قرص آلرتین ، فواید و عوارض مصرف قرص آلرتین

تاريخ : 25 بهمن

⚡⚡⚡

اگر قصد مصرف قرص آلرتین را دارید و یا از قرص آلرتین استفاده کرده است بد نیست که در مورد فواید و عوارض قرص آلرتین اطلاعاتی کسب کنید. گهر در این بخش در مورد قرص آلرتین و فواید و عوارض ان بیشتر صجبت می کند.

معرفی مصرف قرص آلرتین

قرص آلرتین ،  فواید و عوارض مصرف قرص آلرتین, پورتال خبری فرهنگی گهر

حتما تا به حال مخصوصا شب‌های امتحان نیاز داشته‌اید که ساعت‌های بیشتری بیدار بمانید و برای این کار به قهوه متوسل شده‌اید. خاصیت قوه در هشیاری بر هیچکس پوشیده نیست و این به دلیل وجود کافئین در آن است. قرص کافئین داروی محرکی است که بسیار مورد علاقه بدنسازان و وزشکاران است اما مصرف بی‌رویه آن می‌تواند مضراتی به دنبال داشته باشد

کافئین چیست؟

کافئین نوعی ماده آلکالوئیدی است که بطور طبیعی در برخی مواد غذایی از جمله دانه قهوه، چای، دانه کاکائو و … یافت می‌شود. این ماده را به برخی انواع نوشیدنی از جمله نوشابه اضافه می‌کنند. کافئین سبب ایجاد طعم تلخی می‌شود. این ماده، محرک سیستم عصبی همراه با اثرات روان درمانی و همچنین تحریک‌کننده سیستم تنفسی است. کافئین ضربان قلب را بالا برده و ادرارآور است.

کافئین مغز را تحریک کرده، خلق را بالابرده و خستگى را برطرف مى‌کند. همچنین عملکرد را در سطح کارهاى ساده فکرى و کارهاى فیزیکى که نیاز به بردبارى و تحمل دارد، بهبود مى‌بخشد اما در مورد حرکات ظریف چنین نیست (کافئین مى‌تواند سبب لرزش دست شده، انجام کارهاى ظریف را با اشکال رو به‌ رو کند)

چگونگی تاثیر کافئین بر عملکرد بدنسازی

کافئین با بهبود تحریک‌پذیری نخاع و تجدید فیبرهای ماهیچه‌ای با سیستم عصبی مرکزی کار می‌کند، و در عین حال باعث کاهش مقدمات لازم برای خستگی ماهیچه‌ها می‌گردد. دانشمندان از آن به عنوان یک ماده مفید برای به تاخیر انداختن خستگی عضلات در همه انواع رشته‌های ورزشی یاد می‌کنند. بهتر است این ماده را یک یا دو ساعت قبل از شروع تمرینات بدنسازی مصرف کنید. میزان مصرف توصیه شده ۳ تا ۶ میلی‌گرم بر کیلوگرم است. یعنی برای یک فرد ۷۰ کیلوگرمی، ۲۰۰ میلی گرم.

منابع دارای کافئین را بشناسید

محتوای کافئین در مواد غذایی بسیار متغیر است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های متنوعی وجود دارند که دارای کافئین هستند و تنها درصد آن‌ها با هم متفاوت است. برخی از این خوراکی‌ها عبارتند از:

قهوه
یکی از فواید قهوه این است که منبع کافئین است. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و از همه مهم‌تر آسیب‌های عضلانی ناشی از تمرینات را کاهش می‌دهد.

چای
چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است و یک چربی‌سوز مشهور می‌باشد. یادتان باشد چای سیاه کافئین بیشتری از چای سبز دارد.

شکلات تلخ
شکلات دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی سالم برای بدن است، اما در بعضی موارد قند زیادی نیز دارد. بنابراین،‌ محصولی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد و حاوی شکر کمی باشد.

نوشیدنی انرژی‌زا
این نوشیدنی‌ها مفید بودند اگر سرشار شکر نبودند! البته موضوع دیگری که جالب است قیمت بالاتر این محصول نسبت به سایر مواد است.

قرص کافئین
اثر جانبی که این قرص‌ها دارند این است که اگر اولین باری باشد که از این قرص‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است باعث عصبی شدن شما بشود! پس بهتر است اوایل با دوزهای پایین از این قرص‌ها استفاده کنید.

فواید و مضرات مصرف قرص کافئین

کافئین در اشکال مختلفی وجود دارد و با کمال تعجب، قهوه بهترین شکل آن نیست. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کافئین بدون آب به شکل قرص در بهبود عملکرد مؤثرتر از کافئین موجود در قهوه است. از این نوع قرص‌ها معمولا کارگرها یا دانشجویانی که می‌خواهند برای کار یا مطالعه، تمام شب را بیداری بکشند استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید کارایی‌تان را به حداکثر برسانید، باید قرص آن را مصرف کنید.

دو مزیت دیگر استفاده از قرص‌های کافئین:

  1. اول اینکه قرص‌های کافئین به مراتب ارزان‌ترند. با پولی که به ازای خرید یک قهوه استار باکس می‌دهید، می‌توانید یک بطری حاوی ۱۰۰ دوز کافئین در آن بخرید.
  2. دومین مزیت استفاده از کافئین به شکل قرص این است که شما می دانید دقیقا چه دوزی مصرف می‌کنید. اگر اولین باری باشد که از این قرص ها استفاده می کنید، ممکن است باعث عصبی شدن شما بشود! پس بهتر است اوایل با دوزهای پایین از این قرص ها استفاده کنید.

مصرف بیش از اندازه قرص کافئین چه خطراتی دارد؟

کافئین و سایر مواد محرک مى‌توانند باعث از دست رفتن هماهنگى عضلانى شوند و توانایى بدن را در حفظ یک درجه حرارت معین دچار اختلال کنند. مواد محرک باعث تحریک‌پذیری، بی‌خوابی و بروز اضطراب و یا مشکلات قلبی در ورزشکاران به ویژه در هنگام شرکت در رقابت‌های ورزشی می‌گردد. مصرف بیش از حد و طولانی مدت می‌تواند نوعی عادت‌پذیری در افراد ایجاد کند و به وابستگی روانی برای مصرف بیشتر منتهی گردد.

توجه داشته باشید که مصرف دوزهاى بالاتر از قرص کافئین (در برخى افراد حتى مقدار اندک ۲۵۰ میلى گرم، معادل سه فنجان قهوه در روز) مى‌تواند بى‌قرارى، عصبیت، بى‌خوابى، برافروختگى چهره، افزایش ادرار، پرش عضلانى، آشوب معده و اضطراب را سبب شود. مصرف کافئین با افزایش ضربان قلب همراه بوده و مى‌تواند سطح کلسترول را بالا ببرد، اما شواهد قانع کننده‌اى در مورد ایجاد بیمارى قلبى توسط کافئین وجود ندارد.

مراقب اعتیاد به قرص‌های کافئینی باشید

مصرف منظم قرص کافئین مى‌تواند وابستگى فیزیکى شما را بدین ماده سبب شود. این بدان معناست که قطع ناگهانى مصرف فرآورده‌هاى حاوى کافئین مى‌تواند باعث شود که احساس عصبیت و خستگى کنید و دچار سردرد بشوید. این علایم معمولا ۱۸ تا ۲۴ ساعت پس از دریافت آخرین دوز کافئین شروع شده و به تدریج در طول یک هفته از بین مى‌روند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص کافئین باید بدانید

  • در طول روز از منابع دیگر، کافئین مصرف نکنید.
  • از یک هفته قبل از رویدادهای مهم، کافئین را کاملا حذف کنید.
  • برای اینکه کافئین در خوابتان اختلال ایجاد نکند، تمریناتتان را در صبح انجام دهید.
  • در روزهایی که تمرینات وزنه‌ای ندارید کافئین مصرف نکنید.
  • اگر فشار خونتان بالاست یا هرگونه بیماری قلبی دارید، از کافئین استفاده نکنید.

منبع: گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي