لاغری با خوردن گوجه فرنگی

تاريخ : 3 آبان

لاغری با خوردن گوجه فرنگی

لاغری با خوردن گوجه فرنگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

میوه این گیاه به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مهمترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا کمی بیشتر آب می باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین های A ، C ، K ، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ویتامین E ، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک می باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است. با توجه به ترکیبات یاد شده که فقط قسمتی از ترکیبات گوجه فرنگی را تشکیل می دهند، می توان به خواص کم نظیر آن پی برد.

 

املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش، وظایف مهمی در بدن ایفا می کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی در حال بررسی است.
گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند که باید به آن توجه کرد. محققان معتقدند، گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی، در کنترل وزن افراد تأثیر زیادی دارد.
متخصصان علوم تغذیه پیشتر دریافته بودند، گیاهخواران و افرادی که میوه و سبزی زیادی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی استاندارد مدرن حاوی غذاهای فراوری شده فراوان استفاده می کنند، لاغرتر هستند، اما اکنون دریافتند، این امر صرفاً ناشی از پایین بودن کالری سبزی و میوه ها نیست.

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپین است که بنابرعقیده دانشمندان، با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند.
پژوهشگران دانشگاه «ریدینگ» انگلیسی با بررسی تأثیرات مصرف نان غنی شده با انواع سبزیجات بر ۱۷ زن ۳۵ – ۱۸ ساله که دارای وزن طبیعی هستند، دریافتند؛ در بین افرادی که از نانهای غنی شده با پنیر خامه ای، هویج و گوجه فرنگی مصرف کردند، آنهایی که از نان دارای گوجه فرنگی استفاده کردند، بیشتر احساس سیری می کردند.
لیکوپین موجود در گوجه فرنگی که این سبزی را به رنگ قرمز در می آورد، از ترکیبات اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است که به کاهش بیماری های قلبی و دیابت، فراموشی و برخی از انواع سرطان شهرت دارد.

میوه این گیاه که قسمت اصلی آن است، به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اکثراً گوجه فرنگی را در زمانی که به رنگ قرمز است، استفاده می کنند و کمتر از میوه سبز آن استفاده می شود.

ترکیبات ویتامین A در گوجه فرنگی به مقدار فراوانی وجود دارد و این همان ویتامینی است که برای تقویت بینایی و رشد استخوانها لازم است.
گوجه فرنگی برای تسکین دردهای عصبی و رفع بی اشتهایی و یبوست مفید است، ولی باید دقت کرد گوجه فرنگی را حتماً رسیده اش را بخوریم؛ زیرا نارس آن ماده ای به نام سولاتنن دارد که یک نوع ماده سمی است.
گوجه فرنگی برای بیماری های رماتیسم و نقرس مفید است، ولی برای بیماریهای سرطان مضر است. گوجه فرنگی خام، هضمش دشوار، ولی گوجه فرنگی پخته آمیخته با کره سهل الهضم است و کسانی که آلرژی دارند نباید گوجه فرنگی بخورند.
خواص گوجه فرنگی خام با پخته آن فرق دارد و اینکه عده ای می گویند گوجه فرنگی برای کبد مفید و عده ای دیگر می‏گویند برای کبد ضرر دارد.

 

هردو سخن صحیح است! زیرا در حالی که خود گوجه فرنگی برای کبد مفید است. ماده قرمز آن زیان آور است، بنابراین، این میوه عجیب برای کبد هم مفید است و هم مضر. گفته می شود در خوردن گوجه فرنگی نباید افراط شود؛ ممکن است تولید سنگ کلیه کند.

 

شاید با خوردن سالاد گوجه فرنگی با روغن زیتون بتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد، ولی در هر حال گوجه فرنگی میوه ای مفید است که در عین حال نباید در خوردن آن افراط کرد.
با وجود این، مسلم است هنوز تحقیقات در باره گوجه فرنگی به پایان نرسیده و بسیاری از مواد و عناصر آن کشف نشده اند، ولی تحقیقات امروز حاکی از وجود مجموعه ای از عناصر و مواد بسیار ارزشمند برای انسان در این گیاه می باشد که کمتر کسی از آن آگاه بوده و به همین دلیل به ارزش آن واقف نمی باشند.
املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش وظایف مهمی در بدن ایفا می کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی در حال بررسی است. گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند که باید به آن توجه کرد. دانه های گوجه فرنگی دارای روغن می باشند که برای تهیه مارگارین، سالاد و صابون مصرف می شود.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي