مواد غذایی که باعث بوی عرق و بدبویی بدن می شوند

تاريخ : 15 آبان

مواد غذایی که باعث بوی عرق و بدبویی بدن می شوند را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

مواد غذایی که باعث بوی عرق و بدبویی بدن می شوند, پورتال خبری فرهنگی گهر

بدون شک تاکنون در محل کار یا بیرون با افرادی ملاقات کرده اید که بوی تند عرق می دهند، نفسشان بدبو و تمام تنشان خیس عرق است. این تجربه باعث شکل گیری تصویری از فرد می شود که برای همیشه در ذهن می ماند… در برخی موارد فرد تقصیری ندارد. برخی مواد غذایی باعث تغییر بوی بدن شده و مایه ی آبروریزی می شوند. بنابراین علاوه بر رعایت بهداشت لازم است که قبل از ملاقات های رسمی و مهم از مصرف برخی مواد غذایی مانند مارچوبه، قهوه، کلم، پیاز و غیره بپرهیزید. با ما باشید تا با لیست دقیق تری از این مواد غذایی بد بو کننده و به اصطلاح آبروبر آشنا شوید.

قهوه: عرق از سر و رویتان می ریزد

به عقیده ی متخصصان، قهوه و چای باعث افزایش نیروی بدن شده و دمای بدن را افزایش می دهند. این تأثیر باعث تعریق بیشتر و در نتیجه ایجاد بوی بد بدن (ناشی از باکتری هایی که روی پوست قرار دارند) می شود. علاوه بر این قهوه باعث بوی دهان نیز می شود و نفس فرد را بودار می کند. بنابراین اگر قرار ملاقات رسمی و یا عاشقانه ای دارید بهتر است، از نوشیدن چای و قهوه ی زیاد قبل از رفتن به قرار بپرهیزید.

مارچوبه: ادرار را بدبو می کند

مارچوبه حاوی «اسپاراگوسیک اسید» است. زمانی که مارچوبه هضم می شود این اسید باعث تولید ترکیبات حاوی «متان تیول»، «سولفور دی متیل» و «دی متیل سولفون» می شود که با ادرار تخلیه می شوند و بوی بدی به جا می گذارند. این ترکیبات حاوی گوگرد هستند که بویی شبیه بوی تخم مرغ گندیده ایجاد می کند. اگر می خواهید مهمانی بروید و احتمال می دهید کارتان به دستشویی میزبان نیز بکشد، بهتر است از خوردن مارچوبه بپرهیزید تا اینکه پشت سرتان حرف و حدیث نباشد.

سیر از منافذ پوست تخلیه می شود

مولکول های بودار سیر از لوله ی گوارش تجزیه نمی شود. این مولکول ها وارد خون شده و سپس از طریق تعریق از راه پوست دفع می شوند. در نتیجه تمام منافذ پوست بوی سیر می گیرد. علاوه بر این گازی نیز به سمت بالای بدن پیش می رود و باعث ایجاد بوی بد دهان می شود که برای همه شناخته شده است. بنابراین اگر نمی خواهید خودتان را خجالت زده و طرف مقابل را معذب کنید، قبل از ملاقات های جدی از خوردن این ماده ی غذایی بسیار مفید و باخاصیت بپرهیزید.

فلفل عرق را بودار می کند

برخی مولکول های بودار فلفل و اکثر ادویه ها، در طول هضم شدن از بین نمی روند و به صورت عرق از تمام قسمت های بدن (نه صرفاً زیر بغل ها) تبخیر می شوند. در برخی کشوها، مردم ادویه می خورند تا پشه ها به آن ها نزدیک نشوند. علاوه بر این ادویه ها باعث افزایش دمای بدن می شوند. در واقع «کاپسایسین» موجود در فلفل ترکیبی است که سنسورهای حرارتی ناحیه ی دهان را تحریک می کند. به همین دلیل برخی افراد با خوردن فلفل و دیگر ادویه ها دچار تعریق زیاد بخصوص در ناحیه ی صورت می شوند. این تعریق بیشتر نیز باعث ایجاد بوی عرق خواهد شد.

ماهی: بدن بوی ماهی می گیرد

«سندرم بوی ماهی» نام یک بیماری ژنتیکی است. تری متیل آمین یک ترکیب بوداری است که از هضم برخی مواد غذایی پروتئینه مانند ماهی و تخم مرغ ایجاد می شود. زمانی که تری متیل آمینه توسط آنزیمی که در کبد تولید می شود، تا بوی آن را بگیرد از بین نرود سندرم بوی ماهی بروز می کند. در این صورت عرق، بزاق و ادرار فرد بو می گیرد. البته این مشکل نوعی بیماری است. اما بهتر است قبل از ملاقات های مهم از مصرف ماهی بپرهیزید تا بدنتان بوی ماهی ندهد.

پیاز حاوی مولکول های بدبو

برخی مولکول های پیاز در لوله ی گوارش تجزیه نمی شوند و عرق را بودار می کنند. مدت زمانی که مواد غذایی در لوله ی گوارش می مانند باعث می شود که گاز تا دهان بالا بیاید و باعث ایجاد بوی بد دهان شده و به صورت آروغ دفع شود. البته بوی بد دهان می تواند به تنهایی ناشی از مواد غذایی باشد، اما در عین حال عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مشکلات گوارشی نیز در این مسئله بی تأثیر نیستند.

کلم بوی گوگرد می دهد

بروکلی، گل کلم و تمام اعضای خانواده ی کلم ها از سولفورهیدروژن تشکیل شده اند که در حین هضم شدن باعث ایجاد بوی گوگرد می شوند که از طریق تعریق یا گاز دفع می شوند. بنابراین اگر نمی خواهید در یک جلسه ی کاری یا آشنایی دچار چنین مصائبی شوید بهتر است مصرف کلم ها را به موقعیت دیگری موکول کنید.

گوشت بوی زیر بغل را تغییر می دهد

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ در Chemical Senses به چاپ رسیده است نشان می دهد، خانم هایی ادعا کرده اند، بوی زیر بغل همسرانشان بعد از دو هفته عدم مصرف گوشت قرمز کاهش پیدا کرده است. البته هنوز محققان به طور دقیق نمی دانند، مصرف چه میزان گوشت قرمز باعث ایجاد بوی بدن می شود و تأثیر آن تا چه مدتی به جا می ماند.

الکل باعث تعریق می شود

عرقی که از طریق غدد درم ترشح می شود، برای تنظیم دمای بدن است. فعالیت هایی مانند ورزش و یا استرس باعث افزایش دمای بدن می شود. الکل با تحریک سیستم لنفاتیک (فعالیت های عمومی، ضربان قلب) بدن را گرم کرده و باعث تحریک ترشح عرق می شود.
باید بدانید که تعریق به خودی خود بد بو نیست. اما زمانی که با برخی باکتری های پوست تماس پیدا می کند بوی نامطلوبی می گیرد. در نتیجه بهتر است قبل از حاضر شدن در قرارهای مهم زندگی تان و یا مثلا شب عروسی تان از مصرف چنین مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که باعث افزایش تعریق و بوی بد بدن می شوند، بپرهیزید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي