نکاتی برای تغییر نظر همسرتان

نکاتی برای تغییر نظر همسرتان

نکاتی برای تغییر نظر همسرتان, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکاتی برای تغییر نظر همسرتان

مقاومت یک فرد در برابر عوامل تغییر دهنده ی رای و نظر، به چیزهای مختلفی مثل شخصیت، اهمیت موضوع، و میزان نفوذ معنوی فرد تغییر دهنده دارد.

وقتی می توانیم روی عقیده دیگران تاثیر بگذاریم که مورد قبولشان باشیم. محبوب بودن با مقبول بودن فرق دارد. البته محبوبیت هم می تواند موجب تغییر رفتار کسی شود اما موجب تغییر عقیده نمی شود مگر اینکه از طریق محبوبیت، زمینه لازم برای تغییر را ایجاد کنیم سپس با استفاده از کاراکترهای تاثیرگذار نظر او را تغییر دهیم.

هر چه تاثیر پذیری فرد از دیگران بیشتر باشد، تغییر نظر آسان تر و هر چه میل به استبداد و خودرایی در کسی بیشتر باشد تغییر نظر سخت تر خواهد بود. اما همان افراد مستبد و خودرای هم در مقابل بعضی افراد خاص یا به عبارتی در برابر نوعی خاص از اندیشه ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. بنابراین اگر می خواهید عقیده و نظر کسی را تغییر دهید باید مورد قبول و تایید او باشید.

وقتی زیاد اشتباه کنیم، وقتی با اشتباهات مکرر، زیاد مورد انتقاد واقع شویم، وقتی جدی نباشیم و به ظاهر رفتارمان اهمیت ندهیم، وقتی دیگران را دست کم بگیریم و از توضیح دادن دلیلمان اعراض کنیم وقتی آداب معاشرت را رعایت نکنیم تا حدی که بی اهمیت شویم،و و وقتی به هر دلیلی از چشم بیفتیم، قدرت تاثیر گذاری و تغییر نظر همسرمان را از دست خواهیم داد.

تغییر دادن نظر دیگران با صحبت های منطقی اگر چه بهترین راه تغییر است روی همه و در هر زمانی جواب نمی دهد چرا که همه افراد لزوما منطقی نیستند. ضمن آنکه افراد منطقی هم گاهی برای تغییر یک عقیده غلط و روی آوردن به رای درست، احتیاج به مقدمه و زمان کافی دارند.
تغییر عقیده های سخت از طریق همراهی

یکی از بهترین راههای تغییر نظرات سخت دیگران از بعد روانشناسی، همراهی اولیه در اعتقاد است. ابتدا لازم است مدتی با فرد مورد نظر هم عقیده باشید تا به وی ثابت شود که شما هم به خوب و بد آن عقیده ایمان دارید و در خصوص آن مسئله به درک درست و همه جانبه ای رسیده اید. اگر از ابتدا با مخالفت شروع کنید طرف مقابل همواره گمان می کند که شما هیچ وقت به درک درستی از چرایی رفتارهای او نرسیده اید. او همواره شما را در اشتباه فرض خواهد کرد. در این صورت تغییر عقیده وی دشوار خواهد شد.
گاهی برای تغییر یک نظر که در زمان طولانی ایجاد شده و جزئ اعتقادات اولیه فرد شده است ،احتیاج به یک برنامه ریزی مدون و طی نمودن یک مسیر هدفمند دارید

اما اگر مدتی اظهار هم عقیدگی کرده و با وی همراهی کنید سپس تحت تاثیر دلایلی به تدریج تغییر عقیده دهید،می توانید مثل یک دوست روی فرد مورد نظر تاثیر دلخواهتان را ایجاد کنید. از همین رو تاثیر گذاری معتادی که مواد را ترک کرده است بر دیگر معتادان، بسیار بیشتر از تاثیر گذاری حرفهای منطقی یک مشاور در ترک اعتیاد است.

در داستان حضرت ابراهیم در قران آمده است که آن حضرت در برخورد با خورشید پرستان ابتدائا با آنها همراهی کرد و خورشید را پروردگار فرض نمود سپس با غروب خورشید از این اعتقاد انتقاد کرد و با ذکر دلایل خود تغییر عقیده اش را نشان داد.

برنامه ریزی برای تغییر عقیده

گاهی برای تغییر یک نظر که در زمان طولانی ایجاد شده و جزء اعتقادات اولیه فرد شده است ،احتیاج به یک برنامه ریزی مدون و طی نمودن یک مسیر هدفمند دارید. مثلا اگر می خواهید یک مرد سنتی با اعتقادات مردسالارانه را به کیفیت و امتیازات تفاهم در زندگی زناشویی جلب کنید، باید حوصله داشته باشید و در طول زمان با نشان دادن الگوهای موفقی از زندگی های مورد نظرتان، و برجسته کردن مشکلات زندگی های مورد انتقادتان روی نظر او تاثیر بگذارید. ضمنا باید توجه داشته باشید که او نسبت به مردانگی و ظهور صفات مردانه در رفتار اهمیت زیادی می دهد به همین جهت الگوهایی که معرفی می کنید از مردهایی با شخصیت قوی باشد که رفتار منطقی و خوبی در خانواده دارند.

وقتی مقاومت روانی ایجاد شده باشد

گاهی نظر کسی را می خواهیم عوض کنیم که نه استبداد دارد و نه روی عقایدش محکم است اما نسبت به ما حرف شنوی ندارد. یعنی اگرچه شخصیت انعطاف پذیری دارد و به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرد ، نسبت به همسر یا والدین خود نوعی مقاومت روانی پیدا کرده است. در این صورت لازم است شرایط تغییر نظر او را در همان زمینه ای که مورد تایید اوست ،ایجاد کنیم. مثلا یک فرد ولخرج و ظاهربین در مقابل همسرش چنانچه او را به اصطلاح بی کلاس بداند، مقاومت روانی پیدا خواهد کرد. در این صورت برای خرید مبلمان خانه شاید تحت تاثیر نظر همسایه قرار بگیرد اما از نظر همسرش در انتخاب مبلمان استفاده نکند. لذا در چنین شرایطی فعلا برای آنکه او را متقاعد کنیم طبق سلیقه ما مبلمان خانه را انتخاب کند، باید راهی پیدا کنیم تا مبلمان مورد نظرمان را از سوی کسانی که او مقبول او هستند، تبلیغ کنیم. البته این راهی برای تاثیرگذاری فوری و رسیدن موقت به نتیجه است. زیرا ایجاد چنین شرایطی بین همسران ناگوار و نگران کننده است و لازم است شرایط با ریشه یابی مشکل به کلی تغییر یابد.

**منظور از عقیده و اعتقاد در این مقاله اعتقادات دینی نیست بلکه اعتقادات و رای و نظرهای مربوط به مسائل مختلف زندگی است و بیشتر به روابط همسران نظر دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي