غذاهای فصل بهار

غذاهای فصل بهار

از آنجایی که در فصل بهار مردم مرتب از بیماری گله مند هستند بهتره یه کم به خوردن غذاهایی فکر کنیم که هضم راحت تر و سبک تری داشته باشند.

چون هوا در فصل بهار به تدریج گرم می شود و سرمای زمستان تحلیل می رود. گرم شدن هوا باعث می شود قدرت هاضمه ضعیف شود بنابراین بهتر است در فصل بهار از غذاهای سبک و متعادل استفاده کرد.
فصل بهار بهترین و معتدل ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. مزاج بهار گرم و تر است و برای دموی مزاجان که دارای طبع گرم و تر هستند، مفید نیست. در فصل زمستان به علت سرما، مواد زاید در بدن منجمد شده و باقی می مانند و در فصل بهار که هوا کم کم گرم می شود، این مواد زائد به تدریج ذوب شده و به حرکت در می آیند. به همین دلیل بیماری های قدیمی قد علم می کنند و اگر عضوی از بدن ضعیف باشد، مواد زائد به آن حمله کرده و در آن تجمع پیدا می کنند. گاهی نیز مواد اضافی به سمت پوست هجوم می آورند تا بلکه از آنجا راهی برای خروج بیابند. به همین دلیل بروز دمل ها و جوشهای پوستی در این فصل شدت می یابد.

معرفی مناسبترین تغذیه در فصل بهار از نظر طب سنتی

در فصل بهار و تابستان گوشت پرندگان مانند کبک و بلدرچین مصرف شود و گوشت گوسفند کمتر مصرف شود، همچنین باید دانست که مصرف گوشت گاو و گوساله مساوی با بیماری است.

این متخصص طب سنتی در مورد اینکه در فصل بهار باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کرد گفت:مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می شود و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می شود. وی ادامه داد:همچنین بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهای شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد. این متخصص طب سنتی  افزود: غذاهای کنسروی، مانده و پرخوری نیز در این فصل بسیار مضر است.

 

توصیه های غذایی در بهار

علمای طب سنتی عقیده دارند که در فصل بهار باید به تلطیف غذا پرداخت. غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنند، اغلب طبیعت گرم دارند و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیست بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شود، تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند. این متخصص طب سنتی تصریح کرد:همچنین گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می شود. پس کم کردن مقدار غذا نیز در بهار صحیح نیست. اما منظور از تلطیف غذا این است که غذایی خورده شود که هر چند از لحاظ مقدار زیاد است اما ارزش غذایی کمی دارد؛ مثل میوه ها و سبزیجات.

بنابراین باید به طبیعت فرصت داد که مواد اضافه را آماده کرده و از بدن دفع کند. مصرف خوراکیهای لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم مرغ آب پز عسلی و نوشیدن شربت های خنک مثل شربت غوره،انار و سکنجبین در این فصل توصیه می شود.

 

 

نکاتی مهم برای کنترل بیماری های بهاری

تدابیر فصل بهار

فصل بهار خارش, آلرژی و جوش بیشتر است.

خون دماغ و خونریزی از لثه بیشتر دیده می شود.

خواب آلودگی ها و بی حالی نشانه افزایش غلظت خون است, در بهار بیشتر دیده می شود.

تمام موادغذایی که باعث افزایش رطوبت و گرمی در بدن می کند, در فصل بهار باید پرهیز شود و به قول طب نوین موادغذایی با کالری بالا و به قول طب سنتی غذاهایی که ارزش غذایی بالایی دارند باید پرهیز شود.

گرم شدن هوا,  قدرت هاضمه را ضعیف می کند و یعنی معده افراد نمی تواند آبگوشت یا چلوخورشت را هضم کند. هضم بد غذا اخلاط نامناسب را در بدن می سازد.

مصرف گوشت, شیرینی و آجیل را در فصل بهار باید کاهش پیدا کند.

مصرف غذا باید کم شود و غذای ساده با هضم راحت مصرف شود.

سعید اسماعیلی متخصص طب سنتی عنوان می کند:در فصل بهار و تابستان گوشت پرندگان مانند کبک و بلدرچین و از این قبیل مصرف شود و گوشت گوسفند کمتر مصرف شود زیرا باید دانست که مصرف گوشت گاو مساوی با بیماری است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه