مراقب باشید کباب ایرانی را سرطان زا درست نکنید

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 13 اسفند

کباب ایرانی یکی از غذاهای خوشمزه ایران است. مراقب باشید که این غذا را طوری نپزید که سرطان زا شود.

مراقب باشید کباب ایرانی را سرطان زا درست نکنید, پورتال خبری فرهنگی گهر

متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی گفت: پخت ناصحیح مانند ذغالی یا کبابی کردن گوشت، مواد سمی ایجاد می‌کند و کسانی که زیاد به این شیوه گوشت قرمز را مصرف می‌کنند، بیشتر به سرطان‌های گوارشی مبتلا می‌شوند.

مجید حاجی‌فرجی درباره عوارض مصرف زیاد گوشت قرمز گفت: یکی از پروتئین‌های هرم غذایی که در بسیاری از جوامع مورد مصرف قرار می‌گیرد، گوشت قرمز است؛ باید توجه داشته باشیم که علاوه بر چربی‌های ظاهری گوشت که توصیه می‌کنیم امحاء شود با چربی‌های مخفی گوشت روبه‌رو هستیم که در ظاهر محاسبه نمی‌شوند، از این‌رو گوشت قرمز چربی اشباع بالایی دارد.

وی افزود: میزان مصرف گوشت قرمزی که به افراد توصیه می‌شود بنا بر وضعیت جسمانی و سن آن‌ها متفاوت است که در شرایط عادی باید طبق دستور هرم غذایی مصرف ‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی گفت: به کسانی که مستعد بیماری‌های سیستمیک و غیرواگیر نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و افزایش آنزیم‌های کبدی و فشارخون هستند، توصیه می‌شود که از مصرف گوشت قرمز به ویژه انواع سرخ کردنی‌ها یا کبابی روی ذغال پرهیز کنند، زیرا تحقیقات نشان داده که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده و روده قرار خواهند داشت.

حاجی‌فرجی، درباره مضرات روش پخت ناصحیح گوشت قرمز گفت: در روش پخت ناصحیح مانند ذغالی یا کبابی مواد سمی به وجود می‌آیند که به ماده غذایی آمیخته می‌شوند و کسانی که در دفعات زیاد به این شیوه گوشت قرمز را مصرف می‌کنند، بیشتر به سرطان‌های گوارشی مبتلا می‌شوند.

متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی ضمن توصیه به مصرف استاندارد گوشت قرمز گفت: در مواردی که فرد مبتلا به کمبود خون ناشی از فقر آهن باشد، باید گوشت قرمز را در الگوی غذایی خود قرار داد تا این کمبود آهن به صورت پروتئین حیوانی تأمین شود.

وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن جوامع میزان تحرک در افراد بسیار کاهش یافته و در نتیجه آن متابولیسم بدن تغییرات بسیاری کرده است به همین دلیل توصیه می‌کنیم که بیش از دو یا سه وعده در هفته از گوشت قرمز استفاده نشود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي