مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی

تاريخ : 3 آذر

مواد غذایی مفید در بهبود سرماخوردگی شامل چه چیزهایی می شوند ؟ کم کم با شروع شدن فصل سرما علائم سرما خوردگی در اکثر افراد مشاهده می شود ، اما راه های پیشگیری و درمان این ویروس سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی است که باعث علائم متغیر مانند احتقان بینی ، آبریزش بینی ، گلودرد ، خستگی و سرفه می شود. به طور کلی ، علائم سرماخوردگی حدود یک تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن آغاز می شود. در ادامه مواد غذایی مفید برای درمان سرما خوردگی را برای شما همراهان همیشگی منتشر کرده ایم.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

چای

وقتی بینی‌تان کیپ شده، چای می‌تواند بسیار مفید باشد خصوصا اگر چای با ترکیبات طبیعی چون رازیانه دم شده باشد.

  • یک فنجان دانه‌ رازیانه، شکر، سیر، دارچین یا عسل است. سه بار در روز از این چای بنوشید، اگر طعم آن را دوست ندارید می توانید به جای رازیانه از نعناع استفاده کنید.
  • چای نعناع می تواند باعث بند آمدن سرفه و خروج خلط از بدن شود.

چرا نوشیدن بیش از اندازه چای، قهوه و نسکافه برای افراد مبتلا به سرماخوردگی مناسب نیست؟

این نوشیدنی‌های حاوی کافئین بسیار مدر هستند. از آنجا که در سرماخوردگی مقدار زیادی از آب و املاح بدن با تب و آبریزش بینی از دست می‌رود، بنابراین نوشیدن نوشیدنی‌های مدر نظیر چای و قهوه با دفع بیش از اندازه آب از بدن و ابتلا به کم آبی همراه خواهد شد.

چای سبز سرد

چای سبز پر از آنتی اکسیدان است که می‌تواند در زمان سرماخوردگی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن بسیار مفید باشد. همچنین می‌تواند در درمان سایر نشانه‌های سرماخوردگی از جمله گلو درد هم موثر باشد. اگر چای سبز را به جای دم کردن با آب گرم، با آب سرد دم کنید، میزان آنتی اکسیدان آن افزایش پیدا می‌کند.

ماهی سالمون

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

در دوران سرماخوردگی ماهی سالمون بخورید چرا که در این دوران می‌توانید از اسیدهای چرب اُمگا ۳ آن بهره ببرید. ترکیبات موجود در ماهی سالمون سبب کاهش تورم و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتری و ضدویروسی است که می‌تواند علائم سرماخوردگی را از بین برد. سیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که باعث باز شدن مجاری تنفسی و دفع سموم از بدن می‌شود.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

آلیسین ترکیبی است که فقط در سیر تازه خرده شده وجود دارد.

  • یک قاشق سیر خردشده، ۲ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو، یک قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز را باهم مخلوط‌کنید. سپس آن را هرروز تا زمانی که علائم سرماخوردگی فروکش کند مصرف کنید.
  • ۴ الی ۵ قاشق سیر خردشده در یک فنجان آب جوش قرار دهید و ۱ قاشق چای‌خوری عسل خام را باهم مخلوط‌کنید و برای درمان سرماخوردگی ۲ الی ۳ بار در روز بنوشید.
  • شما همچنین می‌توانید سیر خام خردشده را در سالاد و یا همراه با شیر گرم بخورید.

عسل

از عسل برای درمان سرماخوردگی می‌توان استفاده کرد زیرا برای تسکین گلو و همچنین کوتاه شدن طول مدت سرماخوردگی مفید است. مقدار بالای مواد مغذی و آنزیم‌ها در عسل کمک می‌کند تا باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند را از بین ببرد.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

توجه: برای درمان سرماخوردگی از عسل خام یا فرآورده نشده استفاده کنید.

ساده‌ترین درمان خانگی سرماخوردگی، مخلوط کردن ۱ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و ۲ قاشق چای‌خوری عسل مصرف کنید. هر ۲ ساعت آن را مصرف کنید.
اگر ترجیح می‌دهید می‌توانید به‌راحتی یک قاشق غذاخوری عسل بخورید.
کودکان مبتلابه سرفه و سرماخوردگی می نصف قاشق چای‌خوری عسل را قبل از خواب مصرف کنند.

زنجبیل

از زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و علائم آن به دلیل خواص ضدویروسی و ضدالتهابی آن می‌تواند بهره برد.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

خوردن زنجبیل خام یا نوشیدن چای زنجبیل تا ۳ بار در روز، برای تهیه چای زنجبیل دو فنجان آب جوش را با ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده را مخلوط‌کنید و پس از ۵ دقیقه زنجبیل‌ها را خارج کنید و کمی آب‌لیمو و عسل به چای اضافه کنید.

سوپ مرغ

خوردن سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی مفید است. این غذا از قدیم مورد استفاده قرارگرفته است، بلکه مطالعات نشان داده‌اند که ازنظر علمی نیز این غذا برای درمان سرماخوردگی موثر است.

سوپ مرغ دارای بسیاری از مواد مغذی ضروری و ویتامینی است که به درمان نشانه‌های سرماخوردگی کمک می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی بالا سبزی‌های موجود در سوپ مرغ باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود سرماخوردگی می‌شود.

سوپ مرغ است باعث کاهش التهاب و عفونت در بخش بالایی دستگاه تنفسی بدن ما می‌شود و به ما حس بهتری می‌دهد. این غذا نمی‌تواند راهی برای پیشگیری باشد اما برای درمان سرماخوردگی می‌توان از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز

در میان پیازها، پیاز قرمز آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کورستین دارد که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

کسانی که از سرماخوردگی رنج می‌برند می‌توانند از شربت پیاز قرمز استفاده کنند. برای تهیه این شربت، به پیازِ قرمز و عسل نیاز دارید.

  • ۲ الی ۳ عدد پیاز قرمز را به‌صورت افقی به برش‌های ریز تقسیم کنید. سپس درون یک شیشه درب‌دار قرار دهید و عسل خام را اضافه کنید تا شیشه پر شود.
  • شیشه را ببندید و به مدت ۱۲ الی ۱۵ ساعت بگذارید.
  • یک قاشق غذاخوری از این شربت را چند بار در روز بنوشید تا گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی شما از بین رود.

فلفل سیاه

فلفل سیاه “پادشاه ادویه‌جات” است و بسیار برای مفید است. فلفل سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و اثر ضد میکروبی و محافظتی بر روی معده دارد.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

  • اگر از آبریزش بینی رنج می‌برید هنگام غذا خوردن، به مواد غذایی خود فلفل اضافه کنید.
  • شما همچنین می‌توانید با ۱ قاشق غذاخوری فلفل سیاه را در یک لیوان آب گرم مخلوط‌ کنید و بخورید.
  • اگر نمی‌توانید فلفل سیاه مصرف کنید یا بنوشید، می‌توانید از بوی آن در طول روز استفاده کنید.

دارچین

دارچین می‌تواند برای درمان خانگی سرماخوردگی و درد ناشی از گلودرد استفاده کرد. سینامالدئید (Cinnamaldehyde) جز اصلی پوست دارچین است که دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

  • یک قاشق غذاخوری پودر دارچین و ۲ عدد میخک را در یک فنجان آب اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و سپس درحالی‌که گرم است به آن عسل اضافه کنید و این چای را ۱ الی ۳ بار در روز بنوشید.

موز

اگر سرماخوردگی شما علائمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال دارد، خوردن موز می‌تواند به کاهش شدت این علائم کمک کند. موز میوه‌ای آسان‌هضم است و پوره یا تکه‌هایی از آن، غذایی مناسب برای مبتلایان به این بیماری محسوب می‌شود.

خوردن مایعات گرم و غذاهای آبکی

در مواردی که عفونت شدید است و سرماخوردگی هم با تب بالا همراه می‌شود، خوردن غذاهای مایع، نیمه مایع، نرم، آبکی تر و گرم بهتر است تا قابلیت پذیرش بیشتری برای بیمار ایجاد شود. ضمن اینکه چنین غذاهایی به نرم شدن مخاط گلو و حلق هم کمک و عمل بلع را برای بیمار ساده‌تر می‌کنند. غذاهای خشک یا سرد می‌توانند به مخاط‌های ملتهب و متورم، آسیب برسانند.

ویتامین D

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

مصرف شیر سایر مواد غذایی که غنی شده از ویتامین D، به درمان سرماخوردگی کمک خواهد کرد.

سایر غذاهای غنی از ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • قارچ
  • زرده‌ی تخم‌مرغ
  • میگو

ویتامین A

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

تمامی ویتامین‌ها برای بدن ضروری و لازم هستند اما تحقیق دانشگاه هاروارد می‌گوید، ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. بنابراین زمانی که سرما خورده‌اید، سعی کنید بیشتر هویج، اسفناج را در رژیم‌غذایی خود بگنجانید.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

سایر غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از:

  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • سیب‌زمینی شیرین
  • کدو تنبل

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که همچنین به‌عنوان اسید اسکوربیک شناخته می‌شود. ویتامین C در میوه‌ها و سبزی‌ها به‌خصوص مرکبات وجود دارد.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر می‌خواهید به سرماخوردگی دچار نشوید باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

مصرف روزانه ویتامین C در مردان مبتلا به کمبود ویتامین C باعث افزایش فعالیت بدنی و کاهش طول مدت سرماخوردگی می‌شود.

میوه‌های غنی از ویتامین C عبارتند از:

  • طالبی
  • نارنگی
  • گریپ‌فروت
  • لیمو
  • پرتقال
  • کیوی
  • انبه
  • پاپایا
  • آناناس
  • توت‌فرنگی
  • تمشک
  • زغال‌اخته

اگر سرماخوردگی شما بیش از ۲ هفته طول کشید باید با یک پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

استفاده از قرص‌های حاوی ویتامین C توصیه می‌شود؟

در علم تغذیه باور کلی بر این است که تمام مواد مغذی کلیدی و مورد نیاز بدن مانند ویتامین C باید از طریق مصرف خوراکی‌های تازه تامین شود. مصرف قرص‌های حاوی ویتامین C، فقط برای افرادی که شرایط خاصی دارند و نمی‌توانند از طریق مصرف میوه و سبزی تازه این ویتامین را دریافت کنند، تجویز می شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي