مهم ترین دلایل در شکنندگی ناخن ها

دسته بندي : عمومی,⭐ اخبار
تاريخ : 13 مرداد

دلایل در شکنندگی ناخن ها

شکنندگی ناخن ها قطعا یکی از آزار دهنده ترین مواردی است که می توان با تقویت ناخن های دست، مانع از آسیب دیدگی مجدد ناخن ها شد. استفاده از روغن های گیاهی یکی از بهترین روش ها در درمان این شکنندگی به شمار می رود.

مهم ترین دلایل در شکنندگی ناخن ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

این بیماری در اصلاح پزشکی به ناخن هایی گفته می‌شود که به شدت شکننده هستند و شخص مبتلا به این بیماری در نگه داری از ناخن های خود عاجز است. منظور از ناخن های شکننده ناخن‌هایی با شیارهای عمودی هستند که در مواقعی این شیارها موجب ترک خوردگی می‌شوند و ظرایط دردناکی را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کنند. در صورتی که در جهت درمان این بیماری برنیایید عواقب دردناکی انتظار شما را می‌کشد. 

درباره علت شکنندگی ناخن ها

در این مقاله ۳ علت اصلی و عمده شکنندگی ناخن‌ها مطرح شده که می‌توان با روش‌های ساده و بسیار تاثیرگذار (درمان خانگی) از پیشرفت این عوامل جلوگیری کرد.

۱. خشکی زیاد ناخن

  • مصرف زیاد آب، شستن ظروف بدون استفاده از دستکش، استفاده مداوم از مواد شویند، استخر و عدم استفاده از کرم مرطوب کننده اولین و قاطع ترین دلیل شکنندگی ناخن هاست.
  • نمی‌گوییم از آب استفاده نکنید و یا مواد شوینده مصرف نکنید. بدیهی است که زندگی روزمره بدون دو عنصر آب و مواد شوینده رنگ تمیزی و طراوت به خود نخواهد گرفت. اما سعی کنید به صورت مداوم دستان خود را چرب نگه دارید. روغن‌های خانگی مثل روغن بادام، روغن زیتون را مداوما بر روی ناخن های خود بمالید تا از خشکی و ترکیدگی آن جلوگیری به عمل آید.
  • ناگفته نماند که چرب کردن ناخن ها موجب درخشش آن ها نیز می‌شود و جلوه شفافی را به آنها می‌بخشد.

درمان خشکی ناخن با استفاده از روغن‌های خانگی

  • نیازی نیست که دایما دستان خود را با کرم‌های شیمیایی چرب کنید. کافیست صبح به صبح پس از شستشوی دست و صورت مقداری روغن گیاهی را با گوش پاک کن به گوشه ناخن های خود و بخشی از سطح آن بمالید.
  • این فرآیند بهتر است در ساعتی دیگر از شبانه روز تکرار شود و مسلما بهترین زمان قبل از خواب است. پس پیشنهاد ما به شما چرب کردن دور ناخن ها و خود ناخن ها با روغن گیاهی در دو وعده صبح زود و قبل از خواب است. با این حال اگر علاقه ای به چرب بودن دستانتان در طول روز ندارید تنها مصرف شبانه آن هم می‌تواند تاثیر قابل توجه ای بر استحکام ناخن های شما داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که چرب کردن ناخن و پوست اطراف آن دوره قابل تنظیمی ندارد و یک فعالیت همیشگی است. سعی کنید در برنامه روزانه خود بگنجانیدش و به انجام آن عادت کنید.

بهترین روغن های گیاهی برای مصرف روزانه به ترتیب زیر می‌باشند:

  •  روغن زیتون
  •  روغن نارگیل
  •  روغن آووکادو
  •  روغن تخم کتان
  •  روغن هسته انگور

۲. تغذیه نامناسب و رابطه مستقیم با شکنندگی ناخن ها

تغذیه رابطه بسیار نزدیکی با سلامت ناخن ها دارد. مصرف به اندازه کلسیم، پروتئین، املاح معدنی و مواد چرب به طور قطع میزان شکنندگی ناخن های شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سعی کنید اسیدهای چرب ضروری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف غلات، سوپ، خورشت، ماهی را از یاد نبرید. پیشنهاد می‌دهیم که سالادتان را همراه دو قاشق غذاخوری روغن کتان یا تخم کتان آسیاب شده میل کنید. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن همچون گوشت قرمز، تخم‌مرغ، اسفناج، عدس و … تاثیر قابل توجه ای در استحکام بخشی به ناخن های شما دارد.

پیشنهاد یک سالاد خوشمزه برای درمان شکنندگی ناخن

بهتر است به همراه وعده های غذایی خود یک کاسه سالاد مغذی و مفید مصرف کنید. سالاد علاوه بر اینکه فیبر بدن شما را افزایش می‌دهد و تاثیر بسیار مناسبی در کاهش وزن و طراوت پوست شما دارد می‌تواند به صورت جدی در درمان شکنندگی ناخن شما موثر باشد.

مواد لازم برای تهیه سالاد ۴ نفره 

  • قارچ خرد شده یک لیوان
  •  عدس پخته شه نصف لیوان
  •  گوجه خرد شده یک عدد
  •  کلم بروکلی خرد شده یک لیوان
  •  اسفناج خرد شده یک لیوان
  •  روغن کتان یا روغن زیتون دو قاشق غذا خوری

در صورت تمایل می‌توانید یک مشت آجیل همچون دانه آفتابگردان بر روی سالاد خود بپاشید.


مواد ذکر شده را با هم ترکیب کنید و همراه وعده های غذایی خود میل کنید و متوجه تاثیر عمیق آن پس از یک دوره مصرف یک ماهه شوید.

تنها مساله مهم در مصرف مواد غذایی مغذی این است ک انتظار نداشته باشید با دو دفعه مصرف سالاد یا گوشت سلامت ناخن هایتان به شما بازگردد. در واقع برای درمان این ضعف باید رژیم و عادت غذایی خود را اصلاح کنید و خود را به مصرف مواد مغذی عادت دهید.

۳. رابطه فعالیت های زیبایی با شکنندگی ناخن ها

ناخن های شکننده بهتر است همیشه کوتاه باشند.

خیلی از افراد با جدیت تلاش می‌کنند تا همیشه ناخن های بلندی داشته باشند. بلند بودن ناخن تاثیر قابل توجه ای در زیبا نشان دادن ناخن ها دارد اما باید توجه داشته باشید که اندازه ناخن رابطه مستقیم با جنس آن دارد. ما باید جنس و ساختمان ناخن خود را بشناسیم و با توجه به توانایی ناخنمان سعی کنیم اندازه استانداردش را پیدا کنیم.

داشتن ناخن بلند، برای ناخن هایی از جنس محکم و سالم بدون اشکال است. ولی اگر ناخن های ظریف و شکننده ای دارید پیشنهاد ما این است که همیشه ناخن خود را به مدل مربعی (یا همان ۴ گوش) کوتاه نگه دارید.

اگر ناخن شکننده دارید از استون دوری کنید

لاک به تنهایی عامل شکنندگی ناخن ها نیست و آسیبی به ناخن های شما نمیرساند. حتی به عنوان پوششی محافظ میتواند به استحکام ناخن های شما کمک کند تا از پارگی و شکنندگی جلوگیری شود. از جلوه زیبا و تمیزکننده آن هم بهتر است نگوییم که مسلما شما بهتر از ما در جریان این زیبایی هستید.

با این حال استون به شدت خاصیت شکننده دارد و موجب خشکی و شکنندگی ناخن می‌شود. سعی کنید تا جای ممکن دیر به دیر لاک ناخن های خود را پاک کنید و در صورت نیاز حتما از لاک پاک کن های بدون استون استفاده کنید.

سه راهکاری که در این مقاله توضیح دادیم روش هایی ساده و خانگی هستند که به راحتی می‌توانید استفاده کنید و بعد از مدت زمانی همچون یک ماه متوجه تغییرات شگرفی در ساختمان ناخن های خود شوید. تنها نکته ای که بارها بدان اشاره داشتیم و لازم است بار دیگر تکرار کنیم این است که موارد مطرح شده دارای دوره خاصی نیستند و بهتر است به عنوان یک عادت به سیستم زندگی روزمره خودتان دعوتش کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي