میخائیل کلاشینکف مخترع تفنگ کلاشینکف در 94 سالگی درگذشت

تاريخ : 3 دی

 میخائیل کلاشینکف مخترع سلاح معروف AK-47 در سن ۹۴ سالگی درگذشت. این موضوع از طریق اطلاعیه‌ای که تلویزیون دولتی روسیه آن را پخش کرد، به اطلاع عموم رسید.

کلاشینکف از برخی مشکلات قلبی رنج می‌برد و در یک مرکز درمانی در منطقه ایژوسک در جمهوری اودمورتی در بخش مراقبت‌های ویژه قرار داشت. اودمورتی روسیه چندان از منطقه ایژماش که کلاشینکف تفنگ خود را در آنجا طراحی کرد، دور نیست.

میخائیل کلاشینکف مخترع تفنگ کلاشینکف در 94 سالگی درگذشت, پورتال خبری فرهنگی گهر

کلاشینکف در دهم نوامبر سال ۱۹۱۹ میلادی در روستایی در منطقه سیبری به دنیا آمد و در جهان او را بیشتر به خاطر ساخت سلاح کلاشینکف در سال ۱۹۴۷ می‌شناسند که شناخته‌شده ترین و پراستفاده‌ترین اسلجه در جهان به حساب می‌آید. کلاشینکف این اسلحه را در جنگ جهانی دوم و هنگامی که در سال ۱۹۴۱ در یکی از حملات ارتش شوروی به نیروهای آلمان نازی، زخمی و در بیمارستان بستری شده بود، در بیمارستان تصمیم گرفت که با درهم آمیختن ویژگی‌ها و کاربردهای سلاح خودکار آمریکایی M1Grand و تفنگ آلمانی STG47، یک تفنگ خودکار طراحی و تولید کند. ساخت این سلاح در سال ۱۹۴۷ تکمیل و پس از آن در سال ۱۹۴۹ به طور رسمی وارد ارتش شوروی شد.

به عنوان یک راننده تانک در حال خدمت بود، طراحی کرده و ساخت تا نهایتا در سال ۱۹۴۹ به دلیل سهولت استفاده از این سلاح، کلاشینکف به عنوان اسلحه رسمی ارتش شوروی شناخته شود.

پس از آن این اسلحه در دو جنگ جهانی و جنگ‌های فراوان در مناطق مختلف جهان، حتی از سوی تروریست‌ها، مورد استفاده قرار گرفت و همانطور که گفتیم شناخته‌شده‌ترین اسلحه در جهان به حساب می‌آید. کلاشینکف در خصوص این اسلحه پیش از این گفته بود که: من به اختراع خودم افتخار می‌کنم اما به خاطر استفاده تروریست‌ها از آن ناراحتم!

وی همچنین در سن ۹۰ سالگی در مراسمی در این خصوص اعلام کرده بود که: اگر می‌خواهید کسی را مقصر بدانید آلمان‌های نازی را به خاطر اینکه مرا مجبور کردند طراح سلاح شوم، مقصر بدانید! من همواره قصد تولید دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی را داشتم. تاکنون بیش از یکصد میلیون قبضه سلاح کلاشینکفدر کارخانه تولید این سلاح در شهر ایژوسک روسیه و یا سایر کشورها با مجوز قانونی و یا به طور غیر قانونی ساخته شده است.

منبع: فارنت

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي