مبتلایان به سینوزیت بخوانند

تاريخ : 3 دی

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در اطراف بینی، حفره‌های استخوانی خالی وجود دارند که سینوس‌های “پارانازال” نامیده می‌شوند و به طور کلی به التهاب در این مجاری و حفرات، سینوزیت گفته می‌شود. دکتر داریوش خشوعی اظهار کرد: سینوزیت می‌تواند در اثر هرگونه سرماخوردگی، عفونت و یا حساسیت ایجاد شود.

مبتلایان به سینوزیت بخوانند, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی توضیح داد: سینوزیت‌های حاد، یعنی سینوزیت‌هایی که از زمان شروع آن کمتر از یک ماه گذشته باشد، معمولا پاسخ به درمان خوبی دارند و درصد بالایی از بیماران مبتلا به این نوع سینوزیت با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضداحتقان، بهبود می‌یابند. این پزشک گفت: اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد، سینوزیت وارد مرحله “تحت حاد” یاSubacute می‌شود. این مرحله معمولا سینوزیت‌های ۱ تا ۳ ماهه را شامل می‌شود. در سینوزیت‌های تحت حاد نیز امید به درمان وجود دارد، هرچند پاسخ به درمان آنها از سینوزیت‌های حاد کمتر است.

خشوعی افزود: اگر بعد از ۳ ماه به صورت پیوسته، سینوزیت پایدار بماند سیستم مخاطی، حالت مزمن و ملتهب پیدا می‌کند که میزان پاسخ به درمان در این مرحله از سینوزیت، بسیار کاهش می‌یابد.

آثار سینوزیت مزمن کدامند؟
این متخصص بیماری‌های گوش، حلق و بینی گفت: در نوع مزمن، ممکن است هر زمانی که فرد دچار عفونت یا التهاب راه هوایی شود، سینوزیت به طور سرکش و عذاب آور، خود را نشان بدهد. وی افزود: این نکته را نیز باید یادآور شد که سینوزیت مزمن می‌تواند هیچ علامت قطعی‌ که بتوان از راه معاینه فیزیکی حاصل شود، نداشته باشد. در حال حاضر، سی تی اسکن پارانازال، مطمئن‌ترین وسیله تشخیص سینوزیت مزمن است که کمترین خطا را دارد. خشوعی ادامه داد: از علایم سینوزیت مزمن، می‌توان به درد دندان‌های فوقانی، احساس سنگینی در ناحیه پیشانی یا صورت، گرفتگی مکرر بینی، احساس بوی بد در بینی و گاه کاهش بویایی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است هنگام معاینه، هیچ‌گونه ترشح چرکی از بینی مشاهده نشود، اما عدم مشاهده ترشح چرکی نمی‌تواند دال بر مبتلا نبودن فرد باشد چرا که ممکن است هنگام معاینه، مجاری سینوسی مسدود باشد و ترشحی وجود نداشته باشد. به طور کلی اگر ترشح از مجرا در هنگام معاینه مشاهده بشود، کمک شایانی به تشخیص پزشک خواهد کرد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سینوزیت
این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: به افراد به ویژه والدین توصیه می‌شود که عفونت‌های راه‌های هوایی فوقانی را جدی بگیرند و مورد درمان قرار دهند، از لباس‌ها و پوشش مناسب استفاده کنند، دفعات سرماخوردگی را به حداقل برسانند. وی در پایان به مبتلایان آلرژی توصیه کرد: این افراد حتما درمان را مد نظر قرار دهند و داروهای لازم را به طور مرتب استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي