نارسایی های قلبی علت افزایش مرگ زنان

تاريخ : 26 تیر

نارسایی های قلبی چیست ؟

نارسایی های قلبی از جمله مشکلاتی است که امروزه بیش ترین آثار آن رامی توان در زنان شاهد بود. علت بروز این نارسایی ها مشکلاتی است که عموما مرتبط با ناراحتی های عصبی بوده و برای درمان آن باید اقدام کرد.

نارسایی های قلبی علت افزایش مرگ زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

نارسایی قلب به معنای بی کفایتی قلب در پمپ کردن خون است. نارسایی قلب به معنای ایست کار قلب یا حمله قلبی نیست (البته افرادی که مبتلا به نارسایی قلب هستند، اغلب سابقه حمله قلبی در گذشته داشته‌اند).

نارسایی قلب را نارسایی احتقانی قلب (CHF) نیز می‌نامند. احتقان به معنی تجمع مایعات در بدن به علت کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب است. علایم نارسایی قلبی در طول هفته ها و ماه ها متعاقب ضعیف تر شدن قلب و توانایی کمتر آن برای پمپ کردن خون براساس نیازهای بدن ایجاد می شوند. نارسایی قلب اغلب منجر به بزرگ شدن قلب (بطن چپ) می شود.

علت افزایش مرگ زنان

نارسایی قلب ممکن است در اثر اختلال سمت راست یا سمت چپ و یا هر دو سمت قلب رخ دهد. معمولا نارسایی قلب در سمت چپ قلب رخ می‌دهد. سمت چپ قلب قدرتمندتر بوده و خون را به سراسر بدن پمپ می‌کند. دهلیز چپ قلب، خون را از ریه‌‌ها تحویل گرفته و آن را به بطن چپ می‌فرستد و از آنجا خون وارد گردش خون عمومی بدن می‌شود. اگر بطن چپ قلب، ضعیف شود و نتواند خون دریافتی را کاملا به جلو پمپ نماید، خون به سمت عقب و به داخل ریه‌‌ها پس می‌زند.

وقتی که بطن چپ نتواند به درستی منقبض شود، نارسایی سیستولی قلب روی می‌دهد. در نارسایی سیستولی قلب، با هرضربان قلب مقادیرکافی خون به سراسر بدن پمپ نمی‌شود. وقتی که دیواره‌های عضلانی قلب سفت می‌شوند و نمی‌توانند به حد کافی شل (ریلکس) شوند، نارسایی دیاستولی رخ می‌دهد. در نارسایی دیاستولی، قلب سفت شده و نمی‌تواند در بین انقباضات از خون کافی پر شود.

در هر دو حالت (نارسایی سیستولی و نارسایی دیاستولی) خون وارده شده به سمت چپ قلب به سمت عقب یعنی به داخل بافت ریه پس می‌زند. وقتی که تجمع خون در رگ‌های کوچک ریه‌ها (مویرگ‌ها) به نقطه بحرانی رسید، خون به داخل کیسه‌های هوایی (آلوئولها) نشت کرده و احتقان ریوی ایجاد می‌شود. این تجمع خون که موسوم به “ادم‌ریوی” می‌باشد، تنفس را دشوار می‌کند.

نارسایی قلبی در سمت راست قلب

بیماری نارسایی قلب ممکن است سمت راست قلب را نیز متاثر کند. نارسایی سمت راست قلب به دلیل بیماری ریوی یا در نتیجه نارسایی سمت چپ قلب اتفاق می‌افتد. سمت راست قلب، خون برگشتی از بدن را دریافت می‌کند و آن را به داخل ریه‌‌ها پمپ می‌کند تا اکسیژنه شود. ممکن است سمت راست قلب توسط فشار برگشتی ناشی از نقص بطن چپ آسیب ببیند. وقتی که توانایی سمت راست قلب برای پمپاژ خون، کاهش می‌یابد، خون به سمت عقب یعنی به داخل سیاهرگ‌ها بر‌می‌‌گردد و باعث تورم بافت‌ها و اعضای بدن می‌شود.

این نوع ادم ناشی از نارسایی قلبی سمت راست بیشتر در ساق‌ها، مچ پاها و پاها دیده می‌شود. سیاهرگ‌های گردن نیز ممکن است در اثر این نوع نارسایی قلبی متورم شوند. اندام‌های شکمی بویژه کبد و حفره شکمی که شامل روده‌ها می‌باشد نیز ممکن است بزرگ و حساس شوند که باعث می‌شوند شما احساس تهوع یا پری شکمی نمایید.

علت نارسایی قلب چیست؟

بیماری نارسایی احتقانی قلب علل متفاوتی دارد. گاهی اوقات علت اصلی آن یافت نمی شود. شایعترین علت نارسایی قلب در زیر لیست می شود:

• نارسایی قلب گاهی به علت بیماری شریان کرونری (تنگی عروق خون دهنده به قلب) رخ می دهد، اغلب افرادی که نارسایی قلب دارند قبلاً دچار حمله قلبی شده اند.

• مشکلات عضله قلب (کاردیومایوپاتی) نیز از علل نارسایی قلب است.

• فشار خون بالا (هیپرتانسیون) نیز می تواند منجر به نارسایی قلب شود.

• مشکلات هرکدام از دریچه های قلب نیز باعث بیماری نارسایی قلب می شود.

• نارسایی قلب گاهی به علت ضربان غیرطبیعی قلب (آریتمی) رخ می دهد.

• مواد سمی (مثل مصرف الکل) نیز یکی از علل نارسایی قلب است.

• بیماری مادرزادی قلبی (مشکل قلبی که از بدو تولد وجود داشته است)
• نارسایی قلب به علت دیابت و یا مشکلات تیروئیدی نیز رخ می دهد.

نارسایی قلبی و بیماری های قلبی مهمترین دلیل مرگ و میر در تمام دنیاست. این مطالعه با بررسی اطلاعات بیش از ۹۰ هزار بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در آنتاریو نشان می دهد میزان مرگ و میر زنان بر اثر نارسایی قلبی بیشتر از مردان است.
مشکلات هورمونی عادات غذایی و شیوه زندگی از عواملی است که محققان احتمال می دهند در افزایش مرگ و میر زنان بر اثر این عارضه نسبت به مردان دخیل باشد.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی عروقی عامل مرگ ۱۷.۷ میلیون نفر در سال؛ یعنی ۳۱ درصد از کل آمار مرگ و میر در جهان است و مصرف سیگار و الکل، رژیم غذایی نادرست و عدم تحرک کافی مهمترین دلایل این عارضه هستند.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي