معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز

تاريخ : 17 مهر

کشور عزیزمان ایران با توجه به اینکه چهار فصل است در خیلی از نقاط ایران می توان از مکانهای دیدنی و تفریجی مناسب هر فصل دیدن کرد در ادامه با معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز همراه باشید

 

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

چندين مكان گردشگري مناسب براي فصل پاييز

پاييز يكي از بهترين زمان‌هاي ممكن براي سفر است، چرا كه ديگر از ترافيك‌هاي سنگين چند ساعته جاده‌ها و ازدحام جمعيت خبري نيست. از‌طرف ديگر، مي‌توان هتل يا اقامتگاه‌هايي با تخفيف‌هاي ۵۰درصد، براي اسكان انتخاب كرد.

در فصل رنگ‌هاي گرم پاييز، مي‌توان سفرهايي رويايي به‌دور از هياهوي و صدا و با هزينه‌هاي پايين را به‌راحتي تجربه كرد. در پاييز به‌كجا سفر كنيم؛ سوالي است كه بسياري از ايراني‌ها اين روزها از يكديگر مي‌پرسند. در اين گزارش چندين مكان گردشگري مناسب براي فصل پاييز معرفي مي‌شود كه با هم مي‌خوانيم.

دریاچه جنگلی چورت

دریاچه «چورت» در شمال شرقی مازندران قرار دارد. این دریاچه به‌علت زمین لرزه‌ای در حدود ۷۰ سال پیش و نيز به دليل بسته شدن مسیر چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، ایجاد شده است. درختان پاییزی کنار آب آرام این دریاچه و درختانی که پس از زلزله در آن مستغرق باقی مانده‌اند، مناظر محسور کننده ای را ایجاد کرده اند. در سفر به این دریاچه، بازدید از چشمه های رسوبی زیبای «باداب» سورت را فراموش نکنید و قبل از سفر مطمئن شوید که دوربین‌تان را جا نگذاشته‌ايد.

کویر ورزنه
انواع تپه های شنی، شکل گرفته از فرسایش باد، یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را در کویر «ورزنه» شکل داده است. تجربه سکوت کویر، استراحت دیدگان در طبیعتی فارغ از دستکاری ها و خراش‌های بشر و هیجانِ دیدن زیباترین آسمان شب، سوغات سفر شما به ورزنه خواهد بود. کویر ورزنه از اصفهان ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد و وسعت تپه های شنی آن، حدود ۱۷ هزار هکتار است.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

نایبند؛ ماسوله كوير
«نایبند» را ماسوله کویر می نامند و جهانگردی نیست که زیبایی های این روستای تاریخی را نستوده باشد. نایبند که در جنوب شرقي طبس قرار دارد، بر دامنه کوهستان واقع شده و بر دشت هایي بی انتها مشرف است كه چشم انداز بی‌نظیري را تشكيل داده است. فرصت سفر به این نگین کویری در فصل پاییز را از دست ندهید و در سفر خود، طبس و پدیده‌های نادر آن را هم ببینید.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

دریاچه نمک
ديدن چند ضلعی‌های منحصربه‌فرد دریاچه نمک، جزیره سرگردان در ميان دریاچه و پهنه سفیدگونِ تا افق گسترده این دریاچه، تجربه ای است که هرگز از ذهن‌تان پاک نخواهد شد. اغلب دریاچه «حوض سلطان» را -که پس از احداث اتوبان تهران،قم در کنار اتوبان قم تشکیل شده است- به اشتباه دریاچه نمک می دانند. اما دریاچه نمک در نزدیکی کاشان و در جوار کویر مرنجاب و ریگ جن قرار دارد.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

تالاب کردخورد
تالاب «کردخورد »یا تالاب «آق‌گل» یکی از بهترین تفرجگاه های پاییزی برای شما خواهد بود. منظره زیبای این تالاب در فصل پاییز رنگ و بوی زندگی می دهد. پوشش گیاهی این تالاب که مواد مغذی زیادی برای پرندگان فراهم کرده است، این آبگیر را در فصل پاییز به اقامتگاهی دنج برای ۴۶ گونه از پرندگان ایران و همچنین پرندگان مهاجر روسیه و قفقاز تبدیل کرده است. با سفر به این تالاب در فصل پاییز، زیباترین باغ پرندگان طبیعی را خواهید دید. پرندگانی نظیر اردک، غاز، فلامينگو، مرغ باران، حواصيل، آب چليک و کاکايی، گردهمایی زیبای پرندگان را به تصویر می کشند. برای رفتن به این تالاب می توانید بلیت قطار یا بلیت هواپیمای همدان را بخرید.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

آب گرم لاویج
روستای زیبای «لاویج» که با قرار گرفتن در میان کوه‌های البرز، جنگل‌های رنگارنگ و طبیعت بی نظیرش را به مسافران پاییزی هدیه می‌دهد و آب گرم لاویج که از دامنه کوه‌های لاویج از زمین می‌جوشد، خنکای پاییز را به تن‌تان گرم می‌کند.

املاح و خاصیت‌های درمانی این آب گرم از چشم گردشگران دور نمانده است. اگرچه این آب‌گرم در تابستان با ازدحام مسافران روبه‌رو است، در پاییز، تمام و کمال در اختیار شما خواهد بود و شما می توانید اوقات بیشتری از این آب گرم لذت ببرید. نم نم باران و منظره ابرهای پایین کشیده شده تا میانه های کوه ها، منطقه ای بکر و زیبا برای اقامت در لاویج است. با رزروِ هتل در لاویج، اقامتی خاطرانگیز داشته باشید.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

کویرگردی در پاییز
پاییز از بهترین زمان های کویرگردی است که در آن خبری از شب های سرد و روزهای آفتابی و سوزان نیست. خوشبختانه ما مناطق کویری زیادی در کشورمان داریم که هر کدام به نوعی عاشقان کویر را به سمت خود می‌کشاند. شب های پر ستاره کویر را در هیچ جای دیگر نمی توانید ببینید. پیشنهاد می‌کنیم با رزروِ هتل در یکی از شهرهای کویری، از جذابیت های کویر بهره ببرید.

اگر می‌خواهید کویرگردی خاطرانگیزي را شروع کنید، روستای تاریخی نایبند طبس ، جندق از توابع شهر خور و شهر میبد یزد را در اولویت قرار دهید. در این میان، روستای تاریخی نایبند، به‌عنوان نگین کویر و با لقب ماسوله کویر، میزبان جهانگردان زیادی است که با طبیعت کوهستانی و دشت های بی انتها، منطقه‌ای بکر برای سفر پاییزی شما محسوب می شود. توصیه می‌کنیم در این روستای تاریخی اقامت کنید و از شب های کویر لذت ببرید.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

اولسبلنگاه
تخصص ما پیشنهاد جاهای عجیب و غریب، با اسامی غریب‌تر است. ییلاق «اولسبلنگاه» منطقه‌ای در ارتفاعات ماسال در مسیر راه خلخال است که وجه تسمیه نامش از دو بخش «اولسا» و« بلنگاه» تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می‌روید. اين منطقه برای سفر پاییزی دونفره فوق‌العاده است.

شاید با رزرو هتل‌های لوکس و پنج ستاره، اقامتی راحت در سفرتان داشته باشید، اما اگر یک روز در کلبه های چوبی ییلاق اولسبنگاه اقامت کنید، دیگر به فکر رزرو هتل و خرید بلیت هواپیما برای سفر به کشورهای خارجی نمی افتید. در‌حالی که در خنکای پاییز در کلبه‌های چوبی خودتان را گرم می‌کنید، می توانید با باز کردن در چوبی انتهای کلبه، منظره ای زیبا از جنگل‌های انبوه را در ارتفاعات کم ولی گسترده، ببینید؛ منظر ای که همچون تابلوی نقاشی زنده، روح‌تان را نوازش می دهد. این ییلاق زیبا در ۳۰ کیلومتری ماسال، مکانی دنج برای سفر در فصل پاییز است.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

يوش؛ زادگاه یوشیج
این پیشنهاد ما برای سفر به مقصدی خاص نیست، بلکه به یک مسیر است؛ مسیری از یوش بلده به نور. این مسیر شما را به دنیایی متفاوت می‌برد؛ جاده‌ای کوهستانی اما آسفالت که پر از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام‌های شیروانی است. خوبی این مسیر آن است که برای رسیدن به زادگاه نیما چند روستا را هم می‌بینید که هرکدام جاذبه خاصی دارند. یوش در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد. بعد از گذر از این مسیر بی‌نظیر، وقتی به مقصد می‌رسید،با جاذبه اصلی سفر که دیدن خانه نیما یوشیج است، رو‌به‌رو می‌شوید. دیدن مناظر زیبای طبیعی مانند رودخانه یوش، باغ‌های میوه و چشمه‌های متعدد همگی انگیزه این سفر را بیشتر می‌کنند.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

روستاي سرخِ ابيانه
يكي از بهترين گزينه‌ها براي سفر يك‌روزه و ديدن طبيعت و تاريخ در كنارِ هم، سفر به روستاي سرخ ،يعني ابيانه است؛ روستایی که در سال ۱۳۵۴ درفهرست آثار ملی کشور جای گرفت و دسترسی به آن از تهران،قم، کاشان، اراک، شهرکرد و اصفهان آسان است و می‌توان در یک روز تعطیل از آن دیدن کرد. روستای سرخ ابیانه در عصر آهن، آجر و شیشه، روستایي منحصر به فرد است که همه خانه‌ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی ‌آن با خاک سرخ رنگ ساخته شده و برخلاف اغلب روستاهای ایران، به‌طوركامل سرپا و سالم است، شاید به همین دلیل است که از سوی یونسکو روستای نمونه گردشگری شناخته شده است. صدای جوی آب، سایه درختان و آواز گنجشک‌ها هم به جذابیت و بکر بودن این روستای آرام اضافه می‌کند.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر دوست دارید خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی و منحصر‌به فرد معماری ابیانه را ببینید، آتشکده ‌«هارپاک» و مساجدی چون جامع، حاجتگاه، پرزله، یسمان، امامزاده زیارت، معبد هرشوگا را پیشنهاد می‌کنیم. معماری این مکان‌های دیدنی با آنچه در سایر شهرها و روستاها وجود دارد، به طوركامل متفاوت است. درهای چوبی منبت کاری و گره چینی شده، فقط یکی از ویژگی‌های ابنیه ‌این روستاست، اما اگر به طبیعت بیشتر علاقه‌مند يد بهتر است سری به غار «پری هل» ابیانه بزنید.

برای رفتن به ‌این غار باید از کوه‌هاي جنوبي مشرف به روستا عبور کنید و به کوهي برسید که غار در آن قرار دارد. اين غار در زمان‌هاي قديم پناهگاهي براي چوپانان و گوسفندان‌شان بوده است و داراي قسمتي است که به آن موزه‌ غار گفته مي‌شود که قنديل‌هاي آهکي دارد و مي‌توان ادعا کرد يکي از زيباترين غارهاي ايران است.

قلعه‌ای هم بر فراز کوه‌های شمالی روستا قرار دارد که اگر کفش‌تان مناسب باشد و کوهنوردی را دوست داشته باشید، می‌توانید از آن دیدن کنید.اگر ناهارتان را با خود برده‌اید می‌توانید زیر سایه یکی از درختان روستا، در جایی که نهر آب از کنار آن می‌گذرد، لختی بیاسایید و غذای‌تان را میل کنید وگرنه رستوران محلی روستا را پیشنهاد می‌کنیم که دوغ، کشک بادنجان و آبگوشت‌های لذیذی دارد. این رستوران در باغچه کوچکی در میانه روستا قرار دارد.

 پاییز هزار رنگ سمنان در جنگل ابر
سمنان از شهر های تاریخی ایران و جایی نزدیک تهران است که بايد درباره‌اش بسیار گفت و شنید. جنگل ابر یکی از مقصد های اصلی پاییزگرد های رمانتیک باز بوده و برخی از آژانس‌های گردشگری، گشتن و حتی اقامت یک روزه در این جنگل را در فهرست پکیج های ویژه پاییزگردی قرار می دهند.سمنان با «ریگ جن» و «حمام پهنه» و بسیاری از آثار طبیعی و باستانی‌اش، مقصدی بکر براي عاشقان حرفه‌ای گردشگری در داخل و خارج از کشور به شمار می رود که طبیعتش در فصل پاییز، رویایی‌تر از همیشه می‌شود.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

جنگل ابر در شهرستان شاهرود قرار دارد؛ جنگلی که گون‌های گیاهی و جانوری متعدد داشته و همواره خاطره انگیز ترین مناظر را برای عکس برداری در اختیار عاشقان سلفی باز و معتادان اینستاگرام می‌گذارد.

این جنگل را جنگل ابر می‌دانند و می‌نامند؛ جایی که همچون «مازیچال» و«فیلبند» و «سوباتان» گیلانی ها، فضایی رویایی را روبه‌روی دیدگان شما به تصویر می کشد. یک آخر هفته را به دیدن این جنگل اختصاص دهید. جنگل ابر در ۳۰ کیلومتری شمال شرق سمنان و در کیلومتر‌۵۰ جاده سمنان به شاهرود قرار دارد. اگر به این جنگل رفتید، از راه بلد های محلی استفاده کنید و در صورت اقامت شبانه، اصول اقامت شبانه در جنگل ها را در نظر داشته باشید.

 پاییز گردی در ناهارخوران
ناهار خوران در استان گلستان ایران است؛ مكاني به زیبایی و نیکویی، برازنده این استان زیبا بوده و یکی از مقصدهای بکر طبیعت گردی ایران به شمار می رود.جنگل ناهار خوران، بیش از ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و درختان تنومند و سرو قامتی دارد که پاییز هزار رنگ را به خوبی در آن می توان احساس کرد و سلفی های به یاد ماندنی گرفت.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

دلیل نام گذاری جنگل به این نام، مربوط به مسیر حجاج خانه خداست که از این منطقه به سمت نقاط دیگر کشور برای عزیمت به سمت عربستان استفاده می‌کردند و گویا منزلگاهی برای استراحت و صرف نهار بوده است.پوشش گیاهی ناهارخوران گلستان، ‌فوق‌العاده است. درختان ممرز،‌ افرا پلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه های تمشک، کوله خاص، ازگیل و درختان تنومند بلوط، بخشی از ظرفیت های طبیعی این جنگل پاییزی به‌شمار می آید.

اگر به این جنگل رفتید،‌ چشمه سفید را نیز مشاهده خواهید کرد. البته این جنگل، حیوانانی از جمله گزار، شغال، خفاش، عقب و راسو و جغد نیز دارد که احتمالا برای جنگل‌نورد های حرفه ای، قابل مشاهده باشد.

پاییزگردی در دورود لرستان
لرستان یکی از استان هایی است که در پاییز، رنگ و بوی رویایی به خود می‌گیرد و می تواند یکی از مقصد های فوق‌العاده برای گردشگران رمانتیك پاییزگرد باشد. لرستان، عروس آبشار های ایران است و گردشگری آبشاری را می توان در این اقلیم زیبا و خوش آب و هوا در فصل پاییز، در دسترس داشت. یکی از آبشار های زیبای این استان را می توان آبشار بیشه دانست که در شهرستان درود قرار دارد. در این آبشار، سقوط آب از ارتفاعی بیش از ۴۵ متر، بسیار زیبا بوده و رنگین‌کمان پاییز را شکل می دهد.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

جالب است که بدانید این آبشار در سال ۸۷، به عنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.در اطراف این آبشار،‌ جنگل های پوشیده از بلوط، زیبایی خاصی دارند که بر شکوه آن می افزاید. برای رفتن به روستای بیشه، بايد ابتدا به خرم آباد برويد و پس از طی مسافت ۵۰‌کیلومتری، یعنی در کمتر از نیم ساعت، به این منطقه زیبا می رسید.

 اسالم به خلخال، جاده رمانتیک‌ها!
شقان پاییزگردی در ایران، جاده اسالم به خلخال، یکی از رویایی‌ترین نقاط ایران‌زمین است که می‌توان در آن پاییز هزار رنگ را به تماشا نشست و گوشه‌هایی از جلوه های ایران بکر را مشاهده كرد؛ جاده‌ای ۷۰ کیلومتری، که بخشی از بهشت ایران زمین به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که هر چهار فصلش، فوق‌العاده دیدنی باشد.این جاده را جاده بهشتی هم می‌نامند، چرا که بهشت هزار رنگ ایران، بخشی از چهره خود را در این فضا به رخ می‌کشد.

معرفی بهترین مکان ها برای سفر در فصل پاییز, پورتال خبری فرهنگی گهر

در سرتاسر این جاده مه‌گرفته می‌توان، رنگ‌های طبیعت را با RGB های مختلف مشاهده کرد و لذت برد؛ چشم‌اندازهای رویایی که در جاده اسالم به خلخال فرا روی عاشقان طبیعت‌گردی ایران است، یکی از منحصر‌به‌فردترین چشم انداز های طبیعی نقاط شمال کشور به نظر می رسد. برای رفتن به اسالم گیلانی‌ها، کار سختی در پیش ندارید. این جاده از گیلان آغاز می شود و در خلخال، در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می رسد. در بین راه، ‌استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان نیز مشاهده می شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي