فایده ماهی بیشتر از خطر جیوه است

تاريخ : 24 مرداد

فایده ماهی بیشتر از خطر جیوه است

فایده ماهی بیشتر از خطر جیوه است, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

برخی‌ها از ترس مسمومیت با جیوه لب به ماهی نمی‌زنند. گوشت ماهی‌ها کمابیش به فلزهای سنگین آلوده است. یکی از این فلزها جیوه است که اثرات زیادی روی سلامت ما دارد.

پیش از این نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که وجود جیوه‌ی زیاد در بدن انسان به ویژه با مصرف ماهی‌های آلوده به ماده، خطر سکته‌ی میوکارد را افزایش می‌دهد.

 از طرف دیگر نتایج پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب نیز خطر سکته و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

محققان در تلاش بودند مشخص کنند آیا خطرات وجود جیوه در ماهی اثرات امگا ۳ ها را خنثی می‌کند یا خیر. برای همین محققان آمریکایی ۳۶۱ مرد سوئدی و ۲۱۱ مرد فنلاندی که دچار سکته شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها از طریق موها میزان جیوه و از طریق خونشان میزان اسیدهای چرب امگا ۳ ی این افراد را بررسی کردند.

 توجه داشته باشید که میزان فواید و مضرات خوردن ماهی بسته به سن و سال افراد متفاوت است. کودکان، زنان باردار و شیرده در معرض خطرات بیشتری قرار دارند نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که افزایش جزیی مصرف ماهی احتمال سکته را به میزان ۷ درصد کاهش می‌دهد حتی با وجود افزایش جزیی میزان جیوه در بدن انسان.

البته محققان مشاهده کردند زمانی که میزان جیوه‌ی موها خیلی بیشتر می‌شود امگا ۳ ها دیگر نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی موثر باشند. در این صورت میزان آسیب‌های قلبی عروقی بیشتر می‌شود. اما در حالت کلی به عقیده‌ی محققان فواید مصرف ماهی بیشتر از مضرات آن است

 توجه داشته باشید که میزان فواید و مضرات خوردن ماهی بسته به سن و سال افراد متفاوت است. کودکان، زنان باردار و شیرده در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

در افراد سالمند و زنان یائسه فواید مصرف ماهی (در معرض آلودگی به جیوه) به مراتب بیشتر از مضرات آن است.

منبع :تبیان

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي