نوشیدن روزانه 8 لیوان آب درست نیست

تاريخ : 27 شهریور

از قدیم این باور عمومی وجود داشته که باید روزی ۸ لیوان ۲۳۵ سی‌سی ( ۸ اونسی یا تقریبا یک‌‌ چهارم لیتر) آب نوشید. اما متخصصان واقعا نمی‌دانند که این قانون ۸×۸ از کجا آمده است.

نوشیدن روزانه 8 لیوان آب درست نیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

مایک ساوکا، دانشمند محقق ارتش آمریکا گمان می‌کند که منشاء این قانون به مطالعه‌ای باز می‌گردد که در سال ۱۹۳۳ / ۱۳۱۲ انجام شده است. بر اساس نتایج آن مطالعه، توصیه شده بود که برای جبران آبی که بدن یک فرد معمولی در اثر دفع و عرق کردن از دست می‌دهد، روزی ۲.۵ لیتر (۸۴.۵ اونس) آب نوشیده شود. به گفته ساوکا، ۲۰ درصد این آب به وضوح از طریق خوردن غذاهایی مانند سوپ و بستنی که سرشار از آب هستند تامین می‌شود. باقی‌مانده این عدد که ۲ لیتر (۶۷.۶ اونس) است، تقریبا همان قانون ۸×۸ می‌شود.

تنها مشکلی که در این میان وجود دارد این است که شما واقعا به روزی ۸ لیوان آب نیاز ندارید. سایر آشامیدنی‌های روزانه حتی اگر حاوی کافئین باشند، باید در این میان حساب شوند. داگلاس کاسا، متخصص فیزیولوژی دانشگاه کنتیکات می‌گوید: «نیاز بدن به حفظ آب، بر اثر اندکی که کافئین ممکن است در از دست آب داشته باشد غلبه می‌کند.»

علاوه بر این، لزومی ندارد که شما این ۸ لیوان آب را پشت سر هم بخورید؛ یا اینکه نگران باشید که در اثر کمتر خوردن آب دچار مشکل از دست دادن آب بدن (Dehydration) شوید. قانون اصلی این است: «اگر احساس تشنگی می‌کنید آب بخورید. اگر تشنه نیستید، آب نخورید». تنها استثناء در این میان کسانی هستند که قصد دارند دست به فعالیت بدنی شدیدی بزنند. در این موارد، پیشاپیش آب خوردن ‌به بدن کمک می‌کند.

در نهایت، اگر نگران این هستید که کم آب می‌خورید، کافی است تا ادارار خود را کنترل کنید. به گفته استلا ولپ، متخصص تغذیه از دانشگاه پنسیلوانیا، رنگ زرد تیره ادرار نشانه این است که شما به مشکل از دست دادن آب بدن دچار هستید.

 

منبع: بی باک

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي