ماهی قزل آلا سرطان زا شد

تاريخ : 29 خرداد

این مطلب از سایت گهر اختصاص دارد به : ماهی قزل آلا سرطان زا شد
از شما همراهان همیشگی گهر دعوت می کنیم همچنان گهر را همراهی کنید. پیشاپیش از همراهی شما عزیزان سپاسگزایم.

.

ماهی قزل آلا سرطان زا شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

معاون سازمان شیلات کشور از ممنوعیت استفاده از ماده رنگی سرطان‌زا در پرورش ماهی قزل‌آلا و برخورد با پرورش‌دهندگان متخلف خبر داد و گفت: ماهی قزل‌آلا دچار بیماری VHS شده‌ که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و در این زمینه فقط باید اقدامات مدیریتی و پیشگیرانه انجام شود.

حسین عبدالحی اظهار کرد: سال گذشته برخی از پرورش‌دهندگان از ماده‌ای رنگی به نام «مالاشیت کلین» استفاده می‌کردند که یک قارچ‌کش قوی به شمار می‌رفت اما برای سلامت مردم مضر بود و گفته می‌شد که خاصیت سرطان‌زایی دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری گزارشی از استفاده از این ماده ممنوعه دریافت نکرده‌ایم، افزود: با این پرورش‌دهندگان متخلف برخورد‌های لازم صورت گرفته و ماده جایگزین نیز از سازمان دامپزشکی معرفی شده است اما اگر گزارشی مبنی بر استفاده از این ماده غیر مجاز از سوی پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا دریافت کنیم با آنها برخورد خواهیم کرد.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی پرورش، به نظر می‌رسد که میزان تولید ماهی قزل‌آلا در سال جاری تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته باشد چرا که در سال گذشته به دلیل بیماری VHS حدود ۱۲۰ هزار تن از این گونه در کشور تولید شد که این میزان حدود ۲۰ درصد کمتر از تولید سال ۱۳۹۲ بود.

عبدالحی گفت: بیماری VHS یکی از بیماری‌هایی است که دارو و درمانی برای آن نمی‌توان تجویز کرد و پرورش‌دهندگان فقط باید از طریق مدیریت مزرعه و انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه جلوی شیوع آن را در مزرعه خود بگیرند.

وی تاکید کرد: سازمان شیلات هشدارهای لازم را به پرورش‌دهندگان داده‌ است؛ به عنوان مثال به ‌آنان اعلام شده است که بچه‌ماهی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مورد تایید دستگاه‌های نظارتی کشور تهیه کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي