فناوری در سال 2050 چه تغییراتی خواهد کرد؟

فناوری هر ساعت و ثانیه در حال پیشرفت است و بدون تردید هر ساله دچار پیشرفت و تغییرات چشمگیری می شود اما بخوانید از پیشرفت فناوری در سال ۲۰۵۰فناوری در سال 2050 چه تغییراتی خواهد کرد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

دوست دارید بدانید در سال ۲۰۵۰ جهان چه تغییراتی کرده و فناوری تا چه حدی پیشرفت کرده است؟ پس با ما همراه شوید تا از سرنوشت زمین و پیشرفت فناوری در سال ۲۰۵۰ آگاه شوید.

پیشرفت فناوری در سال ۲۰۵۰

بنابر پیش بینی های صورت گرفته توسط سازمان ملل متحد، جمعیت جهان از ۷.۳ مییارد فعلی به ۹.۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. در شرایطی که گرمایش جهانی به مساله فوق العاده جدی مبدل شده، منابع به سرعت در حال تخلیه هستند و تامین انرژی مساله ای چالش برانگیز محسوب می شود، رشد جمعیت جهان به معنای فشار هرچه بیشتر بر کره زمین است.

افزایش جمعیت جهان به معنای فقر بیشتر، جرم و جنایت بیشتر و تقاضای بیشتر برای مواد غذایی نیز است. در این میان، فناوری می تواند نقشی کلیدی ایفا کرده و راه حل هایی برای مقابله با این شرایط در اختیار ما قرار دهد.

 

گداخت هسته ای

اگر انسان بتواند دو اتم بسیار داغ را برای تشکیل یک اتم با یکدیگر برخورد دهد و سپس انرژی منتشر شده از این برخورد را کنترل کند، مشکلات مربوط به برق برای همیشه از بین خواهد رفت. دانشمندان آلمانی با معرفی راکتور گداخت هسته ای W7-X که یک استلراتور محسوب می شود تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا این رویا را محقق سازند.

 

معدن کاری سیارکی

از آنجایی که منابع کره زمین با توجه به مصرف بالای بشر زیر فشار قرار دارند و در حال حاضر برخی فلزات کلیدی کمیاب یا غیر اقتصادی برای استخراج هستند، دسترسی به منابع ستاره ها و سیارک ها یکی از راه حل هایی است که مد نظر قرار دارد. شرکت پلنتری ریسورسز (Planetary Resources) این هدف را دنبال می کند و بر همین اساس ماموریت های فضایی رباتیک برای شناسایی سیارک های نزدیک کره زمین با بیشترین قابلیت استفاده مد نظر قرار گرفته اند.

 

خانه های دریایی

همانگونه که آسانسورها شکل گیری آسمانخراش ها و شهرهای عمودی را ممکن کرده اند، زندگی در خانه هایی روی آب می تواند مرحله بعدی شهرنشینی باشد. بنابر پیش بینی های صورت گرفته، امکان افزایش سطح آب دریاها به میزان ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر تا سال ۲۰۵۰ وجود دارد و مواجهه شهرهای جهان از نیویورک تا بانکوک، گوانگژو و مومبای با روند افزایشی وقوع سیل امکان پذیر است. این در شرایطی است که برخی جزیره ها به زیر آب می روند و یا غیر قابل سکونت می شوند. در این میان، ایجاد جوامع شناور می تواند پاسخی به این شرایط باشد.

 

شبکه برق سراسری هوشمند

بنابر گزارش آژانس بین المللی انرژی، مصرف جهانی انرژی هر ساله به میزان دو درصد افزایش می یابد که در ترکیب با افزایش جمعیت پیش بینی شده به معنای دو برابر شدن تقاضا تا سال ۲۰۵۰ است. کنتورهای هوشمند که با شبکه برق سراسری هوشمند در ارتباط هستند در حال حاضر معرفی شده اند و با شبکه های برق سراسری هوشمند کاملا خودکار در نهایت می توان به برابری بین تولید انرژی و تقاضای زمان واقعی امید داشت.

 

خودروهای الکتریکی

با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی نیاز به شبکه های برق سراسری مدرن، هوشمندتر و بهتر نیز بیشتر احساس می شود. زیرا اگر تعداد قابل توجهی از افراد یک شهر به طور همزمان خودروهای خود را برای شارژ به برق متصل کنند شبکه سراسری برق زیر فشار بیشتری نسبت به آن چه امروز شاهد هستیم، قرار می گیرد. همچنین عامل کلیدی دیگر در توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی نگرانی از دامنه حرکت آنها به واسطه پیشرفت کند فناوری باتری است.

 

غذای آینده

با توجه به رشد طبقه متوسط در جهان تقاضا برای گوشت افزایش یافته و با توجه به روند افزایشی تقاضا پیش بینی می شود شاهد افزایش ۸۰ درصدی آن تا سال ۲۰۵۰ باشیم. اگر قصد داریم از کمبود پروتئین در آینده جلوگیری کنیم عادات غذایی انسان باید تغییر کند. همچنین، تولید گوشت های آزمایشگاهی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در همین حال، نیازمند فناوری کشاورزی شهری هستیم زیرا فضای سبز به عنصری کمیاب مبدل خواهد شد.

 

قطارهای ماگلو

قطارهای ماگلو که با کمک الکترومغناطیس حالتی شناور روی ریل داشته و می توانند به سرعت های فوق بالا دست یابند می توانند شکل حمل و نقل ریلی را تغییر داده و مدت زمان سفر بین مبدا و مقصد را به طور قابل توجهی کاهش دهند. با توجه به بیشینه سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت و بیشتر، قطارهای ماگلو گزینه هایی جذاب برای حمل و نقل زمینی محسوب می شوند.

 

جنگل های شهری و باغ های عمودی

ساختمان هایی با درختان و گیاهانی که در خود آنها رشد می کنند از موضوعات جذاب در معماری است. پروژه های این چنینی تصویری از محیط متراکم شهری آینده و این که چگونه ممکن است با پوشش گیاهی احاطه شوند را ارائه می کنند. برج دوقلو «بوسکو ورتیکاله» در شهر میلان، ایتالیا یکی از نمونه های واقعی در این زمینه است. این مجموعه تنها به چگونگی استفاده از گیاهان و درختان در مناطق شهری محدود نمی شود. برای آبیاری گیاهان و درختان از آب بازیافت شده استفاده می شود در شرایطی پنل های خورشیدی یکپارچه شده انرژی مورد نیاز آن را تامین می کنند.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي