مهمترین عامل ریزش مو در زنان

صادق نیوز:به گفته يک متخصص پوست و مو، کم‌خوني و فقر آهن مهمترين عامل ريزش مو در زنان است.

دکتر يلدا صداقت اظهار داشت: رژيم‌ گياه‌خواري باعث مي‌شود بعضي از مواد غذايي که تنها با مصرف غذاهاي حيواني به دست مي‌آيد مانند ويتامين B12 که بدن انسان قادر به توليد آن نيست، کاهش پيدا کند و در نتيجه چند سال پس از آغاز رژيم، فرد دچار ريزش مو مي‌شود.

 

وي تاکيد کرد: کساني که رژيمهاي گياه‌خواري را جدي مي‌گيرند بايد هر چند سال يک بار آمپولهاي B12 را به عنوان مکمل تزريق کنند.

 

اين متخصص پوست و مو در خصوص علل ريزش مو در ميان مردان و زنان، اظهار کرد: در زنان کم‌خوني و فقر آهن، مهمترين عامل ريزش مو است اما در مردان ريزش مو بيشتر ارثي است که در نهايت منجر به طاسي آنها مي‌شود.

 

صداقت افزود: در بعضي از موارد، تغذيه مي‌تواند نقش مهمي در ريزش مو ايفا کند اما در مواردي که ريزش مو ارثي است، تغذيه تاثير چنداني ندارد.

 

وي ادامه داد: برخي از پزشکان براي ريزش موي ناشي از تغذيه نامناسب، مکمل هايي را تجويز مي‌کنند که ممکن است کمک‌ کننده باشد.

 

اين متخصص پوست و مو گفت: بعضي از افراد به علت کاهش وزن ناگهاني بر اثر بيماري يا رژيم هاي غذايي پس از گذشت دو تا سه ماه به علت کاهش شديد کالري دچار ريزش مو مي‌شوند که پزشکان معمولا براي آنها رژيم هاي پرکالري و پر پروتئين و مصرف ميوه و سبزيجات تازه را توصيه مي‌کنند.

صداقت افزود: براي کساني که ريزش موي ناشي از فقر آهن دارند نيز مصرف مواد پروتئيني مثل گوشت قرمز توصيه مي‌شود.

 

وي در خصوص نقش شوينده‌ها در ريزش مو، اظهار داشت: شامپوها نقش خيلي کمي بر ريزش مو دارند و تنها شامپوهايي موثرند که حاوي موادي باشند که خون‌رساني را به سطوح پوست سر زياد کنند و ترکيباتي مثل کافئين در خود داشته باشند. اما در هر صورت اثر آنها بسيار کم است و برخلاف آنچه که در تبليغات رسانه‌ها مشاهده مي‌شود با مصرف بعضي از شامپوها ريزش مو از بين نمي‌رود.

 

اين متخصص پوست و مو تاکيد کرد: بسياري از افراد به دليل کاهش تعداد فوليکولهاي مو، دچار ريزش مو مي‌شوند که استفاده از هيچ شامپويي نمي‌تواند آن تعداد فوليکول را به کف سر بازگرداند.

به گفته وي، شست و شوي مو هيچ مشکلي براي موها ايجاد نمي‌کند و برخي گمان مي‌کنند که شست‌وشوي بيش از حد، ريزش مو را افزايش مي‌دهد در صورتي که اين‌گونه نيست.

 

صداقت در ادامه توصيه کرد: کساني که دفعات استحمامشان زياد است بايد از شامپوهاي مناسب استفاده کنند و از شامپوهاي ملايم مانند شامپوهاي روزانه و بعضي از شامپوهاي بچه براي شست‌وشو استفاده کنند.

 

به گفته اين متخصص پوست و مو، کساني که موهاي چرب دارند نيز از نظر استحمام زياد، دچار مشکلي نمي‌شوند اما کساني که موي خشک دارند حتما بايد پس از شامپو کردن از نرم‌کننده استفاده کنند. استفاده از نرم‌کننده مناسب باعث ريزش مو نمي‌شود و موها را خوش‌حالت مي‌کند.

 

وي همچنين تاکيد کرد: افراد نبايد موهايشان را با آب خيلي داغ بشويند و بايد از آب ولرم استفاده کنند.صداقت در پايان گفت: درمان ريزش مو به نوع علت ريزش مو بستگي دارد. بعضي از درمانها قطعي است و باعث برگشت کامل مو مي‌شود بعضي از ريزشها هم با مصرف طولاني دارو، تراکم موها بيش از حد نگه داشته مي‌شود و موي بيمار به کمک دارو پرپشت مي‌شود که با قطع درمان ممکن است به حالت اوليه بازگردد.

 

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

 

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه