نکاتی در مورد مراقبت های دوران بارداری

تاريخ : 22 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  نکاتی در مورد مراقبت های دوران بارداری  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

نکاتی در مورد مراقبت های دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

فشار جسمی تغییریافته در دوران بارداری اغلب برای خانم‌های باردار دشوار است. اما با چند ترفند کوچک می‌توان این ناراحتی را کاهش داد. خانم‌هایی که آگاهانه با این وضعیت تغییریافته کنار می‌آیند، احساس خوشایندی با شرایط ایجادشده خواهند داشت و بعد از تولد کودک آسان‌تر به وضعیت اولیه خود برمی‌گردند. در دوران بارداری بدن خانم‌ها تغییر می‌کند.

نه‌تنها شکم به‌طور پیوسته رشد می‌کند، بلکه کل ارگانیسم خود را با وضعیت تغییریافته و نیازهای کودک سازگار خواهد کرد. برای بدن مادر این یک فشار بزرگ است. با وجود تنش خانم باردار می‌تواند احساس خوشایندی داشته باشد، البته اگر حس جدید بدنش را بپذیرد و از چند توصیه تبعیت کند.

 ۱ ماساژ شکم با روغن
شکم در راس بارداری قرار دارد. گرچه پوست از طریق استروژن الاستیک‌تر می‌شود، اما مراقبت‌های ویژه برای پیشگیری از ترک و علائم کشش ضروری است. روزانه پس از دوش گرفتن روغن نرم و لطیف استفاده کنید و به آرامی روی پوست شکم ماساژ دهید. ماساژ را محتاطانه با نوک انگشت انجام دهید. برای اینکه پوست انعطاف‌پذیرتر شود، روغن را به شکل دورانی پخش کنید.

۲ مراقبت محتاطانه از پوست صورت
پوست صورت خانم‌های باردار در دوران بارداری حساس‌تر می‌شود. اغلب تاثیرات مثبت است؛ لکه‌های پوستی ناپدید می‌شوند و چهره‌ای تازه به فرد می‌دهند، اما در مقابل این مورد ممکن است پوست بی‌نهایت خشک شود. در دوران بارداری تنها از لوسیون شستشو با pH خنثی بسیار ملایم استفاده کنید و هرگز از لوسیون صورت الکلی استفاده نکنید زیرا پوست را خشک می‌کند.

۳ استفاده از شامپوی ملایم
موها نیز از طریق تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری در معرض فشار قرار می‌گیرند. بسیاری اوقات خانم‌های باردار به‌‌دلیل داشتن موهای بسیار چرب، شکننده و بدحالت در این دوران رنج می‌برند. از طرفی، ممکن است موها انعطاف‌پذیرتر و پرپشت‌تر از قبل به‌نظر برسند. در هر صورت، برای مراقبت از موها تنها باید از شامپوی ملایم استفاده کنید. از آب داغ برای آبکشی موها یا حتی باد گرم سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید.

۴ استفاده از پاک‌کننده مناسب صورت
جوش دوران بارداری، حتی با بهترین ماده ضدجوش روی پوست صورت تمیز نشده نمی‌تواند موثرباشد بنابراین، پاکسازی کامل صورت صبح‌ها و شب‌ها ضروری است.

از آنجا که صابون معمولی به لایه محافظ پوست آسیب می‌رساند، بهتر است استفاده نشود. در غیر این صورت باکتری‌ها به‌راحتی می‌توانند مستقر شوند و مشکل لکه‌های پوستی در دوره بارداری را تشدید کنند. پاک‌کننده آرایشی و بهداشتی طبیعی و خوب عوامل مصنوعی ندارد، در عوض سورفاکتانت(ترکیباتی آلی) که مشتق‌شده از مواد گیاهی است در آن وجود دارد. اگر چه این فوم‌ها کف نمی‌کنند، اما با محیط‌زیست سازگار و برای پوست مناسب‌اند.

۵ حمام بخار صورت
حمام بخار صورت آماده‌سازی بسیار خوب برای رطوبت‌رسانی یا ماسک صورت ضدآکنه پس از آن است.

بخار منافذ پوست را باز و تمیز می‌کند و به عنوان درمان خانگی به شیوه طبیعی در برابر آکنه و جوش موثر است. حمام بخار بهترین روش برای پاکسازی عمقی و مراقبت از پوست است.

• مواد لازم: ۲-۱ لیتر آب داغ، یک کاسه بزرگ، ۳ کیسه چای بابونه و یک حوله آماده کنید.

• روش کار: کیسه‌های چای را داخل کاسه آب جوش قرار دهید. سر خود را به سمت کاسه خم کنید و با یک حوله طوری که هیچ بخاری نتواند بیرون رود روی سر و کاسه را بپوشانید. اگر برای اولین بار در حمام از بخار صورت استفاده می‌کنید یا پوست حساسی دارید، ۱۰دقیقه زمان کافی است.

به احساس خود توجه کنید. اگر احساس می‌کنید بخار بیش از حد گرم است می‌توانید حوله را بلند کنید و تهویه کوتاهی انجام دهید.

اگر به‌طور منظم حمام بخار بگیرید، متوجه خواهید شد هیچ چیز پوست شما را عمقی‌تر و موثرتر تمیز نخواهد کرد.

۶ استفاده از ماسک روغن درخت چای برای لکه‌های بارداری
به‌راحتی و به‌صورت انتخابی می‌توانید روغن درخت چای را برای درمان جوش در دوران بارداری استفاده کنید. ماسک جوش خاک‌رس و روغن درخت چای به‌سرعت ساخته می‌شود.

• مواد لازم: ۲-۱ قطره روغن درخت چای ارگانیک، ۱ قاشق غذاخوری خاک‌رس و آب.

• طرزتهیه: برای تهیه این ماسک تمام مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی پوست تمیز به جز اطراف چشم قرار دهید.۲۰-۱۵ دقیقه زمان برای تاثیرگذاری لازم است. صورت را با آب ولرم بشویید و از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

۷ استفاده از ماسک مخمر جوش
مخمر تاثیر ضد باکتری و ضدالتهابی دارد بنابراین از روند درمان طبیعی پوست پشتیبانی می‌کند.

برای تهیه ماسک مخمر ابتدا داخل یک کاسه مخمر تازه را با ۴ قاشق غذاخوری شیر ولرم ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی صورت قرار دهید (به‌جز اطراف چشم ولب) تا خشک شود سپس با آب بشویید و پوست را با مرطوب‌کننده مناسب پوشش دهید.

۸ استفاده از ماسک خاک‌رس برای رفع لکه‌های پوستی
خاک‌رس چربی باقیمانده را می‌گیرد و تاثیر ضدالتهابی دارد و تا حدودی تاثیر خشکی روی پوست می‌گذارد. پوست با تاثیر گرمای تشکیل‌شده گردش خون پیدا می‌کند و با اکسیژن تامین می‌شود.

خاک‌رس را با آب به میزانی مخلوط کنید که خمیر منسجمی به‌دست آید. خمیر را ۳۰-۱۵دقیقه روی صورت قرار دهید تا خشک شود سپس با آب ولرم بشویید.

۹ لایه‌بردار برای خانم‌های بارداری که پوست حساس دارند
خانم‌هایی که با وجود جوش یا آکنه پوست حساس‌تری دارند باید هنگام انتخاب لایه‌بردار مکانیکی بدن مراقب باشند.

برای پوست‌های حساس مواد ساینده طبیعی مانند بلغور جو دوسر مناسب‌تر است.

برای اسکراب بلغور جو دوسر، ۴ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و آب نیاز دارید.

مواد تشکیل‌دهنده را در یک کاسه بریزید و با چنگال هم بزنید تا به شکل خمیر کرمی درآید و با حرکات دایره‌ای روی صورت پخش کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي