مروری بر روش‌های صحیح آفتاب‌گرفتن

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 29 مرداد

در این پست ،روشهای صحیح برنزه شدن را باهم میخوانیم ،در حدی که فقط برنزه شوید ،ولی سیاه سوخته نشوید. محصولات خانگی برای برنزه شدن و زمان مناسب آنرا برای شما بیان میکنیم.

مروری بر روش‌های صحیح آفتاب‌گرفتن, پورتال خبری فرهنگی گهر

با پایان ماه مبارک رمضان بار دیگر استخرها شروع به کار کرده و خانم‌های عاشق آفتاب برنامه‌ریزی برای برنزه و طلایی‌کردن پوست‌شان را از سر گرفته‌اند! وارد استخر که می‌شویم هر کسی بطری یا تیوپی از کرم یا روغن یا معجون خانگی مخصوص به دست گرفته و ادعا می‌کند فرمول او پوستش را خوش‌رنگ‌تر از بقیه خواهد کرد. از قهوه و آب هویج و گوجه‌فرنگی گرفته تا انواع و اقسام روغن‌های زیتون، نارگیل، آب نمک و… همگی از فرمول‌های این خانم‌های دوستار زیبایی هستند! برخی‌ها نیز معتقدند لوسیون‌های آماده کارخانه‌ای از همه بهتر و امن‌تر هستند. در این مقاله با هم مروری خواهیم داشت بر انواع این لوسین‌ها و معجون‌ها و روش‌های صحیح آفتاب‌گرفتن. در آخر باید متذکر شویم که آفتاب‌گرفتن خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد. پس در این تفریح تابستانه زیاده‌روی نکنید.

نسوزید، برنزه شوید!

ازآنجا که هدف شما برنزه‌شدن است نه سوختن، چند دقیقه را باید صرف ارزیابی میزان خطری که متوجه‌تان است بکنید. باید تعیین کنید چه نوع پوستی دارید. آنها که پوست و چشم‌های روشنی دارند باید بیشتر مراقب آفتاب سوختگی باشند. بیشتر این افراد تا ۱۵ دقیقه هم ممکن است بسوزند. هرچه تیره‌تر باشید، می‌توانید مقدار بیشتری از نور خورشید را بدون سوختگی تحمل کنید. بعد باید ببینید تا چه میزان به خط استوا نزدیک هستید. نگران نباشید؛ لازم نیست طول و عرض دقیق را محاسبه کنید. همین کافی است که بدانید هرچه به خط استوا نزدیک‌تر باشید، احتمال سوختگی از آفتاب هم در شما بالاتر می‌رود. وقتی به ارتفاعات بالا سفر می‌کنید نیز باید خیلی مراقب باشید. هر ۳۰۰ متر که بالا می‌روید، پرتوهای UV  ، ۵ درصد افزایش می‌یابند. علاوه‌براین برخی داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که باعث می‌شود پوست به اشعه UVحساس‌تر باشد. برای مثال آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی هیستامین‌ها، قرص‌های ضد بارداری، قرص‌های ضد‌افسردگی و اکثر داروهای مخصوص جوش و آکنه باعث می‌شوند پوست‌تان به جای اینکه برنزه شود، بسوزد. اگر تصور می‌کنید که برخی از داروهایی که استفاده می‌کنید جزء این دسته از داروها هستند، باید از کرم و لوسیون‌هایی با SPF بالاتر استفاده کنید.

زمان لازم برای رنگ مطلوب

در جلسه اول توصیه می‌شود حداکثر ۳۰دقیقه زیر آفتاب بخوابید. بین هر جلسه آفتاب‌گرفتن باید یک روز به پوست‌تان استراحت بدهید. در جلسه دوم ۴۵ دقیقه و جلسه سوم یک ساعت زیر آفتاب بخوابید؛ یک ربع به جلو، یک ربع به پشت، یک ربع به پهلوی راست و یک ربع به پهلوی چپ. امن‌ترین راه برای برنزه‌شدن زیر آفتاب استفاده از روغن‌های مخصوص کارخانه‌ای است. این محصولات در عین حال که به برنزه‌شدن پوست کمک می‌کنند دارای مقداری ضدآفتاب هستند و از سوختگی و دردناک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. اسپری‌های مخصوص برنزه‌شدن زیر آفتاب نیز روند جذب نور را تسریع می‌کنند و رنگ‌های مختلفی به پوست می‌دهند از جمله طلایی، مسی، هویجی و شکلاتی. برخی از این محصولات دارای مقداری مواد اتوبرنز هستند و برای کسانی مناسبند که برای برنزه شدن عجله دارند. بعد از زدن روغن هر ۵ دقیقه یک بار با آبپاش سراسر بدن‌تان را مرطوب کنید. نوشیدن آب و خوردن میوه‌های تابستانی را هم فراموش نکنید! هر زمان احساس کردید ضربان قلب‌تان بالا رفته یا سردرد گرفته‌اید از زیر آفتاب بلند شوید، دوش بگیرید و چند دقیقه‌ای در سایه قدم بزنید.

 

رنگ پوست چه تاثیری در برنزه شدن دارد؟

اول از همه باید بدانید هیچ راه بی‌خطری برای برنزه‌کردن وجود ندارد اما با رعایت چند نکته می‌توان در عین برنزه شدن تا حدودی از عوارض آفتاب سوختگی جلوگیری کرد. برنزه‌شدن بستگی به نوع و رنگ پوست‌تان دارد. در فصل تابستان بین ۹ تا ۱۱ صبح و ۳تا ۵ بعد‌از‌ظهر مناسب‌ترین زمان برای برنزه‌شدن است. برای جلوگیری از پوسته پوسته‌شدن بهتر است در هفته ۲ تا ۳ روز (هر بار یک تا ۲ ساعت) بیشتر آفتاب نگیرید. قبل و بعد از آفتاب حتما دوش بگیرید. برای قسمت‌های حساس پوست از جمله صورت، سرشانه و سایر قسمت‌هایی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند از ضدآفتاب‌هایی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و قسمت‌هایی که پوست تیره‌تری دارند مثل سر زانوها و آرنج و قوزک پا را با لایه غلیظی از ضد آفتاب بپوشانید تا خیلی تیره نشوند. حتما از عینک آفتابی مناسب برای چشم‌ها استفاده کنید و موهای‌تان را با روسری یا کلاه بپوشانید تا دچار موخوره و خشکی نشود و رنگش تغییر نکند.

اگر می‌خواهید رنگ‌تان تثبیت شود و بیشتر برنزه بمانید…

با اتمام زمان آفتاب‌گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن‌های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید. البته لوسیون‌ها و ژل‌های مخصوص بعد از آفتاب هم هستند که پوست را خنک و ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می‌کنند. این لوسیون‌ها معمولا برای پوست بدن طراحی شده‌اند. برای پوست صورت‌تان باید از کرم‌های مخصوص صورت استفاده کنید. در ادامه روز نیز هر زمان احساس کردید پوست‌تان خشک شده دوباره به آن لوسیون بزنید. آفتاب باعث می‌شود بیش از پیش به این مرطوب‌کننده‌ها احتیاج پیدا کنید. برای تهیه تمامی این روغن‌ها و لوسیون‌ها می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی یا داروخانه‌ها مراجعه کنید.

پیشنهاد ایده‌آل برای برنزه شدن

آفتاب‌سوختگی در هر سنی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای‌تان به همراه داشته باشد از جمله کم‌شدن رطوبت پوست، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست و ایجاد لک و پیس. بنابراین اگر می‌خواهید سالم و بی‌خطر برنزه شوید باید حتما ۲۰ دقیقه قبل از قرارگرفتن زیر آفتاب از کرم‌های حاوی ضد‌آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید چون ممکن است شنا کنید به ضد آفتاب نیاز ندارید باید تجدیدنظر کنید. اشعه‌های UV تا ۳ متر زیر آب نیز نفوذ می‌کنند. هر ۲۰ دقیقه تا یک ساعت یک‌بار روغن یا کرم حاوی ضد‌آفتاب را تجدید کنید. بهتر است صورت خود را با کلاه یا حوله بپوشانید و به جای برنزه‌کردن آن با آفتاب برای این قسمت از لوسیون‌های اتوبرنز استفاده کنید. چراکه برنزه‌شدن صورت ارزش چروک‌های زودرس و لکه‌های قهوه‌ای سمج را ندارد! در ضمن یادتان باشد که بین زمان آفتاب گرفتن و اپیلاسیون باید ۲۴ ساعت فاصله باشد چراکه بعد از اپیلاسیون آسیب‌پذیری پوست بیشتر خواهد بود.

کدام محصولات بهترین هستند؟

استفاده از معجون‌های خانگی و موادی مثل آب هویج، قهوه جوشیده، دلستر، آب گوجه‌فرنگی و آب نمک برای خوش‌رنگ‌تر شدن پوست پایه و اساس علمی ندارد و فقط جزو اختراعات خانگی خانم‌ها محسوب می‌شوند! حتی برخی از این مواد ممکن است آفتاب‌سوختگی را تشدید کنند و فقط باعث قرمزی بیشتر پوست شوند. روغن بچه، روغن زیتون، روغن بادام و وازلین نیز همگی به برنزه‌شدن پوست کمک می‌کنند اما از آن محافظت نمی‌کنند. پس در آخر می‌بینیم که محصولات کارخانه‌ای مخصوص زیر آفتاب (دارای SPF 15 یا بالاتر) و لوسیون‌های بعد از آفتاب بهترین انتخاب هستند.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي