لباس نامناسب برای زنان باردار

تاريخ : 23 شهریور

لباس نامناسب برای زنان باردار

لباس نامناسب برای زنان باردار, پورتال خبری فرهنگی گهر

از ماه سوم یا چهارم بارداری کم‌کم رحم بزرگ می‌شود و شکم خانم باردار جلو می‌آید. از این زمان به بعد است که باید برای دوران بارداری خرید کند و لباس‌های مخصوص بپوشد.

لباس بارداری
اینکه چه بخرید و از چه مارکی و چند تا بخرید، به بودجه شما بستگی دارد. می‌توانید کمی بیشتر، اما یک‌بار هزینه کنید و لباس‌هایی بخرید که اندازه آنها قابل‌تنظیم و با بالا رفتن سن بارداری، مدل آنها قابل‌تغییر باشد. به هر حال، پوشیدن لباس‌های قبل از بارداری، بعد از ماه چهارم به سلامت شما و جنینتان آسیب می‌رساند.

در ادامه، نپوشیدنی‌های بارداری را به روایت دکتر حمید بهنیا، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواهید خواند.

لباس‌ تنگ و چسبان
از ماه چهارم بارداری، لباس باید راحت و گشاد باشد. لباسی که می‌پوشید نباید به شکم و پاها بچسبد، وزن آن باید روی شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند یا کش، این وزن روی شکم نیفتاده باشد.

همچنین خانم باردار باید بتواند به راحتی لباس را بپوشد و دربیاورد و وقتی لباس را به تن دارد، راحت بنشیند و بلند شود و موقع راه رفتن دست و پا گیر نباشد.

پوشیدن شلوارهای تنگ، مخصوصا در ناحیه فاق، اصلا توصیه نمی‌شود، چون خانم‌ها در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به‌دلیل تغییرات هورمونی مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند. توصیه اصلی این است که خانم‌های باردار، شلواری از جنس کتان یا نخ به پا کنند و از پوشیدن ساپورت که باعث افزایش تعریق می‌شود، خودداری کنند.

این موضوع در مورد لباس زیر هم صادق است. لباس زیر نباید آنقدر تنگ باشد که شکم را به دو قسمت تقسیم کند. بهتر است خانم‌های باردار لباس زیر نخی مخصوص بارداری انتخاب کنند، یا اگر لباس زیر معمولی می‌خرند، سایز خیلی بزرگ بپوشند تا کاملا راحت باشند و فشاری به شکم وارد نشود.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی اندازه سینه‌ها نیز بزرگ می‌شود و خانم باردار باید با توجه به این مساله اندازه سینه‌بند خود را تغییر دهد.

 کفش بدون پاشنه، یا پاشنه‌بلند
هم پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه و هم پاشنه بلند، در دوران بارداری ممنوع است. بهترین کفش برای این دوران، کفش لژدار سه سانتی است. فراموش نکنید در دوران بارداری، پاها و کمر حساس‌تر از قبل و قوزک پا ضعیف‌تر است و وزن جنین می‌تواند به راحتی تعادل خانم باردار را به هم بزند.

انتخاب کفش‌های بدون پاشنه و تخت یا کفش‌های با پاشنه بیش از چهار سانت، می‌تواند باعث درد کمر، انقباض عضلات پا و درد زانو شود.

کفشی که انتخاب می‌کنید، اگر پاشنه‌دار است، باید سه سانتی و پاشنه آن پهن باشد.

 کفش‌ بنددار
برای ماه‌های آخر باید کفشی انتخاب شود که به خم شدن و بند بستن نیاز نداشته باشد، اما اگر لازم بود، خانم باردار نباید به سمت جلو خم شود یا نباید با تکیه به دیوار بند کفشش را ببندد. بهترین کار این است که روی یک صندلی بنشیند و پایش را روی ران پای مقابل قرار دهد و بند کفشش را محکم کند. برای پوشیدن جوراب نیز همین روش توصیه می‌شود.

در ماه‌های آخر بارداری مرکز ثقل بدن نیز به سمت جلو خم می‌شود و برای حفظ تعادل معمولا خانم‌های باردار شانه‌ها را عقب می‌دهند، اما این حالت باعث کمردرد می‌شود. انجام هر نوع حرکتی که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مثل پوشیدن لباس‌های تنگ که لازم است برای این کار دست‌ها خیلی عقب یا بالا برود، توصیه نمی‌شود.

کلا لباس و کفش بارداری باید سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب گرمی و سردی بدن مادر انتخاب شود. البته معمولا خانم‌های باردار ناگهان حس گرما یا گرگرفتگی پیدا می‌کنند و حرارت بدنشان بالاست و نیازی به پوشیدن لباس‌های خیلی گرم ندارند.

  نپوشیدنی‌های بارداری و سه نکته پوستی
دکتر  امیری ، سه نکته زیر را بیان می کند:

۱- به دلیل تجمع آب در بدن در دوران بارداری، بیشتر خانم‌های باردار دچار ورم‌ پاها می‌شوند و پوشیدن کفش‌هایی که قبل از بارداری مناسب بود، ممکن است اواخر بارداری به‌دلیل تنگی کفش، زمینه فرو رفتن ناخن در گوشت را افزایش دهد. برای پیشگیری از این مشکل، کفش راحت بپوشید.

۲- در دوران بارداری چین زیرپستان، زیربغل و کشاله ران مستعد عفونت‌های قارچی است. برای پیشگیری باید چین‌ها را خشک نگه‌داشت. از آنجا که فعالیت غدد عرق نیز در بارداری افزایش می‌یابد، خانم باردار باید لباس‌هایی از جنس الیاف نخی و پنبه‌ای بپوشد و از پوشیدن لباس‌هایی پلاستیکی خودداری کند تا از حساسیت و بروز درماتیت‌های متعاقب آن پیشگیری شود.

۳- به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ناحیه ساق پا خشک می‌شود بنابراین خانم باردار باید پوستش را مرتب مرطوب و به جای استفاده از صابون‌ها، از پن‌های خنثی استفاده کند و از پوشیدن جوراب، چکمه یا لباس‌هایی با الیاف پشمی که خارش را افزایش می‌دهد، خودداری کند.

دکتر نیرومنش، معتقد است:

«معمولا لباس‌های بارداری، گشاد و راحت هستند و جنس لطیفی دارند، اما گویا مادران جوان امروز، تمایلی به پوشیدن این لباس‌ها ندارند.

تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم خانم بارداری که برای معاینه‌‌ آمده است، بیش از ۱۰ دقیقه وقت صرف می‌کند تا با فشار و زحمت، شلوار جین تنگی که پوشیده، از پایش خارج کند. بیشتر آنها هم می‌گویند اصلا در این لباس‌ها راحت نیستند و اذیت می‌شوند، اما از پوشیدن لباس‌های گشاد بدشان می‌آید، اما به همه خانم‌های باردار توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه شلوار جین نپوشند، چون ضخامتی که این شلوار دارد و مدل آن که چسبان است، مانع تبخیر رطوبت بدن می‌شود و خود این لباس عامل ایجاد عفونت است.

لباس خانم باردار باید به او آرامش بدهد چون هر چقدر اعصاب مادر راحت‌تر باشد، رشد و سلامت جنینی که در شکم دارد، بهتر خواهدبود.

حتما تجربه کرده‌اید روزی که یک لباس نامناسب و ناراحت به تن دارید یا کفش نامناسبی پوشیده‌اید، چقدر بیشتر از روزهای دیگر خسته و دچار تنش می‌شوید. این تنش برای افراد معمولی هم مضر است، اما برای خانم باردار، زیان آن بیشتر خواهد بود. اگر از پوشیدن شلوار جین خوشتان می‌آید، حداقل شلوارهای مخصوص بارداری را که طرح پارچه‌شان جین‌مانند است، انتخاب کنید. این شلوار نباید ضخیم باشد و مانع حرکت بدنتان شود.

پیراهن مخصوص بارداری یا بلوزهای مخصوص که زیر سینه پیلی دارند و جنسشان هم نخی و لطیف است، برای یک خانم باردار بهترین هستند.

سعی کنید رنگ لباسی که می‌پوشید، روشن و ملایم باشد تا به شما آرامش بدهد. رنگ‌های آبی و سفید به‌خصوص در فصل گرما، بهترین انتخاب هستند.

در جنس لباس دقت کنید، چون پوست خانم باردار حساس و خشک می‌شود و الیاف مصنوعی مخصوصا اگر لباس تنگ باشد و به پوست بچسبد، باعث آسیب می‌شود. این لباس‌ها از نظر بهداشتی هم مشکل‌ساز هستند، چون جلوی تبخیر عرق را می‌‌گیرند و زمینه را برای ابتلا به عفونت قارچی مساعد می‌کنند.

هرچند پوشیدن یک لباس نامناسب تاثیر مستقیمی روی سلامت و رشد جنین ندارد، اما لباس تنگ احساس آرامش را از مادر می‌گیرد و این ناآرامی روی جنینش تاثیر خواهد داشت. فشار لباس روی شکم باعث افزایش دمای بدن و عرق کردن زیاد هم می‌شود که به این طریق آب بدن از دست می‌رود. همزمانی این موضوع با فصل گرم و نیاز بیشتر بدن به آب برای سلامت مادر مضر است.

توصیه دیگر به خانم‌های باردار، پوشیدن کفش مناسب است. از آنجا که مرکز ثقل بدن خانم در ماه‌های آخر بارداری به هم می‌خورد و نمی‌تواند مانند قبل تعادل خود را حفظ کند، احتمال پیچ‌خوردن پا و زمین‌خوردن او بیشتر می‌شود. بهتر است کفش چرمی و با پاشنه‌ای سه سانتی‌متری باشد. کفش پاشنه‌ بلند، به کمر فشار می‌آورد و از نظر ایمنی خطرناک است.»

منبع: مجله سلامت

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي