مواد غذایی چربی‌ سوز و فوق العاده مفید برای بدن

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 9 آذر

خیلی افراد دوست دارند غذا بخورند ولی لاغر هم بشوند! این عمل با خوردن مواد غذایی چربی سوز امکان پذیر است در این مقاله ۱۱ ماده غذایی چربی سوز را به شما معرفی می کنیم.

تقویت میزان متابولیک شما می تواند به شما در از دست دادن چربی بدن کمک کند. با این حال ، بیشتر مکمل های “چربی سوزی” در بازار یا ناامن ، ناکارآمد و یا هر دو اینها هستند.

خوشبختانه ، چندین غذای طبیعی و نوشیدنی نشان داده اند که سوخت و ساز شما را افزایش داده و باعث کاهش چربی می شوند.

۱۱ مواد غذایی چربی‌ سوز

در اینجا ۱۱ غذای سالم وجود دارد که به شما در سوزاندن چربی کمک می کنند.

مواد غذایی چربی‌ سوز و فوق العاده مفید برای بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱. ماهی چرب

ماهی چرب برای شما خوشمزه و فوق العاده مناسب است.

ماهی قزل آلا ، شاه ماهی ، ساردین ، ​​ماهی خال مخالی و سایر ماهی های روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به نظر می رسد باعث کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری های قلبی می شوند

در یک مطالعه شش هفته ای کنترل شده در ۴۴ بزرگسال ، افرادی که مکمل های روغن ماهی مصرف کرده اند به طور متوسط ​​ ۰.۵ کیلوگرم چربی از دست داده اند و  همچنین افت کورتیزول ، هورمون استرس که با ذخیره چربی همراه است را تجربه کردند.

علاوه بر این ، ماهی منبع عالی پروتئین باکیفیت است. هضم پروتئین منجر به احساس پر بودن بیشتر می شود و میزان متابولیسم را بطور قابل توجهی بیشتر از هضم چربی یا کربوهیدرات افزایش می دهد.

۲. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم ترین چربی های روی زمین است.

نشان داده شده است که روغن زیتون باعث کاهش تری گلیسیرید ، افزایش کلسترول HDL و تحریک ترشح GLP-1 ، یکی از هورمون هایی می شود که به شما کمک می کند تا کامل شود.

علاوه بر این ، برخی از مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون ممکن است باعث افزایش سرعت متابولیک و از بین رفتن چربی شود .

در یک مطالعه کوچک در ۱۲ زن یائسه با چاقی شکمی ، خوردن روغن زیتون فوق العاده بکر به عنوان بخشی از وعده غذایی ، به میزان قابل توجهی تعداد کالری هایی را که زنان برای چند ساعت سوخته بودند ، افزایش داد.

برای ترکیب روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه خود ، چند قاشق غذاخوری را روی سالاد خود بمالید و یا آن را به غذای پخته اضافه کنید.

۳. قهوه

مواد غذایی چربی‌ سوز و فوق العاده مفید برای بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است.

قهوه یک منبع عالی کافئین است که می تواند روحیه  و عملکرد ذهنی و جسمی را بهبود بخشد .

در یک مطالعه کوچک شامل نه نفر ، افرادی که یک ساعت قبل از ورزش کافئین مصرف کرده اند ، تقریباً دو برابر چربی سوزانده اند و قادر به ورزش کردن ۱۷٪ بیشتر از گروهی هستند که کافئین مصرف نکرده اند.

تحقیقات نشان داده است که کافئین بسته به میزان مصرف شده و پاسخ فردی ، میزان متابولیک را با ۳ تا ۳٪ درصد افزایش می دهد.

برای به دست آوردن مزایای چربی سوزی کافئین بدون عوارض جانبی احتمالی ، مانند اضطراب یا بی خوابی ، برای ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز هدف داشته باشید. این مقدار بسته به قدرت آن در حدود ۱ تا ۴ فنجان قهوه است.

۴. تخم مرغ

مواد غذایی چربی‌ سوز و فوق العاده مفید برای بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

تخم مرغ یک منبع تغذیه فوق العاده است است.

اگرچه به دلیل داشتن کلسترول زیاد ، از زرده تخم مرغ اجتناب می شد ، اما در واقع تخم مرغ های کامل به منظور محافظت از سلامت قلب در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند ، کمک می کنند.

مطالعات نشان داده است که صبحانه های مبتنی بر تخم مرغ ، گرسنگی را کاهش داده و احساس پر بودن را برای چند ساعت در افراد دارای اضافه وزن و چاق ایجاد می کنند.

در یک مطالعه هشت هفته ای کنترل شده در ۲۱ مرد ، افرادی که سه عدد تخم مرغ برای صبحانه می خورند ، روزانه ۴۰۰ کالری کالری کمتری مصرف کرده و ۱۶٪ کاهش چربی بدن در مقایسه با گروهی که صبحانه شیرینی می خورند ، داشتند.

تخم مرغ همچنین منبع بزرگی از پروتئین با کیفیت بالا است که بر اساس چندین مطالعه ، میزان متابولیسم حدود ۲۰-۳۵٪ را برای چند ساعت پس از غذا افزایش می دهد

خوردن سه عدد تخم مرغ چند بار در هفته می تواند به شما در سوزاندن چربی در حالی که شما را کامل و راضی نگه می دارد ، کمک کند.

۵- روغن نارگیل

مواد غذایی چربی‌ سوز و فوق العاده مفید برای بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

روغن نارگیل دارای مزایای زیادی برای سلامتی است.

به نظر می رسد اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی شما باعث افزایش کلسترول HDL  و کاهش تری گلیسیرید می شود ، علاوه بر این به شما در کاهش وزن کمک می کند.

در یک مطالعه ، مردان چاق که روزانه ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل به رژیم غذایی معمول خود اضافه می کردند ، به طور متوسط ​​۱ اینچ (۲.۵ سانتی متر) از کمر لاغر می شوند بدون اینکه تغییر رژیم دیگری ایجاد کنند یا فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

چربی های موجود در روغن نارگیل اکثراً MCT ها هستند که به خاصیت سرکوب کننده اشتها و چربی سوزی داده شده اند.

با این حال ، برخی مطالعات نشان می دهد که اثرات تقویت کننده متابولیسم آن ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.

برخلاف بیشتر روغن ها ، روغن نارگیل در دماهای بالا پایدار است و این امر را برای پخت و پز با حرارت بالا ایده آل می کند.

مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ممکن است به حداکثر چربی سوزی کمک کند. حتماً با یک قاشق چایخوری شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا از هرگونه ناراحتی در دستگاه گوارش جلوگیری شود.

۶. چای سبز

چای سبز یک انتخاب نوشیدنی عالی برای سلامتی است.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی و محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند.

علاوه بر تأمین کافئین متوسط ​​، چای سبز منبع بسیار خوبی از اپیگالوکاتچین گالات (EGCG) ، یک آنتی اکسیدان است که باعث سوزاندن چربی و از بین رفتن چربی شکم می شود.

در مطالعه ۱۲ مرد سالم ، چربی سوزی در هنگام دوچرخه سواری در افرادی که عصاره چای سبز مصرف کرده اند ، در مقایسه با افراد عادی ۱۷ درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر ، برخی تحقیقات نشان داده اند که چای سبز یا عصاره چای سبز تأثیر کمی بر سوخت و ساز بدن یا کاهش وزن ندارد.

با توجه به تفاوت نتایج مطالعه ، اثرات چای سبز احتمالاً در افراد مختلف متفاوت است و همچنین ممکن است به میزان مصرفی آن بستگی داشته باشد.

نوشیدن روزانه حداکثر چهار فنجان چای سبز ممکن است مزایای سلامتی از جمله افزایش بالقوه میزان کالری شما را به همراه داشته باشد.

۷. پروتئین آب پنیر (پروتئین وی whey protein)

پروتئین وی ترکیبی از پروتئین‌های جدا شده از آب پنیر می‌باشد که عمدتاً به عنوان مکمل رژیم غذایی استفاده می‌شود.

پروتئین آب پنیر فوق العاده است.

تحقیقات نشان داده شده است که هنگام ترکیب با ورزش باعث افزایش رشد عضلات می شود و ممکن است به حفظ ماهیچه در هنگام کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این ، به نظر می رسد پروتئین آب پنیر در سرکوب اشتها نسبت به سایر منابع پروتئینی مؤثر است.

این امر به این دلیل است که ترشح “هورمونهای کامل” مانند PYY و GLP-1 را تا حد بیشتری تحریک می کند.

علاوه بر این ، به نظر می رسد کشک باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن در افراد لاغر و افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می شود.

در یک مطالعه از ۲۳ بزرگسال سالم ، یک وعده غذایی پروتئین آب پنیر برای افزایش میزان متابولیک و چربی سوزی بیش از وعده های غذایی کازئین یا پروتئین سویا مشاهده شد.

پروتئین کشک یک وعده غذایی سریع یا میان وعده است که باعث از بین رفتن چربی می شود و ممکن است به بهبود ترکیب بدن شما کمک کند.

۸. سرکه سیب

سرکه سیب یک داروی قدیمی مبتنی بر شواهد است.

اعتبار آن برای کاهش اشتها و کاهش قند خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت است.

علاوه بر این ، مؤلفه اصلی سرکه اسید استیک است که در چندین مطالعه حیوانی باعث افزایش چربی سوزی و کاهش ذخیره چربی شکم می شود.

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد تأثیر سرکه بر کاهش چربی در انسان صورت نگرفته است ، اما نتایج یک مطالعه بسیار دلگرم کننده است.

در این مطالعه ، ۱۴۴ مرد چاق که ۲ قاشق غذاخوری سرکه هر روز به مدت ۱۲ هفته به رژیم های غذایی معمول خود اضافه می کردند ۳.۷ پوند (۱.۷ کیلوگرم) را از دست دادند و کاهش ۰.۹ درصدی در چربی بدن را تجربه کردند.

مصرف سرکه سیب در رژیم غذایی ممکن است به شما در از دست دادن چربی بدن کمک کند. با ۱ قاشق چایخوری در روز رقیق شده در آب شروع کنید و به تدریج تا ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری در روز کار کنید تا ناراحتی هضم احتمالی به حداقل برسد.

۹. فلفل قرمز

مواد غذایی چربی‌ سوز و فوق العاده مفید برای بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

فلفل های قرمز بیشتر از آن است که گرما را به غذای شما اضافه کنند.

آنتی اکسیدانهای قدرتمند آنها ممکن است التهاب را کاهش داده و از سلولهای شما در برابر آسیب محافظت کند.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که یک آنتی اکسیدان موجود در فلفل های فلفل قرمز بنام capsaicin ممکن است در دستیابی و حفظ وزن سالم به شما کمک کند.

در نظر داشته باشید که در هفته چندین بار فلفل دلمه ای یا فلفل قرمز پودر دار فلفل قرمز میل کنید تا وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

۱۱. ماست یونانی پرچرب

ماست یونانی پرچرب بسیار مغذی است و یک منبع عالی پروتئین ، پتاسیم و کلسیم است.

تحقیقات نشان می دهد که لبنیات با پروتئین بالا می توانند از دست دادن چربی ، محافظت از عضلات در هنگام کاهش وزن و به شما در احساس پر و رضایت کمک کنند.

همچنین ، ماست حاوی پروبیوتیک می تواند به سلامت روده شما کمک کند و ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند یبوست و نفخ را کاهش دهد .

ماست یونانی بدون چربی همچنین حاوی اسید لینولئیک کونژوگه است که به نظر می رسد باعث کاهش وزن و چربی سوزی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی می شود ، طبق تحقیقات انجام شده که شامل یک بررسی بزرگ از ۱۸ مطالعه است.خوردن ماست یونانی به طور منظم ممکن است مزایای سلامتی بسیاری داشته باشد. اما حتما ماست یونانی پرچرب را انتخاب کنید ، زیرا محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب حاوی اسید لینولئیک کونژوگه کمی و بدون چربی هستند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي