نحوه شستن لباس کتان در ماشین لباسشویی

لباسهای کتان انواع مختلفی دارند به همین منظور شستن لباس کتان بایست با دقت و اصولی انجام شود چرا که باعث رنگ رفتگی و بور شدن پارچه کتان مخصوصا در رنگهای تیره می شود.

پارچهٔ کتان از الیاف گیاه کتان تهیه می‌شود و مانند نخ یکی از الیاف طبیعی است که در بسیاری از لباس‌ها کاربرد دارد. این پارچه جنسی خنک دارد و قابلیت جدب آب آن بالا می باشد. کتان از زمان‌های دور برای پارچه بافی استفاده می‌شده است. از پارچه کتان برای تهیه محصولاتی از قبیل دستمال و پیش بند، حوله، رومیزی، ملافه کیف و کفش و انواع لباس و شلوار و … استفاده می‌شود. این جنس پارچه در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از دلایل این محبوبیت مقاومت جنس پارچه و دوام آن است.اما به دلیل برخی روش های اشتباه در شستشو، ممکن است با مشکل مواجه شویم.

نحوه شستن لباس کتان در ماشین لباسشویی

شستن لباس کتان

برای بسیاری از ما پیش آمده که پس از شستشوی لباس کتان یا هر نوع لباس خود از این جنس بینیم که فرم اولیه لباس از بین رفته و یا این که رنگ آن کم رنگ شده و یا بور شده است. در این قسمت قصد داریم نکاتی در مورد شستشوی شلوار با جنس کتان را مطرح کنیم تا بعد از شستشو، لباستان همان فرم اولیه را داشته باشد.

اولین کار چک کردن برچسب داخل لباس هستش و باید دید چه نوع دمایی را برای شستشوی لباس شما در نظر گرفته است

لکه گیری و پودر مناسب برای شستشوی لباس کتان

مراحل شستشوی لباس کتان در چند مرحله ساده انجام می گیرد.

اولین مرحله شستشو لباس کتان لکه گیری است. اگر لکه ای بر روی پارچه کتان افتاده باشد ، بهترین روش از بین بردن لکه‌های روی پارچه کتان استفاده از لکه‌برهای مخصوص پارچه و لباس است. زیرا لکه ها بر روی این نوع پارچه با شست و شوی معمولی پاک نمی شوند. کافیست مقداری از محلول را روی قسمت لک ‌شده اسپری کنید و چند دقیقه منتظر بمانید.

برای شستشوی شلوار کتان یا هرگونه پوشاک کتان بهتر است از مایع لباسشویی، به جای پودر، استفاده کنید.

اگر لباستان مشکی است از مشکی شوی و در غیر این صورت از مایع لباسشویی مخصوص لباس های رنگی استفاده کنید.پودرهای شوینده معمولی برای این‌گونه لباس‌ها مناسبند.

در مورد پارچه‌های سفید در صورت تمایل می‌توان از سفیدکننده نیز استفاده کرد. برای اطمینان علائم روی تگ یا مارک لباس را چک کنید و مطمئن شوید که می‌توانید از سفیدکننده استفاده نمایید تا آسیبی به پارچه نرسد. برای نرم باقی‌ماندن لباس، از نرم‌کننده استفاده کنید. اگر دوام لباس مورد نظر، برایتان مهم است از شوینده‌های طبیعی استفاده نمایید.

نحوه شستن لباس کتان در ماشین لباسشویی

شستشوی لباس کتان

در مورد شستشو شلوار کتان یا پیراهن کتان ،بهترین راه شستشو با ماشین لباس شویی است. لازم است با توجه به رنگ لباس از درجه مناسب حرارت آب استفاده کنید. برای تمیزتر شدن لباس‌های سفید و روشن از آب گرم‌ استفاده کنید. در مورد لباس‌های تیره، درجه آب را همیشه روی سرد بگذارید چون آب داغ باعث پخش شدن رنگ لباس می‌شود. در مورد لباس‌های ظریف و نازک از پودر دستی استفاده کنید. درنظر داشته باشید پارچه‌های کتان مقدار بیشتری آب به خود جذب می‌کنند، بنابراین در شستشوی لباس های کتان بهتر است ماشین لباس‌شویی را بیش از اندازه پر نکنید. لباس‌های کتان را پشت و رو اتو کنید و از بخار اتو استفاده کنید.

 

خشک کردن لباس‌ های کتان 

خشک کردن لباس‌های کتان نیز نیاز به رعایت یک سری اصول دارد. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • برچسب مراقبتی لباس را مطالعه کنید؛ شاید لازم باشد برای جلوگیری از آب رفتن یا بور شدن لباس، به شیوه‌ خاصی عمل کنید.
  • معمولا استفاده از دور کند خشک‌کن، مشکلی ایجاد نمی‌کند و روشی ایمن است.
  • اگر دوست دارید که برای مدت طولانی از لباس‌های کتان خود استفاده کنید، هرگز آن‌ها را جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • اگر وقت کافی دارید، پهن کردن لباس‌ها به صورت صاف و در هوای آزاد، بهترین کار است.

اتو کردن لباس‌ های کتان

نحوه شستن لباس کتان در ماشین لباسشویی

بافت نرم و انعطاف‌پذیر کتان، با وجود همه‌ مزیت‌هایش یک عیب بزرگ دارد؛ این لباس‌ها به راحتی چروک می‌شوند! اما چه باید کرد؟ در زیر راهکارهایی برای شما آورده شده‌است.
  • بهتر است لباس‌های کتان را تا نکنید، چون خط تای لباس بر روی آن‌ها باقی می‌ماند. در عوض می‌توانید آن‌ها را از چوب‌رختی آویزان کنید.
  • اگر چروک‌های ایجاد شده بر روی لباس‌تان عمیق است می‌توانید از پارچه‌ای نازک و مرطوب استفاده کنید؛ پارچه را روی لباس کتان پهن کرده و بعد لباس مورد نظر را اتو کنید.
  • راه حل دیگر این است که لباس‌های کتان را پشت و رو اتو کرده و از بخار اتو استفاده کنید.
منبع
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه