ماجرای عذرخواهی شهرام شکیبا از مردم لرستان

تاريخ : 9 اردیبهشت

شهرام شکیبا منتقد سینما، شاعر طنزپرداز و مجری تلویزیون اهل ایران است. وی تاکنون در جشنواره‌های ادبی و طنز مختلفی به عنوان داور یا ناظر شرکت داشته‌است.

در ادامه ماجرای عذرخواهی شهرام شکیبا از مردم لرستان را برای شما همراهان خوب گهر در این مطلب آماده کرده ایم.

ماجرای عذرخواهی شهرام شکیبا از مردم لرستان, پورتال خبری فرهنگی گهر

شهرام شکیبا در گفت‌وگویی، بیان داشت:

در این دور از برنامه قندپهلو در شورای سردبیری تصمیم بر این شد که در فاصله‌ای که دوستان شاعر شعرشان را می‌نویسند ما از متون پند و دسترس در کشورمان استفاده کنیم که وجهه علمی‌تری نیز داشته باشد و از خودمان چیزی نگفته باشیم ضمن اینکه در کنار آن کتاب هم معرفی کرده باشیم. یکی از کتاب‌ها خواندنی‌های ادب فارسی نوشته آقای دکتر علی‌اصغر حلبی بود که ایشان در این کتاب حکایتی را عیناً از کتاب امثال‌حکم دهخدا نقل کرده است. دکتر حلبی این حکایت را در صفحه ۲۵۲ کتاب خود آورده‌اند و همین مثل در صفحه ۷۳۵ جلد دوم احکام المثل دهخدا آورده شده است. در مطلب گویا از فردی به نام حسینقلی خان بختیاری نام برده شده است که متأسفانه من ایشان را نمی‌شناختم و نمی‌دانستم که حسینقلی بختیاری یک شخصیت واقعی، تاریخی و مهم و شناخته شده ایل بختیاری است که پدر سرداری اسعد بختیاری هم بوده است.

متأسفانه این بخش حکایت را عده‌ای گزینش و در فضای مجازی پخش کرده‌اند و پس و پیش آن مشخص نیست. ماجرا طوری رقم خورده و این شائبه پیش آمده که من از جانب خودم چیزی گفته‌ام که البته اینجا من تقصیرکار هستم و باید درباره شخصیت‌های تاریخی و اهل حکایت بیشتر تحقیق می‌کردم منتهی به نام دهخدا و آقای دکتر حلبی اعتماد کردم و این مسئله محل مناقشه شده است و گروهی از دوستان بختیاری از من ناراحت شده‌اند به گمان اینکه من خدایی ناکرده قصدم توهین به یک شخصیت تاریخی ایل بختیاری بوده است.

در حالی که من همیشه مخالف شوخی‌های قومیتی هستم و اگر گفت‌وگوهای پیشین من را دوستان در فضای مجاری جست‌وجو کنند متوجه می‌شوند که من بیش از طنزنویسی دوستان را به خاطر شوخی‌های قومیتی منع می‌کنم چون معتقدم این شوخی‌ها ریشه استعماری دارد و هدفش هم این است که بین اقوام ایرانی اختلاف ایجاد کند، دوم اینکه باعث کم اعتبار شدن اقوام می‌شود و کم‌اعتبار شدن هر قومی به اعتبار ملی و کشور ما ضربه می‌زند. دوستان بزرگوار بختیاری بدانند که بنده ارادتمند آنها و همه اقوام ایرانی هستم، ضمن اینکه بنده سید هستم و از سادات توهین به دیگران بعید است.

امیدوارم دوستان عزیز من عذرخواهی من را بپذیرند و این نکته را همواره به یاد داشته باشند که اگر کلیپ توهین‌آمیز درباره هر قومیتی به دستشان رسید آن را پخش نکنند چون هیچکس توهین به خودش را پخش نمی‌کند. مانند اینکه این حکایت را تعداد کمی در تلویزیون شنیده‌اند و از آن تعداد کم، تعداد کمتری هم متوجه بخش توهین‌آمیز آن شده‌اند و برخی به اسم دفاع از هویت ارجمند بختیاری این کلیپ را پخش کرده‌اند و باعث شدند تعداد بیشتری از مردم متوجه ماجرا شوند. من ضمن اینکه همین جا از دوستان عزیز و مردم بزرگوار لرستان عذرخواهی می‌کنم همچنین فردا شنبه نیز ساعت ۲۱ در ویژه برنامه قندپهلو که به مناسبت سوم شعبان از رسانه ملی پخش خواهد شد، از دوستان عزیزم عذرخواهی می‌کنم.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي