مشروح گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 7 مرداد

رییس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه یک صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران که دوشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۲ صورت گرفت با بیان این‌که در تمام لحظات دولت کار و برنامه برای اجرا وجود داشته است، اظهار کرد: ما حتی یک ساعت هم بی‌برنامه نبوده‌ایم.

مشروح گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور, پورتال خبری فرهنگی گهر

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که دولت متهم به بی‌برنامگی بوده و نشانه آن انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، آیا این اتهام را قبول دارید و آیا از روز اول برنامه داشته‌اید، اظهار کرد: ۸ سال کار پر حجم، هدفمند و با نتایج بسیار گسترده در چند گزارش تلویزیونی نمی‌گنجد. من در چند جلسه گزارش‌های لازم را داده‌ام و غیر از این جلسه، یک جلسه خداحافظی هم خواهم داشت.

وی با بیان این‌که کارهای کلان و ابتکارهای صورت گرفته این دولت شرایط داخلی و بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: ما از روز اول می‌دانستیم که قرار است چه کاری انجام بدهیم. ما از روز اول در تمام بخش‌ها برنامه داشتیم و طبق آن برنامه عمل کردیم. البته انعطاف هم داشته‌ایم، ولی اصول را هم حفظ کرده‌آیم.

احمدی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: عوام‌فریبی است که با انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دولت خلاف برنامه عمل می‌کند. مگر برنامه فقط به سازمان مدیریت خلاصه می‌شود؟ همه وزارتخانه‌ها دارای برنامه بودند ما ساختار سازمان مدیریت را به هم نزدیم، اما آن را هدفمندتر کردیم. معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در واقع اجرای یک اصل قانون اساسی است.

رییس جمهور همچنین با اشاره به این‌که ما اهتمام ویژه‌ای به قانون داشته‌ایم، اظهار کرد: من از پایین‌ترین سطوح مدیریتی کار خود را شروع کرده‌ام و ساختارهای اجرایی قانون و نیازهای کشور را دیده‌ام و همه راه‌ها را تجربه کرده‌ام. ما معتقد بودیم کشور براساس قوانین پایه و مادر که خطوط اصلی را مشخص می‌کند، باید اداره شود.

وی همچنین تاکید کرد: از اولین‌های این دولت تلاش برای تدوین لوایح قانونی مادر و پایه کشور است. قریب به اتفاق همه قوانین پایه‌ای به جز بانکداری اسلامی متعلق به همین دولت است. لایحه اصل ۴۴، لایحه مالیات بر ارزش افزوده، لایحه برای تهیه مسکن مردم، لایحه مدیریت حمل و نقل و سوخت، لایحه هدفمندی یارانه‌ها، لایحه تحول در امور گمرکی، لایحه جامع آب و خاک، لایحه مقابله با پولشویی در دولت نهم و دهم تهیه شد.

احمدی‌نژاد همچنین با بیان این‌که اکنون تکلیف کشور در بخش‌های فراوانی روشن است، خاطرنشان کرد: نباید قانونمداری دولت را در دعواهای سیاسی جست‌وجو کرد، بلکه باید آن را در عمل دید. من یادم نمی‌آید که از چراغ قرمز عبور کرده باشم، در حالی که مسوولان کشور فراوان از چراغ قرمز عبور کردند. من به مردم می‌گویم که حتی از خط ویژه هم عبور نکرده‌ام.

رییس جمهور در ادامه با بیان این‌که من مجری قانون اساسی هستم و سوگند خوردم که از قانون اساسی حمایت کنم، تاکید کرد: من هرجا ببینم که خلاف قانون اساسی عمل شده، باید به آن عمل کنم. من موظفم که از قانون اساسی حمایت کنم. نام این عمل من قانون‌گریزی نیست، بلکه قانون‌گریزی را کسانی انجام می‌دهند که هر روز تفسیری از قانون اساسی می‌کنند. تا الان نتوانستند خلاف قانون عملکرد دولت را اثبات کنند.

وی تاکید کرد: ما قانون را مقدس می‌دانیم، آنها که دولت را متهم می‌کنند، می‌خواهند فعالیت‌های خود را بپوشانند، معیار ما قانون اساسی است. مهم‌ترین قوانین کشور، در این دولت تنظیم و تقدیم مجلس شده است و پایه اداره کشور براساس قانون در این دوره ریخته شده است. احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در پاسخ به این پرسش که “در طول دولت نهم و دهم شاهد جدا شدن برخی مدیران از دولت بودیم و آیا این امر نشان‌دهنده برنامه داشتن دولت است یا بی‌برنامگی آن؟” گفت: این نشان‌دهنده برنامه داشتن دولت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: اگر برنامه نداشتیم، ضرورت تغییر وجود نداشت. بهترین مربی فوتبال کسی است که حداکثر تغییر را می‌دهد، چراکه برایش اصل هدفی است که باید به آن برسد. ما نیز باید ببینیم از این تغییرات نتیجه حاصل شده است یا نه.

وی افزود: برخی این اصالت را به این موضوع می‌دهند که فلان آقا حتما باید مدیر باشد، در صورتی که ما اصالت را به این نمی‌دهیم بلکه ما اصالت را به کاری که باید برای مردم انجام شود می‌دهیم. در این تغییرات، نگاه سیاسی، جناحی و شخصی وجود نداشت. ما اهداف روشنی را داشتیم و آن اهداف را دنبال می‌کردیم و برای ما مهم رسیدن به آن اهداف بود، نه اینکه فلان آدم در این پست باشد یا نه، چراکه پست حق کسی نیست و حق هدفی است که متعلق به همه مردم است و باید در راستای نیل به آن حرکت کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به اینکه “این انتقاد وجود دارد که دولت در طول این سالها بیشتر به کارهای روبنایی پرداخته تا کارهای زیربنایی و اگر به زیرساخت‌ها توجه می‌کرد، دیگر این حجم نامه‌های مردمی وجود نداشت و تبعیض و مشکلی نبود”، گفت: این حرف یک آرزوست که مثلا سیستمی اجرا شود که هیچ تبعیضی نداشته باشد. من بعید می‌دانم کسی ادعا کند که چنین سیستمی را می‌تواند ایجاد کند. آیا سیستم آمریکا یا در اروپا اینگونه است که همه به حق خود برسند؟ کدام کشور اینگونه است؟ از طرف دیگر مگر نظام تصمیم‌گیری در کشور ما یکپارچه است؟ تصمیم‌گیری‌ها باید از پیچ و خم‌هایی بگذرد که بعضا زخم‌هایی نیز بر روی آن ایجاد می‌شود و این زخم‌ها تبعات اجتماعی نیز دارد که ما باید تلاش کنیم که آن را جبران کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه “من مخالف این موضوع هستم که عده‌ای معتقدند که در مسیر تولید باید بخشی از مردم له شوند”، اظهار کرد: دولت در عین حال که به ۳۷ الی ۳۸ میلیون نامه جواب داده، از کارهای زیربنایی جا نمانده و در بخش‌های مختلف چندین برابر قبل کار کرده است.

وی با بیان اینکه “بخش عمده‌ای از کارهای زیربنایی، زیرساخت است”، خاطرنشان کرد: مقدمه تولید، زیرساخت است و اگر حمل و نقل و آب و گاز نباشد، تولید چگونه رخ می‌دهد؟

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و با بیان اینکه “در پی اجرای این قانون ۱۶ نهاد ایجاد شد و تاکنون ۱۱۹ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است”، به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ای کاش اجازه می‌دادند همه‌اش را اجرا کنیم. اجرای این قانون در تولید، مصرف، صادرات و چرخش تولید ما و… اثرگذار بود.

رییس‌جمهور همچنین به ایجاد صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: ۵۲ میلیارد دلار در این صندوق وجود دارد. ما در این دولت از کشاورزان حمایت کردیم و بدهی‌هایی را پرداخت کردیم که بعضا مربوط به سال ۷۲ بود. اکنون وضعیت کشاورزی ما چگونه است؟ نمی‌گویم مطلوب است ولی ببینید فاصله چقدر شده است. اینها حاصل کارهای زیربنایی است.

وی با بیان اینکه “دولت نقاط کلیدی اقتصاد را دستکاری کرد”، گفت: سراغ ندارم در طول این سال‌ها این مقدار کارهای زیربنایی رخ داده باشد.

رییس‌جمهور همچنین به ایجاد صندوق مهر امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: ما قرض‌الحسنه را به بدنه اجتماع آورده‌ایم. ستاد کشاورزی ایجاد کردیم و برای اولین بار در چهار ماهه اول امسال میزان صادرات غیرنفتی با واردات ما مساوی شده است. در کدام دولت این اتفاق افتاد؟

احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه “من تاکنون چندین جلسه با صادرکنندگان داشتم”، تاکید کرد: ما تلاش کردیم گرفتاری‌ها و نواقصی را که در این زمینه وجود دارد برطرف کنیم.

وی همچنین به میزان رشد وسایل ارتباطی از جمله تلفن همراه در چند سال اخیر اشاره کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت کشور نسبت به ۸ سال پیش عادلانه‌تر شده است، اظهار کرد: ما در جهت پیاده کردن عدالت تلاش می‌کنیم و در این راستا تلاش زیادی هم کرده‌ایم. هدفمندی یارانه‌ها، یارانه مسکن و مسکن مهر، بنگاه‌های کوچک، افزایش حقوق بازنشستگان، توجه به زندانیان، شکستن دایره مدیریت و سهام عدالت که بزرگترین کار نرم‌افزاری تاریخ ایران است، در جهت برقراری عدالت در جامعه بوده است.

به گفته وی در حالی که مصرف بالا رفته است، ضریب جینی کاهش یافته و این به معنی حرکت به سمت عدالت است.

رییس جمهور درباره فعالیت‌های دولت در حوزه علم و فناوری گفت: بیش از نیمی از اعضای دولت از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند که در رشته تخصصی خود فعالیت می‌کنند. ما ۵، ۶ استاد تمام داریم که دارای مدارک جدی هستند و واقعا درس خوانده و زحمت کشیده‌اند. من معتقدم که اگر پیشرفت علمی نکنیم، در بخش‌های دیگر هم پیشرفت نمی‌کنیم.

رییس جمهور در ادامه ایجاد معاونت علمی و فناوری، ایجاد بنیاد نخبگان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تهیه سند نقشه جامع علمی کشور، تهیه سند تحول آموزش و پرورش، هوشمندسازی مدارس کشور، ساختن صفحه و میله سوخت، تسلط بر دانش لیزر، ساخت داروهای نوترکیب، راه‌اندازی دانشکده طب سنتی و نظام رتبه‌بندی معلمان را از دستاوردهای علمی دولت نهم و دهم دانست که برای اولین بار اتفاق افتاده است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که کشور اکنون هسته‌یی شده و ۱۲ هزار سانتی‌فیوژ در حال چرخش است، خاطرنشان کرد: مگر ما فضایی نشده‌ایم و موجود زنده به فضا نفرستادیم؟ ما در سرعت پیشرفت علمی دو، سه سال است که رتبه اول را داریم که آیا دولت در آن تاثیری نداشته است. وقتی گوجه فرنگی گران می‌شود، می‌گویند دولت مقصر است، ولی چرا در پیشرفت‌های علمی نمی‌گویند دولت موثر بوده است.

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که امروز در حوزه مدیریت انرژی در چه وضعیتی هستیم، گفت: در سال ۸۵ مصرف بنزین به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسید و ما در اوایل دولت نهم روزی ۱۷ یا ۱۸ میلیون لیتر بنزین وارد کردیم. طراحی کارت سوخت، بزرگترین عملیات نرم‌افزاری در خاورمیانه است که به خوبی اجرا شد و نتایج آن شگفت‌انگیز است.

وی در ادامه با بیان این‌که در سال ۸۵، ۷۶ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با سه برابر شدن تعداد خودروهای کشور، ما ۶۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. اگر دولت هیچ کار دیگری انجام نمی‌داد و تنها همین کار را انجام می‌داد، کافی بود.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به این‌که ما اکنون به صادرکننده سوخت تبدیل شده‌ایم، اظهار کرد: ما ریسک کردیم و پذیرفتیم که انرژی را سهمیه‌بندی کنیم و البته مردم هم با ما همراهی کردند. اگر ستاره خلیج فارس راه بیفتد، ما به یک صادرکننده بزرگ انرژی تبدیل می‌شویم. ما تعداد زیادی خودرو را گازسوز کردیم و اکنون صادرکننده تجهیزات گازسوز کردن خودروها هستیم.

رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: ما یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کردیم و برای اولین بار مصرف خانگی کاهش پیدا کرد و مصرف صنعت و کشاورزی افزایش یافت. البته هدفمندی یارانه‌ها باید به صورت کامل اجرا شود تا در این زمینه به اهداف کامل خود برسیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود در شبکه یک سیما، درباره اقدامات دولت‌های نهم و دهم در حوزه فرهنگ گفت: فقط دولت متولی فرهنگ نیست بلکه این مردم هستند که فرهنگ را حفظ کرده‌اند و از این به بعد نیز این کار را خواهند کرد. دولت باید در این راستا موانع را برطرف کند و ما هم تلاش کرده‌ایم. البته در حوزه تخصصی فرهنگ اختلاف‌نظر زیاد و عوامل گوناگونی نیز موثر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه با اعتقاد بر اینکه “نسبت به سال ۸۴ خودباوری، امید، شجاعت، همبستگی ملی، آگاهی نسبت به مسائل جهانی افزایش پیدا کرده است”، افزود: در این مدت فیلم‌های خوبی ساخته شده است که بعضا در سطح جهانی جایزه گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه “در ارتباط با فرهنگ بعضا موانع ساختاری، تعصبی، خودخواهی و رقابت‌های گروهی وجود دارد ولی ما تلاش کرده‌ایم که این عرصه را به جلو ببریم”، اظهار کرد: در طول این هشت اقدامات خوبی در حوزه موسیقی، کتاب و شعر انجام شدهاست؛ البته ایران پایگاه هنر است و ما به هیچ‌وجه از این میزان فعالیت‌های هنری انجام شده راضی نیستیم و معتقدیم با توجه به اینکه ایران پایگاه هنر است، باید پیش از این انجام می‌شد و ما باید جریان‌ساز فرهنگی در دنیا باشیم. البته در مورد برخی از حوزه‌ها هنوز تعریف روشنی وجود ندارد و ممانعت‌هایی می‌شود و من معتقدم که باید تعاریف روشن شود و ما اجازه دهیم که هنرمندانمان پرواز کنند.

احمدی‌نژاد با اعتقاد بر اینکه “در حوزه فرهنگ عمومی کارهای خوبی انجام شده است”، گفت: اکنون فرهنگ کار در ایران با عنوان موضوعی ارزشمند شناخته می‌شود، گرچه در گذشته اگر کسی کار می‌کرد چندان مثبت به نظر نمی‌رسید ولی اکنون از آن به عنوان امری خوب و مثبت یاد می‌شود. فرهنگ اشرافی‌گری رفت و فرهنگ ساده‌زیستی و پاکدستی حاکم شد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات دولت در حوزه میراث فرهنگی، با بیان اینکه “در کنار ثبت میراث ملموس، میراث معنوی نیز ثبت و سند مهندسی فرهنگی کشور تصویب شد”، به اقدامات دولت در حوزه زنان اشاره کرد و یادآور شد: در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار، ساعت کاری آنها کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: خطر اضمحلال نسل را من برای اولین بار مطرح کردم. گرچه در آن زمان عده‌ای مسخره و اعتراض کردند ولی بعدا به اهمیت این موضوع پی بردند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه “تحلیل جمعیت موضوع پیچیده‌ای است و ما برای اولین بار هشدارها را در این زمینه دادیم”، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند موضوع جمعیت یک موضوع مکانیکی است در حالی که این اشتباه است و وقتی یک ملت به کهنسالی برسد نمی‌تواند کاری بکند و باید زایش وجود داشته باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه “ما فرهنگ امامت و انسان کامل را در سطح وسیع مطرح کردیم”، به اقدامات دولت در عرصه ورزش و موفقیت‌های ایران در مسابقات المپیک و آسیایی و همچنین راهیابی والیبال و بسکتبال ایران به مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: برای اولین تیم ملی فوتبال به عنوان سرگروه به صورت مستقیم به جام جهانی صعود کرد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ عمومی نیز خاطرنشان کرد: در حوزه تخصصی فرهنگ نیز کارهای خوبی انجام شد ولی باید بیشتر انجام می‌شد.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: تیم ملی مهارت ما توانست در مسابقات جهانی به مقام چهارم دست پیدا کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد ایمنی جاده‌ها گفت: در این ارتباط از مردم سوال کنید که وضع جاده‌ها و ایمنی آنها را چطور می‌بینند. اکنون وضع عوض شده و دولت در عرصه حمل و نقل عمومی در شهرها و در راستای اصلاح و بازسازی جاده‌های برون‌شهری، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است. در گذشته سالانه رشد کشته‌ها در جاده‌های ما به ۱۰ الی ۱۲ درصد رشد داشت و اگر همین روند ادامه داشت، اکنون میزان کشته‌ها به ۶۰ هزار نفر می‌رسید ولی در طی سال‌های اخیر با وجود اینکه تعداد خودروها سه برابر و تردد بیش از دو و نیم برابر شده است، تعداد کشته‌های ما به ۱۹ هزار عدد رسیده و ایران توانسته بالاترین سرعت کاهش نرخ کشته‌ها را داشته باشد. البته ۱۹ هزار عدد هم خیلی زیاد است و باید این میزان کاهش پیدا کند ولی در این راستای همین کاهش اقدامات خوبی انجام شد، جاده‌ها اصلاح شد، استانداردهای خودروها کنترل شد و هماهنگی‌های لازم بین اورژانس و هلال‌احمر و بیمارستان‌ها ایجاد شد و آنها نیز حمایت‌های لازم را انجام دادند.

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر این‌که مساحت ایران با آنچه که شما گفته‌اید، نمی‌خواند و شما گفته‌اید که به هر خانواده ایرانی هزار یا دو هزار متر زمین خواهید داد، این عدد از کجا آمده است؟ گفت: اگر به هر خانواده ایرانی ۱۰۰۰ متر زمین بدهیم، زمین کم نمی‌آید. ما سازمان جغرافیایی را مامور کرده‌ایم که نقشه دقیقی را طراحی کند. اکنون مساحت کشور یک میلیون و ۸۷۳ هزار هکتار است.

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که اولین‌های دولت در حوزه عمران و زیرساخت چیست؟ اظهار کرد: ما در برق قطعی برنامه‌ریزی شده داشتیم، اما اکنون جزو صادرکنندگان بزرگ برق در منطقه هستیم. تصویب انتقال آب از دریای جنوب و شمال به دشت مرکزی، انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه، پیشی گرفتن مسکن‌های موجود از تعداد خانوارها، توزیع شدن عادلانه کارهای عمرانی و تعریف طرح‌های ماندگار از اولین‌های دولت در این زمینه است.

وی در مورد ابتکارات دولت خود در حوزه بین‌المللی گفت: اولین و مهم‌ترین کار انجام گفت‌وگوی دوجانبه با ملت‌ها بود. من ۱۱۵ سفر خارجی داشتم و یک گفتمان جدیدی را به عنوان گفتمان مردم شکل دادم. ما گفت‌وگوی مستقیمی با مردم دنیا داشته‌ایم و از عدالت، آزادی، کرامت انسانی و نفی سلطه صحبت کردیم. من حرف‌های مردم دنیا را می‌فهمم.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که حلقه اتصال نظم دنیا که سلطه‌گرایانه است، محور صهیونیسم است، خاطرنشان کرد: همه روی صهیونیسم تعصب دارند و همه منافع تاریخی سرمایه‌داری استعمار در صهیونیسم خلاصه شده است. ما تصمیم گرفتیم با این نظم مقابله کنیم. اما ما اهل جنگ نیستیم و می‌خواهیم کارها را با مردم جلو ببریم و بنابراین دو پرسش از هولوکاست را مطرح کردیم و بنیادهای آزادی بیان را در این نظم به هم ریختیم.

وی در همین رابطه افزود: کسانی که می‌گویند این موضع ما، موجب تقویت صهیونیسم‌ها شده است، از غرب چیزی نمی‌فهمد. چرا صهیونیسم‌ها گفته‌اند باید احمدی‌نژاد را نابود کنیم. آنها عصبانی هستند و از بنیان خورده‌اند، ولی می‌گویند این موضع احمدی‌نژاد به نفع ما شده است.

رییس جمهور اصلاح معاهده ان‌پی‌تی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت خود دانست و تصریح کرد: من به نیویورک رفتم و درباره اصلاح معاهده ان‌پی‌تی ۱۱ پیشنهاد مطرح کردم که ۱۰ پیشنهاد به متن رفت و الزامی بودن پروتکل برداشته شد، خلع صلاح هسته‌یی به آن اضافه شد و تصمیم گرفته شد که رژیم صهیونیستی هم زیرنظر آژانس قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که بحث مدیریت مشترک جهان را برای اولین بار مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: ما جایگزینی نظام مهدویت، عدالت و صالحان را به جای نظام سرمایه‌داری پیشنهاد کرده‌ایم. ما برای اولین بار مفهوم امام زمان(عج) را مطرح کرده‌ایم. البته امام زمان (عج) مورد نظر ما از جنس بهار، پاکی و عشق است.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال که در این دولت حلقه مدیریتی شکسته شد یا نه؟ گفت: ما یک اعتقادی داریم مبنی بر این‌که دولت مربوط به مردم است و باید در کنار مردم و برای مردم باشد. باید همراه آنها باشد و ما در طول ۸ سال گذشته تلاش کرده‌ایم که برای مردم باشیم و نبض دولت برای مردم زده است. هیچ‌کس، حتی مخالفین علی‌رغم انتقاداتی که می‌کردند، هیچ‌گاه احساس نمی‌کردند که دولت مقابل آنهاست. ما مولفه‌های اراده جمعی را گرفتیم و براساس آن حرکت کردیم.

وی با بیان این‌که دولت به راحتی در بین مردم رفت و آمد می‌کند و ما سعی کردیم براساس همین نگاه مدیریتی برنامه‌ریزی کنیم، گفت: هرکس این نگاه را قبول داشت، در دولت جای داشت و اگر قبول نداشت، در دولت جای نداشت.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که این دولت، دولت مردمی است و مردم راحت حرف خود را می‌زنند، گفت: ما به همه شهرستان‌ها سفر کرده‌ایم و امور آنها را از نزدیک مشاهده کرده‌ایم. به همین دلیل دولت با اشراف تصمیم می‌گیرد و مردم را می‌شناسد.

رییس دولت نهم و دهم با تاکید بر این‌که در طول این دو دولت، دولت کوچک‌تر شده است و بیشترین حجم اختیارات به استان‌ها داده شده است، گفت: در طول این مدت بیش از ۷۰۰ هزار نفر از دولت رفتند، حجم دولت کوچک‌تر شده و چندین وزارتخانه نیز ادغام شده است. همانطور که گفتم، بیشترین واگذاری تصدی‌ها در این دولت انجام شد. بیشترین واگذاری اختیارات در همین دولت صورت گرفت.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که حلقه بسته مدیریت کشور شکسته شد ،افزود: نسل جدیدی از مدیران به مردم معرفی شدند و در کار خود نیز موفق بودند و حتی برخی از آنها کاندیدای ریاست جمهوری شدند و حتی اگر برخی مسائل نبود، رای نیز می‌آوردند.

وی با بیان این‌که این دولت بروکراسی اداری را دور زد، و بر تمام امور اشراف داشت، گفت: ما تمرکززدایی کردیم و در کنار آن اختیار دادیم. ‌همه اعضای دولت تعهد دادند که کار اقتصادی شخصی در زمان حضور در دولت انجام ندهند و تقریبا همه رعایت کردند. گرچه همه دستگاه‌ها مربوطه سعی کردندیک مورد سوءاستفاده از اعضای دولت را پیدا کنند که به نتیجه‌ای نرسیدند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که این دولت الگوی جدیدی از مدیریت ارائه کرد و مردم نیز پشتیبانی کردند و اتفاقات بزرگی رخ داد، گفت: اکنون شاهد لایه‌ای از مدیران توانمند، متخصص، مردمی و پاکدست در کشور هستیم.

وی در تشریح برخی از کارهای ویژه و اولین‌های دولت نهم و دهم گفت: این دولت اولین دولتی است که بیشترین پرواز با هلیکوپتر و هواپیما را جهت بازدید از شهرهای مختلف کشور داشته است. شما می‌دانید که سفر با هلیکوپتر حتی یک ساعت آن چقدر سخت است. (شوخی مجری برنامه با احمدی‌نژاد در رابطه با اتوبان شهید احمدی‌انژاد)

وی ادامه داد: ما اولین رییس جمهوری بودیم که در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی (۴۰۰ متری آن) از حقوق مردم ملت فلسطین حمایت کردیم و بشارت دادیم که صهیونیسم‌ها رفتنی هستند.

وی افزود: دولت نهم و دهم اولین دولتی بود که نه به خاطر کارهای انجام نشده، بلکه به خاطر کارهای انجام شده مثبت و فعالیت‌هایی که داشته، مورد بیشترین هجوم قرار گرفت. این دولت اولین دولتی بود که بعد از پایان دوره خود کاندیدا نداشت و رقیب کسی نبود.

احمدی‌نژاد افزود: ما اولین رییس دولت و جمعی از اعضای دولت بودیم که هلی‌کوپترمان به کابل برخورد کرد و به خاطر دعای مردم، آن اتوبان (اتوبان شهید احمدی‌نژاد) ایجاد نشد و هلیکوپتر سالم بر زمین نشست.

در ادامه گفت‌وگوی زنده احمدی‌نژاد در شبکه یک سیما، مجری برنامه از رییس‌جمهور پرسید که “با توجه به اینکه نظرات مختلفی مطرح شده است، از شنبه عصر احمدی‌نژاد چه می‌کند؟، که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: شما چه می‌گویید؟

به گزارش ایسنا، مجری خطاب به احمدی‌نژاد گفت: نمی‌دانم؛ شما قابل پیش‌بینی نیستید.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود، توسعه علمی کشور است که من می‌خواهم وارد این بخش شوم و وقت اصلی خود را در زمینه توسعه علمی کشور صرف کنم. برنامه من تاسیس دانشگاه بین‌المللی است که حتی از خارج از کشور هم دانشجو می‌پذیرد.

مجری برنامه در ادامه پرسید که “آیا شما کار سیاسی هم انجام می‌دهید؟” که احمدی‌نژاد نیز این پرسش را مطرح کرد که “منظور شما از کار سیاسی چیست؟”

مجری برنامه نیز گفت: کار سیاسی یعنی درست کردن حزب و برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده، اعم از مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری.

رییس‌جمهور هم در پاسخ، با بیان اینکه “من اهل حزب نیستم”، ابراز عقیده کرد: از کانال حزب نمی‌شود اهداف الهی را به دست آورد. ملت در حزب نمی‌گنجد. البته من کار حزبی را نفی نمی‌کنم. حزب برای یکسری هماهنگی‌هایی لازم است. مگر می‌شود در عرصه سیاسی هیچ حرفی نزنیم؟ من متعلق به همه مردم هستم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که “آیا حاضرید در صورت تصمیم شورای شهر چهارم، به عنوان شهردار تهران انتخاب شوید؟”، گفت: من حاضرم شب‌ها بروم و جوی‌های تهران را تمیز کنم. اکنون جوان‌ترهایی وجود دارند که من ترجیح می‌دهم به آنها کمک کنم.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه “این شب‌ها، شب‌های دعا و قدر است”، اظهار کرد: ما از یک طرف قرآن و از یک طرف دعا را داریم. قرآن کلام خدا و دعا کلام انسان کامل با خداست. اکنون که فرصت دعاست، همه باید برای هم دعا کنیم و خوبی، سلامت، امنیت، شادی، عدالت و صلح را برای همه بخواهیم. دعا کنیم زودتر اتفاق بزرگ بیفتد و صاحب بیاید، آن صاحبی که تجلی خداوند و عاشق مردم است و جهان را اصلاح می‌کند.

رییس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: این دولت برآمده از دعاهای مردم بود و همان دعاها موجب دوام دولت شد. در این شب‌ها دعا کنیم و از خدا کم نخواهیم. دعا کنیم که خدا بهترین سرنوشت را برای همه مردم جهان رقم بزند.

احمدی‌نژاد در پایان گفت: من از همه ملت تشکر می‌کنم؛ البته یک جلسه تشکر و خداحافظی از مردم ایران به عنوان رییس‌جمهور هم خواهم داشت.

 

منبع: ایسنا

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي