کشو لباس بگذارید و لابلای آنها کاغذهای نازکی قرار دهید. چون مد لباس چرخشی دورانی دارد، ممکن است لباس چند سال پیش دوباره مد روز شود. پس لباس‌های خود را خوب نگهدارید تا به موقع بتوانید مورد استفاده قرار دهید. بعضی لباس‌ها در تمام فصول قابل استفاده هستند مثلاً یک بلوز سفید نخی یا ابریشمی در تابستان به تنهائی و در زمستان با ژاکت و کت پوشیده می‌شود. این قبیل لباس‌ها را طوری قرار دهید که همیشه در دسترستان باشند.

نرم و خشن
تضاد همیشه جذاب است. دلیلی ندارد که اجناس نرم و لطیف با جنس‌های زبر و خشن هماهنگ نشوند. مثلاً یک بلوز ابریشمی را می‌توانید با یک کت چرم یا مخمل و یا پشمی ظریف بپوشید.

اندام خود را بررسی کنید

قسمت‌های نامتناسب اندام‌تان را پیدا کنید تا با انتخاب لباس مناسب آنها را بپوشانید. درست است که نقایصی چون کوتاهی گردن، کوتاهی بالاتنه، بلندی دست‌ها و … تغییرناپذیر است، اما اگر با توجه به آنها لباسی در نظر گرفته شود، کمتر به چشم می‌خورند و در نتیجه بدن متناسب‌تر دیده می‌شود.

اگر اندام ریزی دارید

اگر به اصطلاح ریزنقش هستید از لباس‌هائی که برش‌های ساده‌ای دارند استفاده کنید. از پارچه‌های حاشیه‌دار و لباس‌های والان‌دار بپرهیزید. لباسی متناسب با اندام کوچک خود انتخاب کنید. از تضاد رنگ‌ها برحذر باشید. لباس‌های یکرنگ طول قد شما را بیشتر نشان می‌دهد. اگر خیلی لاغر و باریک‌اندام هستید لزومی ندارد دایم کفش‌های پاشنه بلند بپوشید. کفش‌های پاشنه کوتاه با لباس مناسب قامت شما را متناسب‌تر نشان می‌دهد.

وضع و حالت بدن

وضع و حالت بدن در زیبائی اندام تأثیر زیادی دارد. حتی اگر اندام زیبائی داشته باشید، بی‌توجه به درست ایستادن، درست راه رفتن و درست نشستن، اثر هر لباس مناسبی را از بین می‌برید. شانه‌های افتاده، پشت‌قوز کرده و خمیده، شکم پیش آمده و سینه عقب رفته افزون بر نامتناسب جلوه دادن لباس و اندام شما، بر سن‌تان نیز می‌افزاید. با آنکه انتخاب لباس مناسب حتی این مشکل را هم رفع می‌کند، اما به کمک ورزش روزانه بکوشید این وضع را اصلاح کنید. و بدن را به شکل متناسب درآورید.
تا دستیابی به این هدف (اصلاح حالت بدن) از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان بپرهیزید و لباس‌های آزاد و راحت با سرشانه‌های چهارگوش بپوشید.

 

گردآوری: گروه سبک زندگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي