معرفی برترین مدیران دنیا /تصاویر

تاريخ : 10 دی

مجله هاروارد بیزینس ریوو در جدیدترین شماره خود فهرست ۱۰۰ مدیرعامل برتر دنیا را در حوزه های مختلف منتشر کرده است که در این بین، مدیران اجرایی شرکت های دیجیتالی، فناوری اطلاعات و فناوری های پیشرفته، رتبه های بالای این فهرست را از آن خود کرده اند.

به گزارش مهر، هدف این مجله در ابتدا ارائه یک روش ساده و در عین حال دقیق برای ارزیابی عملکرد بلندمدت مدیران عامل بود؛ از این رو پنج سال پیش یک پروژه جهانی را برای رسیدگی به این چالش ها راه اندازی کردند، آنها می خواستند به چیزی بیش از توصیه اقدامات درست برای مدیران اجرایی و مدیران عامل دست یابند.

HBR می‌گوید: هدف ما پیاده سازی یک سیستم امتیاز دهی بود که نه تنها عملکرد بلند مدت مدیران را ارزیابی کند، بلکه شیوه ای را که هیات مدیره، مدیران اجرایی، مشاوران و نخگبان مدیرتی، مدیران عامل را با آن تصور و ارزیابی می کنند تغییر دهد.

سه سال پیش (ژانویه- فوریه ۲۰۱۰ )، HBR، چنین سیستم ارزیابی را ارائه کرد. این سیستم مدیران عامل را در کل دوره تصدی شان بر شرکت، مورد ارزیابی قرار داد. از این سیستم برای رتبه بندی عملکرد حدود دوهزار مدیرعامل در سراسر جهان استفاده شد.

در ماه جاری این مجله، نسخه جدیدی از تحلیل های خود را ارائه کرد. آنها این ارزیابی را در دو بعد جدید گسترش دادند: مدیران عاملی که عملکرد مالی خوبی داشتند و همچنین مدیران عامل و شرکت هایی که نه تنها عملکرد مالی بلکه عملکرد اجتماعی مطلوبی داشتند.

در این بررسی، عملکرد بلند مدت هر مدیرعامل، از روز نخست تا روز آخر (یا مدیران عاملی که تا ۳۱ اوت ۲۰۱۲ سر کار بودند- آخرین روز جمع آوری اطلاعات) ارزیابی شد.

آنها در ارزیابی خود میزان بازگشت سرمایه شرکت در طول مدیریت مدیرعامل و همچنین افزایش کلی بازار سرمایه را در نظر گرفتند.

۱۰۰ مدیر اجرایی برتر در این فهرست عملکرد بسیار خوبی داشتند. به طور متوسط آنها ۱،۳۸۵ درصد بازگشت سرمایه داشتند و ارزش بازار شرکت را ۴۰.۲ میلیارد دلار افزایش دادند.

این مجله با معرفی ۱۰۰ مدیر عامل برتر جهان، نشان داد مدیران عامل شرکت های دیجیتالی، فناوری اطلاعات، رایانه و فناوری های پیشرفته بیش از سایر مدیران، قدرتمند بوده اند.

رتبه یک: استیو جابز مدیرعامل اپل

تعجبی ندارد که بهترین مدیرعامل طی ۱۷ سال گذشته، استیو جابز مدیرعامل شرکت اپل بوده است. وی رتبه نخست این فهرست را به خود اختصاص داده است.

معرفی برترین مدیران دنیا /تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ ارزش بازار اپل ۳۵۹ میلیارد دلار افزایش یافت و میزان بازگشت سرمایه آن نیز به طور متوسط شاهد رشد سالانه ۳۵ درصدی بود.

گفته می شود به واسطه مدیریت قدرتمند جابز بر اپل، تا مدتها شرکتی نمی تواند رکورد اپل را بزند.

رتبه دوم: جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون دات کام

وی که در فهرست پیشین HBR رتبه هفتم را داشت امسال پنج رتبه صعود کرده است. آمازون نیز بازگشت سرمایه ۱۲،۲۶۶ رصدی را شاهد بوده و ارزش بازار آن ۱۱۱ میلیارد دلار افزایش را تجربه کرده است.

معرفی برترین مدیران دنیا /تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

در سالهای اخیر این شرکت خرده فروشی آنلاین، علاوه بر فعالیت در زمینه های تخصصی اش ، وارد حوزه های کاری جدید مانند خدمات رایانش ابری نیز شده است. بر اساس آمار منتشر شده هیچ نشانی از روند کند فروش در این شرکت وجود ندارد . این شرکت در سال ۲۰۱۱ رشد چهل درصدی را در فروش خود داشته است.

رتبه سوم: یون جونگ- یونگ مدیر عامل سامسونگ الکترونیک

وی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ مدیر عامل سامسونگ الکترونیک بود. این شرکت در صنعت فناوری اطلاعات فعالیت دارد و شاهد بازگشت سرمایه ۱،۵۵۹ بوده است.

معرفی برترین مدیران دنیا /تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

رتبه چهارم: راجر آنلی مدیرعامل شرکت ویل

آنلی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ مدیر عامل شرکت ویل بود که در زمینه مواد کار می کند. این شرکت طی این مدت بازگشت سرمایه ۹۳۴ درصدی داشته است.

رتبه پنجم: جان مارتین مدیر عامل شرکت گیلید ساینسز

مارتین از سال ۱۹۹۶ تا کنون مدیر عامل گیلید ساینسز است. شرکت وی که در زمینه مراقبت بهداشتی فعالیت دارد ۲۵۵۲ درصد بازگشت سرمایه داشته است.

رتبه ششم :چونگ مونگ – کو مدیرعامل شرکت هیوندایی

مونگ کو از سال ۱۹۹۹ تا کنون مدیریت عامل شرکت خودروسازی هیوندایی کره جنوبی را بر عهده دارد. وی توانسته طی این مدت ۲۰۲۴ درصد بازگشت سرمایه برای این شرکت بیاورد.

رتبه هفتم: وای- سی دوشوار مدیر عامل شرکت ITC

دوشوار از ۱۹۹۹ تا کنون مدیر عامل شرکت ITCاست.این شرکت که در زمینه محصولات مصرفی فعالیت دارد، تحت مدیریت دشوار ۳۳۰۸ درصد بازگشت سرمایه داشته است.

رتبه هشتم : دیوید سیمون مدیر عامل شرکت سیمون پراپرتی گروپ

سیمون از سال ۱۹۹۵ تا کنون مدیر عامل شرکت سیمون پراپرتی گروپ است که در عرصه خدمات مالی فعالیت دارد. این شرکت ۱۱۹۹ درصد بازگشت سرمایه داشته است.

رتبه نهم: مارگارت وایتمن مدیرعامل شرکت eBay

عملکرد وی به عنوان مدیر عامل شرکت eBayاز ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ موجب شد وی به رتبه ۹ در بین مدیران عامل سراسر جهان برسد. شرکت او در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارد و او توانست بازگشت سرمایه ۱۴۳۴ درصدی را داشته باشد.

معرفی برترین مدیران دنیا /تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

گفتنی است فقط ۱.۹ درصد از مدیران عامل سراسر جهان در این بررسی زن بودند.

رتبه دهم : جان چمبرز مدیر عامل شرکت سیزکو سیستم

چمبرز که شرکتش در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارد از ۱۹۹۵ تا کنون توانسته بازگشت سرمایه ۵۶۴ درصدی را ایجاد کند.

معرفی برترین مدیران دنیا /تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

دیگر مدیران عامل فعال در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات حاضر در این فهرست صد تایی:

رتبه ۳۵: اریک اشمیت مدیرعامل گوگل(۲۰۰۱ – ۲۰۱۱)

رتبه ۴۱: جان تامسون مدیرعامل سیمانتک (۱۹۹۹-۲۰۰۹)

رتبه ۴۹: تومئو کانابایاشی مدیرعامل NTT Data  ۱۹۹۵- ۱۹۹۹)

رتبه ۶۵: سانیل بارتی میتال مدیرعامل بارتی ایرتل (۱۹۹۵ – تا کنون )

رتبه ۸۱: تیم کوگل مدیرعامل یاهو (۱۹۹۵-۲۰۰۱)

رتبه ۸۳: مینگ کای تسای مدیرعامل مدیا تک (۱۹۹۷- تا کنون)

رتبه ۸۶: وانگ جیانژو مدیرعامل چاینا موبایل (۲۰۰۴- ۲۰۱۰)

 

 

منبع: مهر

گردآوری: گروه خبر گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي