فناوری‌های عجیب و غریب ولی مفید!

افکارنیوز: در این مطلب ۳ فناوری جدید و خلاقانه را که در راستای حفظ منابع و محیط زیست بشر است به شما معرفی می کنیم.

رنگ های تمیز کننده

برای رنگ کردن تنها ۹۹۷ گرم پارچه معمولا چیزی بین ۲۵ تا ۴۰ گالن (۹۴ تا ۱۷۰ لیتر) آب هدر می شود. حالا این میزان را در میلیون ها تی شرت، پیراهن و دیگر اقسام لباس هایی که روزانه ساخته می شوند ضرب کنید تا از این راه حدودی از رقم هولناک هدر رفت آب دستتان بیاید.

تازه هیچ صحبتی از میلیون ها تن پسماند شیمیایی این فرایند نکرده ایم. چندی پیش اما شرکت هلندی دایکو در این فرایند به جای آب از دی اکسید کربن فوق بحرانی (دی اکسید کربن مایع که در دما و فشار بحرانی نگهداری می شود) استفاده کرد. به این ترتیب پارچه ها تقریبا تمامی رنگ را بدون تولید فاضلاب جذب کردند و تازه ۹۵ درصد CO۲ هم برای استفاده در نوبت بعدی بازیافت می شود.

این پروژه اگرچه هنوز فرایندی تحقیقاتی است اما شرکت نایک به عنوان شریک اصلی برنامه نخستین قصد دارد تا ۵۰۰۰۰ تی شرت ساخته شده از این روش را تابستان امسال روانه بازار کند.

کوله پشتی تصفیه کننده آب

تصفیه آب یکی از مهمترین راه حل ها برای مشکل جابجایی آب آشامیدنی است. به تازگی کوله پشتی های تاشویی از پلی پروپالین بافته شده (با درجه صنعتی) ساخته شده که می تواند ۵.۳ گالن (۲۰ لیتر) آب را در خود نگه دارند؛ آن هم در حالی که یک هفتم وزن کمتری از گالن های پلاستیکی متعارف دارند.

این کوله ها را می توان زیر نور آفتاب گذاشت تا اشعه ماورای بنفش آب را ضد عفونی کند. در عین حال توپی انتهای کوله هم همچون شیر آب عمل کرده و نیاز به باز کردن روی آب را از بین می برد.

تبدیل جلبک به همه چیز

شرکت اورجین اویل چندی پیش دستگاه جمع آوری جلبک های روی آبی طراحی کرد که می توانست در هر دقیقه یک گالن آب پر از جلبک را پاک کند و جلبک ها را برای تبدیل به سوخت زیستی و دیگر محصولات مرتبط در مراحل بعد فشرده سازد. شایان ذکر است اولین نمونه تولیدی این دستگاه حوالی تابستان امسال به فرانسه صادر خواهد شد تا در مزارع مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه