موثر ترین تقویت کننده های قلب کدام است

تاريخ : 24 خرداد

تقویت کننده های قلب چیست ؟

تقویت کننده های قلب، مهم ترین عوامل در افزایش سلامتی قلب و کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری ها و درد های قلبی و عروقی است. از این رو توجه جدی به این موارد می تواند موجب داشتن قلبی سالم؛ پر تپش و بدون درد برای هر یک از افزاد خواهد شد.

موثر ترین تقویت کننده های قلب کدام است, پورتال خبری فرهنگی گهر

موثر ترین تقویت کننده های قلب را چطور شناسایی کنیم ؟

یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میرهای ناگهانی یا تدریجی در جهان، ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی است که متاسفانه در دنیای امروزی به دلیل تغییر الگوهای غذایی و سبک زندگی، کاهش تحرک روزانه و … سن ابتلا به آن نیز پایین آمده است. از نظر بزرگان طب سنتی ایران مانند بوعلی سینا و زکریای رازی، هریک از اعضای بدن از مزاج ویژه ای برخوردار است. این مزاج عضوی بهترین وضیعیت را برای عملکرد صحیح آن عضو در بدن فراهم می کند. قلب نیز به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن که رئیس بدن یاد شده است، مزاج گرم و خشک دارد و البته مثل سایر اعضا، این گرمی و خشکی در قیاس با پوست (به طور خاص پوست سر انگشتان) بیان می شود. در این جا به بررسی تقویت قلب با داروهای گیاهی و انواع سوءمزاج های قلبی میپردازیم. لطفا با گیاه یاب همراه باشید.

سلامت قلب خود در اوج خود با انتخاب غذاهای خوشمزه، سالم و مناسب برای تمام اعضای خانواده نگه دارید. از انواع توت ها و آجیل ها، تا ماهی و سبزیجات دارای برگ سبز، پیدا کنید که بهترین غذا برای سلامت قلب شما چیست.

۱- هندوانه

دندان های شیرین خود را در حال خوردن یک تکه از هندوانه راضی و خشنود کنید، یک درمان کم کالری که سرشار از فیبر و یک منبع بزرگ از آنتی اکسیدان ها، با توجه به نظر دکتر سارا سامان، متخصص قلب و عروق مرکز قلب لگاسی در دالاس فورت ورث متروپلکس می باشد. سامان می گوید: “این یک منبع ارزشمند از لیکوپن است که با کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط می باشد،”. “هندوانه سیترولین را نیز تامین می کند ، که ممکن است سلامت رگ های خونی ما را بهبود بخشد و حتی ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به اختلال در نعوظ و دیابت داشته باشد.” هندوانه همچنین منبع ویتامین C و A، و همچنین پتاسیم و منیزیم می باشد.

۲- ماست

برای یک درمان شیرین و خوش طعم که شریان ها را مسدود نخواهد کرد، یک فنجان ماست انتخاب کنید، که بیشتر از تنها فقط سلامت قلب شما محافظت می کند، دکتر آندریا پل، یک پزشک و افسر ارشد پزشکی در Boardvitals.com، بانک سوال آنلاین پزشکی می گوید. او می گوید : “ماست در برابر بیماری های لثه، که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد، محافظت می کند”. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، با توجه به نظر پل هنگام خوردن ماست کم چرب، شما همچنین آنتی اکسیدان قوی، ویتامین ها، فیبر و پروبیوتیک ها را جذب می کنید که برای سلامت کلی، هضم غذایی و حال خوب مفید هستند. مواد بالا با انواع توت های تازه یا منجمد برای درمان شیرین و سالم در طول روز مفید می باشند.

۳- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی دوز جامد ویتامین C مرتبط با سلامت قلب هست و مانند هندوانه، غنی از لیکوپن هستند. “سعی کنید سس گوجه فرنگی خود را با گوجه فرنگی تازه درست کنید و پونه کوهی و سبزیجات خرد شده را برای داشتن یک سس پاستا لذیذ خانگی با قدرت آنتی اکسیدانی بالا به آن اضافه کنید،” توصیه ی کری گلاسمن، متخصص تغذیه در نیویورک ، میزبان پخت و پز تلویزیونی و نویسنده ” رژیم غذایی جدید(و بهبود یافته) شما.” گلاسمن می گوید: ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، و از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کند.

۴- آووکادو

آوکادو با توجه به نظر بریجت ، یک متخصص تغذیه مستقر در تگزاس پر از چربی های اشباع نشده سالم و یک منبع پتاسیم، ماده معدنی شناخته شده برای کنترل فشار خون است. سووینی می گوید : “آنها همچنین منبع غنی از ویتامین C، فیبر و کاروتنوئید هستند،”. “کاروتنوئیدها با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه هستند.” او می گوید: آووکادو علاوه بر ارائه یک دوز سودمند از فیبر، ثابت شده است که به بدن برای جذب آنتی اکسیدان های دیگر زمانی که با سبزیجاتی مانند اسفناج و هویج خورده می شود،کمک می کند.

۵- توت ها

انواع توت ها یک بسته بندی کامل از آنتی اکسیدان ها هستند ، و یک انتخاب میان وعده مناسب برای حفظ سلامت قلب هستند. توت ها موجب افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد و همچنین کاهش فشار خون می شود. علاوه بر این، میوه کم کالری، بدون چربی (در هر شکل: تازه، منجمد، خشک شده و یا پخته شده) شامل مواد مغذی هست که موجب رشد استخوان و تبدیل چربی به انرژی می شود. فری می گوید : “این مبارز کوچک سرطان با اکسیداسیون و التهاب مبارزه می کند و باید روزانه خورده شود ،”. و اگر این کافی نیست، این میوه دارای پلی فنول است که نشان داده شده است موجب افزایش سطح نیتریک اکسید می شود، مولکولی که عروق خونی را شل می کند.

۶ -برگ کلم برگ (نوعی سبزی)

این سبزی ها کم کالری و بسته بندی از مواد غذایی زیادی هستند ، ای سبزی ها حاوی ویتامین K، A و C، و همچنین فولات، منگنز، کلسیم و فیبر و خیلی مواد دیگر هستند. این مواد مغذی مهم به خون اجازه می دهد به طور معمول لخته شود، و به جلوگیری از کلسیفیکاسیون شریان ها کمک می کند و حتی از استخوان ها در برابر شکسته شدن حفاظت می کند . ری فری، متخصص تغذیه در شیکاگو و مربی بین المللی انجمن علوم ورزشی می گوید : ” حتی یافت شده است که این سبزیجات با اتصال به اسیدهای صفراوی در دستگاه گوارش، باعث کاهش کلسترول بدن می شوند “. “برگ کلم برگ سلامت قلب و عروق را با توجه به خواص ضد التهابی خود افزایش می دهد.”

۷-لوبیا

با توجه به نظر دکتر کیت کانتور متخصص تغذیه گرجستان نصف فنجان از لوبیا در روز سلامت قلب را در شکل مطلوب خود حفظ خواهد کرد. کانتور می گوید : “فیبر محلول، دلیل اصلی مفید بودن لوبیا برای قلب شما است،”. “فیبر به کلسترول متصل می شود و از جذب آن در روده جذب جلوگیری می کند و آن را از ساخت سطوح ناسالم نگه می دارد.” لوبیاهای سیاه ، کلیه ای، لیما، ناوی، پینتو و یا سفید را به وعده غذایی بعدی خود به خاطر دوز اضافی از فیبر محلول، علاوه بر فولات، منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های B کمپلکس – تمام مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت قلب شما -, اضافه کنید.

۸- گردو

به عنوان یک میان وعده مناسب در یک کیسه و یا در بالای یک سالاد، گردو عملکرد قلب شما را با چربی امگا ۳ سالم و آنتی اکسیدان ها افزایش می دهد. بریجت سووینی ، یک متخصص تغذیه مستقر در تگزاس و نویسنده ” انتظارات تغذیه ای: یک راهنمای عملی و خوشمزه در تغذیه پره ناتال می گوید: ” نشان داده شده است خوردن دو اونس در روز به منظور بهبود عملکرد رگ های خونی در میان افراد مبتلا به دیابت و همچنین محافظت از بیماری های قلبی در افراد در معرض خطر آن می شود . ” . ” سووینی اشاره می کند که همچنین تعداد انگشت شماری از آجیل ها نشان داده شده است که به کاهش سطوح کلسترول و ارضای گرسنگی کمک می کند.

۹- کوینولا

با توجه به نظر سامان متخصص قلب و عروق مستقر در تگزاس این شبه دانه سحرآمیز پرویی (در واقع یک دانه) یک ماده مغذی چند کاره باور نکردنی هست. سامان می گوید: “این یک منبع ارزشمند از پروتئین های گیاهی است” . “برای سلامت قلب ،سلامت کلیه و فشار خون از پروتئین گوشت قرمز بهتر است.” علاوه بر این، او اشاره می کند که کوینولا شامل تقریبا دو برابر مقدار فیبر نسبت به دیگر دانه ها هست. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و منبع خوبی از چربی اشباع نشده سالم قلبی – همان نوع چربی موجود در روغن زیتون و آوکادو – هست و کوینولا یک منبع از فیبر مورد نیاز و فاقد گلوتن است. علاوه بر این سامان اشاره می کند که ، “کوینولا به آسانی طبخ می شود، بسیار متنوع و واقعا خوشمزه است.

۱۰- ماهی سالمون

هنگامی که شما ماهی سالمون را به عنوان غذای اصلی اصلی سرو می کنید , پمپاژ خون و قلب خود را در شکل نخست خود نگه می دارید. کانتور متخصص تغذیه گرجستان اشاره می کند : مطالعات نشان می دهد مصرف ماهی به طور منظم در هر هفته با کاهش خطر ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب در دراز مدت همراه است. کانتور می گوید: “ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون ، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و سطوح پایین تری از چربی های مضر هستند”. “امگا ۳ فشار خون را نیز کمی پایین تر می آورد و می تواند به جلوگیری از ریتم های نامنظم قلبی کمک کند، در عین حال التهاب در سراسر بدن را نیز کاهش می دهد.” ماهی سالمون خود را با برگ کلم برگ سرو کنید و شما یک غذای سالم برای سلامت قلب خود دارید.

شربت های مفید برای قلب

شربت عرق بهار نارنج با تخم فرنجمشک مفرح وضد استرس و اضطراب است.(یک قاشق مربا خوری فرنجمشک +یک لیوان عرق بهار نارنج یک ساعت بماند سپس میل شود(بهتر است عصرها میل شود))

  • شربت زعفران مفید برای امراض قلبی و بی حالی و سستی بدن : زعفران ۱/۲ قاشق چای خوری، در ۲ لیوان آب جوش ریخته تا دم بکشد.پس از دم کشیدن هر بار ۱/۳ لیوان محلول فوق همراه با گلاب و کمی عسل میل شود(بهتر است عصرها میل شود).
  • شربت گلاب : ۱/۲ لیوان گلاب +۱/۲ لیوان آب + یک قاشق مربا خوری تخم شربتی کمی نبات یا عسل مخلوط  کرده پس از نیم ساعت میل شود.
  • جلاب : یک کیلو شکر را با ۳ کیلو گلاب روی حرارت ملایم قرارداده جوشانده و کف آن را بگیرید تا مقدار آن به نصف برسد. سپس یک گرم زعفران ساییده را به آن اضافه کنید.مایه شربت فوق را در ظرفی نگهداری کرده و هر بار ۱/۴ لیوان مخلوط  فوق با آب رقیق کرده میل شود.
  • شربت بادرنجبویه : برگ بادرنجبویه را در گلاب جوشانده تا قوت آن را بگیرد سپس آن را صاف کنید یا عصاره بادرنجبویه را با یک سوم تا دو سوم آن گلاب مخلوط کرده به قوام بیاورید.در زمان مصرف هربار ۱/۶ لیوان محلول فوق را با آب رقیق کرده و میل نمایید. تذکر در بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند ممکن است باعث بالا رفتن فشارشان شود

سوپ مخصوص بیماران قلبییک استکان جو، یک استکان برنج، یک بشقاب جعفری خرد شده،کمی گشنیز همه را با آب پخته تا له شود سپس کدوی سبز تکه شده ،زعفران، نمک، روغن زیتون به آن اضافه شود.

  • سرخرگ‌های سالم، انعطاف پذیر، قوی، نرم و عاری از هر نوع رسوب جریان خون را آسان‌تر می‌کند. اما با افزایش سن، رسوب مواد چرب، کلسترول، ضایعات سلولی و کلسیم در قسمت‌های درونی جدار سرخرگ‌ها به وجود می‌آید. این جرم سرخرگی می‌تواند جریان خون را کاهش و یا در برخی مواقع به طور کلی متوقف کند. با افزایش رسوب در سرخرگ‌ها، تصلب شرایین به وجود می‌آید که باعث باریک و سفت شدن رگ‌ها می‌شود. گرفتگی رگ‌ها در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند ناراحتی‌های متعدد از جمله کاهش جریان خون به قسمت‌های تحتانی پا و بدن، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، حمله قلبی و یا سکته، ایجاد کند.

    علت اصلی گرفتگی رگ‌ها، مصرف غذاهای آماده حاوی چربی‌های اشباع شده، سموم و مواد شیمیایی است. اما خوب است بدانید مواد غذایی هم وجود دارد که رگ‌ها را تمیز می‌کنند. بنابراین اگر دچار درد قفسه سینه شده‌اید و یا با کمبود نفس مواجه شده‌اید، غذاهای زیر را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

    سیر: از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا به کار برده می‌شود. طبق تحقیقی که در مجله «Preventive medicine» چاپ شده، سیر مانع رسوب کلسیم در شریان‌ها می‌شود. محققان آلمانی نیز دریافتند، مصرف پودر سیر تشکیل نانو پلاک‌ها (اولین جرم‌ها) را ۴۰ درصد و اندازه خود نانو پلاک‌ها که شکل گرفته را نیز ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

    انگور: خاصیت این میوه از فلاووانوئید که رنگ بنفش به این میوه می‌دهد، به دست می‌آید. ۳ ماده فلاووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فلاووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر که علت گرفتگی در دیواره‌های رگ‌ها است، می‌شود. علاوه بر آن این ماده خطر لخته شدن خون را که منجر به حمله قلبی می‌شود کاهش می‌دهد.

    میوه‌های توتی: توت فرنگی، شاه توت، قره قاط… غنی از آنتی اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیش گیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

    سیب: این میوه حاوی «پکتین» نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم نیز به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. گلابی و میوه‌های مرکباتی نیز غنی از پکتین هستند.

    اسفناج: لوتئین موجود در اسفناج علاوه بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیش گیری می‌کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون بالا محافظت می‌کند.

    ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن که سرشار از اسید چرب امگا ۳ می‌باشد از لخته شدن خون و آسیب رسیدن و یا اکسیده شدن کلسترول پیش گیری می‌کند.

    روغن زیتون: تحقیقات نشان می‌دهد که مولکول‌های کلسترول مضر در ترکیب با چربی‌های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می‌شود، احتمالا کمتر قابل اکسیده هستند. این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی‌های مضر از تجمع جرم بر دیوار رگ‌ها می‌کاهد.

    گوجه فرنگی: این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را به طور چشمگیری ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است، لیکوپن مانع سفت شدن رگ‌ها می‌شود.

    چای سبز: فلاووانوئید نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

    انار: انار و آب آن غنی از آنتی اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ‌های خونی مانع سفت شدن آن‌ها می‌شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می‌دهد.

علاوه بر تغذیه، ورزش منظم نیز برای سلامت قلب لازم است. مصرف آب فراوان در سلامت قلب نقش مهمی دارد.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي