محمدجواد ظریف بعد از 6 سال به نیویورک بازگشت

محمدجواد ظریف، شب گذشته پس از شش‌سال به نیویورک بازگشت؛ برای حضور در مجمع عمومی سازمان‌ملل. او که حدود 36 سال از عمرش را در ایالت‌های مختلف آمریکا گذرانده، سمت‌های مختلفی از نمایندگی محلی تا کاردار و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ملل را تجربه کرده است. ظریف که از سال 1380 تا 1386 نماینده دایم ایران در سازمان‌ملل بوده، شب گذشته در کسوت وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای برای حضور در مجمع عمومی این سازمان راهی نیویورک شد.  ظریف این خبر را بعد از وقفه کوتاهی که در حضورش در شبکه اجتماعی پیش آمده بود، در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد. اگر چه مقارن با انتشار این پست در فیس‌بوک، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران، از اطلاع‌رسانی در مورد این سفر قریب‌الوقوع، امتناع کرده و انتشار خبر در مورد آن را به زمان مقتضی موکول کرد.
محمدجواد ظریف بعد از 6 سال به نیویورک بازگشت
ظریف روز گذشته در فیس‌بوکش نوشت: «برای شرکت در مجمع عمومی ملل متحد عازم نیویورک هستم. در حاشیه مجمع عمومی با برخی وزرای خارجه، خانم اشتون و احتمالا با 1+5 ملاقات خواهم داشت. امیدوارم با دعای خیر شما مردم عزیز و خداجوی ایران در حل مشکلات مردم با حفظ تمامی حقوق کشور توفیقی به‌دست آورم.»ظریف به تکرار در کتاب «آقای سفیر» که مصاحبه مفصلی است با او در مرور برخی قصورهایی که در حوزه دیپلماسی به دلیل بی‌تجربگی خود و دیگر دیپلمات‌های حاضر در نمایندگی سازمان‌ملل طی سال‌های جنگ و بعد از آن صورت گرفته، از مردم پوزش خواسته و حلالیت طلبیده است.

اکنون فرصت دوباره‌ای برای ظریف به دست آمده تا در پست وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از برجسته‌ترین حوزه تحت فشار ایران امروز، یعنی دیپلماسی کشور، دفاع کند و مشکلات این حوزه را رفع کند و برای تحقق این هدف، تجارب پیشین را دستمایه دیپلماسی کارساز و منطبق با منافع ملی قرار دهد.طبق برنامه‌ اعلام‌شده از سوی سازمان‌ملل، نشست سالانه مجمع روز 17 سپتامبر به صورت رسمی آغاز می‌شود. طبق زمان‌بندی منتشرشده، روز 23 سپتامبر نشست مجمع عمومی با موضوع تحقق اهداف توسعه هزاره برگزار می‌شود.  سخنرانی حاضران در مجمع هم از صبح روز 24 سپتامبر رسما آغاز می‌شود. بنا‌ بر فهرست منتشرشده، قرار است رییس‌جمهوری ایران در نوبت عصر روز 24 سپتامبر (اوایل وقت سوم مهر) سخنرانی کند. تنها اخباری که از برنامه کاری ظریف در نیویورک منتشر شده، دیدار او با «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس، «کاترین اشتون»، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و احتمالا اعضای 1+5 است. اما از همراهان وزیر در این دیدار و احتمال حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خبری منتشر نشده است.

دیداری با آمریکایی‌ها نداریم
جواد ظریف، یک هفته پیش‌تر از موعد سخنرانی رییس‌جمهوری به نیویورک می‌رود تا مقدمات دیدارهای او را فراهم کند. برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی می‌کردند که احتمال دارد، بین باراک اوباما و حسن روحانی در نیویورک دیدارهای مستقیمی صورت گیرد.  همانند سخنگوی وزارت خارجه ایران، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید نیز روز گذشته با سوالات متعدد خبرنگاران در مورد دیدار حسن روحانی و اوباما مواجه بود؛ جی کارنی در جواب این سوال گفت برنامه‌ای برای ملاقات باراک اوباما با حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل در نیویورک وجود ندارد.

او همچنین گفت: «ما امیدواریم که دولت جدید ایران تعامل واقعی داشته باشد تا به یک راه‌حل دیپلماتیک که به طور کامل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش را رفع کند، دست یابیم.»به گزارش ایسنا، «کارنی» گفت: «ما همچنان آماده‌ایم که با دولت حسن روحانی بر مبنای احترام متقابل به منظور دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای موضوع هسته‌ای ایران تعامل داشته باشیم.»همچنین سخنگوی رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت پیشنهادهای گروه 1+5 در مذاکرات آینده با ایران در نیویورک همان پیشنهادی خواهد بود که در «آلماتی» مطرح شد. «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون، در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه «آیا تاریخ ملاقات اشتون با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک مشخص شده است یا خیر» گفت: «هنوز نه. ولی این ملاقات اوایل هفته برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل خواهد بود.»مان در پاسخ به اینکه «آیا ملاقاتی بین ظریف و گروه 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد» گفت: «اینکه چه اتفاقی در ادامه می‌افتد باید در ملاقات بین اشتون و ظریف مورد بررسی قرار گیرد.رویکرد گروه 1+5  همیشه مثبت بوده . امیدواریم تیم جدید ایران در این روند تعامل مثبتی داشته باشد.» سخنگوی رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه «محور مذاکرات اشتون و ظریف چیست؟» گفت: «این گفت‌وگوها درباره چگونگی پیشبرد پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود.»به این ترتیب محمدجواد ظریف روزهای پرکاری در پیش خواهد داشت.

 

منبع: شرق

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه