26 انگیزه برای لاغری و کاهش وزن

لاغر شدن و کاهش وزن یکی از اهداف افراد چاق است. بسیاری از کسانی که قصد کاهش وزن دارند برای اینکه زودتر به اهدافشان برسند، به دنبال انگیزه و مشوق برای لاغری هستند. برای کاهش وزن انگیزه های زیادی وجود دارد. 26 انگیزه برای لاغری و کاهش وزن را بخوانید.

26 انگیزه برای لاغری و کاهش وزن

آنچه در این نوشته خواهیم داشت

انگیزه برای لاغری

برای داشتن انگیزه لاغری باید ابتدا خودتان را دوست داشته باشید. حتما الان با خودتان فکر می کنید ” چطور می توانیم خودمان را دوست داشته باشیم؟ اگر خودتان را نخواهید هیچوقت انگیزه ای برای کاهش وزن پیدا نمی کنید! ”

واقعا؟! آخرین بار که اتفاق خوبی در زندگی تان افتاد و انگیزه آن ریشه در تنفر داشته است، چه زمانی بود؟ به شما اطمینان می دهم تنفر از بدن هیچ فایده ای ندارد چون تا الان هم فایده نداشته است. درسته؟!

قضاوت های نادرست انگیزه لاغری را از بین می برند

به این فکر کنید که هیچ کس با نفرت از بدن خود به دنیا نیومده است. وقتی بچه بودید بدن ظریف و گوشتی داشتید، اینطور نیست؟! همه فکر می کردند چقدر با نمک هستید! اصلا فکر نمی کردید چند سال بعد بدنتان چه شکلی می شود. فقط می دانستید که چه بدن فوق العاده ای دارید و چه کارهایی می توانید با آن انجام دهید اما بعد مردم با صدای بلند شما را قضاوت کردند.

وقتی دخترم ۱۰ سالش بود ناپدریم به او گفت شکمت بزرگ است. واقعا اگر می توانستم او را خفه می کردم! ناپدری ام با چربی شکم موافق نبود و می خواست با این حرف روی دخترم اثر بگذارد. شما هم چنین تجربه ای دارید؟ اعضای خانواده تان نیز درباره شما نظر می دهند؟

مردم درباره بدن دیگران نظر می دهند و قضاوتشان می کنند. ” دیدید مریم چقدر وزن اضافه کرده است؟ ” یا ” شمسی واقعا چاق شده است” افراد سست چنین حرف هایی می زنند تا درباره خودشان احساس بهتری داشته باشند. مادرم همیشه درباره ظاهر دیگران نظر می داد و من نمی توانستم درک کنم این کار چقدر اشتباه هست. من هم جلوی دخترانم درباره ظاهر دیگران نظر می دادم بدون اینکه متوجه باشم چه تاثیری روی آنها دارم. اگر بتوانم تمام آن حرف ها را پس بگیرم حتما این کار را خواهم کرد.

وقتی ایده آل ها باعث می شوند خودمان را دوست نداشته باشیم

26 انگیزه برای لاغری و کاهش وزن

همیشه از دوران جوانی به دنبال زیبایی هستیم. ستاره های سینما با برنامه غذایی دیوونه وار تلاش می کنند تا لاغر شوند و عکس های طراحی شدشان روی مجلات، استاندارد غیر ممکنی از زیبایی برای ما می سازد. از بالا تا پایین بی نقص هستند. بعد به دلیل مثال غیر ممکنی که رسانه ها برای ما ساختند، خودمان را در آرزوی رسیدن به این استاندارد دست نیافتنی نگه می داریم. این ایده آل ها انگیزه لاغری را نابود می کند.

عجیب نیست که بعضی افراد از خودشان و ظاهرشان متنفرند اما این ذهنیت کاملا نابه جاست. ما می توانیم طرز فکرمان درباره خودمون تغییر دهیم. در ادامه درباره مراحلی صحبت می کنیم که به کمک آنها تنفر از بدنتان را کنار خواهید گذاشت و عشقی که لیاقتش را دارید به دست بیارید. این عشق به شما کمک می کند تا انگیزه لاغری رو تقویت کنید.

۱- برای انگیزه لاغری صدای درون خود را ساکت کنید!

هفته پیش درباره اینکه چگونه کنترل صدای درون می تونه ابزاری کلیدی برای کاهش وزن باشه صحبت کردیم. کنترل صدای درون ابزار کلیدی برای کاهش وزن است. در حقیقت این کار کلید انجام کارهایی مثل اعتماد به نفس و شادی بدون در نظر گرفتن سایزتان در زندگی و دوست داشتن خودتان هست.

زیاد خود را نقد می کنید؟ این طرز فکر منفی سبب می شود احساس بدی پیدا کنید. در نتیجه خودتان را زندانی می کنید. این کار هیچ هدف خاصی جز بدتر کردن حالتان ندارد. بنابراین با خودتان تصور کنید که تمام افکار بد را داخل بادکنک هلیومی بگذارید و به آسمان بفرستید. اگر می خواهید خود را از صدای درونتان رها کنید حتما کتاب «روح تسخیر ناپذیر از مایکل سینگر» را بخوانید.

۲- برای انگیزه لاغری ۲۰ نکته درباره خودتان که دوستشان دارید را بنویسید

مواردی مثل اعضای بدنتان را لیست کنید. پاهای قوی دارید؟ چشمانتان قشنگ است؟ پوست نرم و صافی دارید؟ به عنوان فرد چه قوت هایی دارید؟ همه اینها را بنویسید و لیست را در موبایل همراه خود داشته باشید. هر زمان لازم بود به این لیست مراجعه کنید برای مثال هنگامی که افکار منفی به سراغتان می آیند. اگر در تهیه این لیست به مشکل خوردید ببینید بقیه افرادی که برایتان اهمیت دارند درباره شما چه نظری دارند. همسرتان به شما می گوید که زیبا هستید. او دروغ نمی گوید بلکه به زیبایی خاص خود ایمان بیاورید.

۳- برای انگیزه لاغری از بدنتان بابت همه کارهایی که برایتان انجام داده است، تشکر کنید

آیا می دانید هر سال باید ۸٫۴۰۹٫۶۰۰ بار نفس بکشید تا زنده بمانید و برای انجامش حتی لازم نیست از بدنتان درخواست کنید؟ قلب هم هر سال حدود ۴۲٫۰۴۸٫۰۰۰ بار یعنی میانگین روزی ۱۱۵٫۰۰۰ بار می تپد. اینها تنها بخش بسیار کوچکی از کارهای است که بدنتان هر روز، هر دقیقه و هر ثانیه برای شما انجام می دهد. پس از بدنتان بابت همه کارهایی که برایتان می کند تشکر کنید.

۴- برای انگیزه لاغری بابت رفتاری که قبلا با بدنتان داشتید خودتان را ببخشید

26 انگیزه برای لاغری و کاهش وزن

پرخوری کردید، رژیم گرفتید، به بدنتان گرسنگی دادید، بیش از حد ورزش کردید یا اصلا ورزش نکردید؟ همه اینا مربوط به گذشته است و می توانید آن را تغییر دهید. از همین امروز خودتان را ببخشید و با بدنتان بهتر رفتار کنید. اگر خودتان را ببخشید انگیزه لاغری را هم به خودتون هدیه می دهید.

۵- برای انگیزه لاغری از زندگی لذت ببرید

آیا تا وقتی به وزن ایده آل برسید خودتان را از خیلی چیزها مانند مهمانی رفتن، تفریح، پیداکردن شغل دلخواه و خیلی چیزهای دیگه محروم کردید؟ چرا چنین تصمیمات مهمی را بر اساس وزنتان می گیرید؟ شما لیاقتش را دارید تا طوری زندگی کنید که همین الان دوست دارید. هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید. اگر به زندگیتان لذت اضافه کنید دیگر غذا تنها منبع لذت بردنتان نمی شود.

۶- برای انگیزه لاغری خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

یک ضرب المثلی هست که می گوید: مهربان باش، آشنایی با هر شخص جدیدی مثلِ نبردی است که چیزی درباره آن نمی دانید. بنابراین وقتی خودتان را با کسی که لاغر تر، ظاهرا شادتر و پول دارتر است مقایسه می کنید مسلما نمی دانید آن شخص هر روز با چه چیزهایی درگیر است. مقایسه کردن می تواند باعث شود حس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید. هدف از این مقایسه چیست؟ شما خاص خودتان هستید. روی استعدادهای خاص خود تمرکز کنید و خود را با کسی مقایسه نکنید.

۷- تعیین کنید که چرا می خواهید وزن کم کنید

علت کاهش وزن را تعیین کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. آن ها را هر روز بخوانید و زمانی که از برنامه های کاهش وزن دور می شوید به خودتان یادآوری کنید. با این روش انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خواهید داشت. هر چقدر هم انگیزه درونی تان بیشتر باشد، موفق ترید.

شاید دلیل کاهش وزنتان جلوگیری از بیماری دیابت یا رقابت با هم سن و سال ها و یا اندازه شدن شلوار جین مورد علاقه تان باشد اما اکثر مردم به دلیل توصیه های پزشک اقدام به کاهش وزن می کنند.

۸- برای انگیزه لاغری انتظارات واقعی داشته باشید

26 انگیزه برای لاغری و کاهش وزن

وقتی اهداف دست نیافتنی داشته باشید زود ناامید می شوید و بالعکس با اهداف دست یافتنی به موفقیت می رسید و به تلاشتان ادامه می دهید. کسانی که انتظار دارند در زمان کوتاهی وزن زیادی کم کنند خیلی زود از رژیم کاهش وزن خسته و آن را کنار می گذارند اما حتی ۵ تا ۱۰ درصد کاهش از وزن بدنتان تاثیر زیادی در سلامت شما دارد. در حقیقت همین ۵ الی ۱۰ درصد کاهش وزن باعث کنترل قند خون، کاهش خطر بیماری های قلبی، چربی خون، درد مفاصل و ابتلا به سرطان می شود.

۹- برای انگیزه لاغری به مسیر هدف تمرکز کنید

بسیاری از مردم هنگام کاهش وزن فقط به نتیجه هدف تمرکز می کنند و یک هدف نهایی تعیین می کنند. در حالی که تمرکز به نتیجه نهایی انگیزه را از شما می گیرد زیرا احساس می کنید با هدف فاصله زیادی دارید. باید در عوض به مسیر هدف و یا فعالیت هایی که باید برای رسیدن به هدف انجام می دهید تمرکز کنید. اهداف هوشمندانه داشته باشید. اهداف هوشمندانه دسترس پذیر، قابل اندازه گیری، واقعی و بر پایه زمان است. مثلا هفته آینده ۴ روز به مدت نیم ساعت پیاده روی خواهم کرد. این هفته هر روز یک وعده سبزیجات می خورم. این هفته فقط یک بار نوشابه می خورم. برنامه متناسب با سبک زندگی تان انتخاب کنید.

برنامه ای برای کاهش وزن پیدا کنید که بتوانید آن را دنبال کنید و انجام دادن آن در طولانی مدت غیرممکن نشود. رژیم های سختی که بعضی از غذاها را کاملا حذف می کنند انتخاب نکنید. کسانی که ذهنیت “همه یا هیچ” دارند هیچوقت نمی توانند وزن کم کنند. به جای رژیم های سخت برنامه مختص خودتان بنویسید. عادت های رژیمی کاهش مصرف کالری، مقدار غذا، تعداد میان وعده ها، دسر، غذاهای سرخ شده، مصرف میوه ها و سبزیجات به کاهش وزن کمک می کنند.

۱۰- برای انگیزه لاغری ، یادداشت روزانه کاهش وزن داشته باشید

بررسی کاهش وزن و موفقیت توسط هر فرد نقش مهمی دارد. برای نوشتن یادداشت روزانه غذایی باید هر چیزی را که می خورید، بنویسید. از غذاهای اصلی تا میان وعده ها و یا شیرینی هایی که مصرف می کنید. حتی می توانید احساس تان را در دفترچه یادداشت روزانه غذایی بنویسید. این کار به شما کمک می کند پرخوری را کنار بگذارید. یادداشت روزانه را هم می توانید با قلم روی کاغذ بنویسید و هم از اپلیکیشن استفاده کنید.

۱۱- برای انگیزه لاغری موفقیت های خود را جشن بگیرید

موفقیت هایتان برای کاهش وزن را جشن بگیرید و به خودتان انگیزه بدهید. حتی تغییر یک سری عادت ها را هم می توانید، جشن بگیرید. به عنوان مثال اگر به هدف ۴ روز ورزش در هفته رسیدید به خودتان پاداش بدهید. مثلا با دوستان تان به مهمانی بروید. وقتی به خودتان پاداش می دهید انگیزه بیشتری پیدا می کنید.

البته نوع پاداشی که به خودتان می دهید بسیار مهم است. به عنوان مثال با غذا به خودتان پاداش ندهید و یا پاداش هایی انتخاب نکنید که گران باشند و هیچ وقت نتوانید بخرید. پاداش هایی مثل ناخن ها را مانیکور کنید، به سینما بروید، یک لباس ورزشی جدید بخرید و یا به کلاس آشپزی بروید را به خودتان بدهید.

۱۲- برای انگیزه لاغری یک پشتیبان اجتماعی پیدا کنید

مردم برای انگیزه گرفتن به حمایت نیاز دارند. به خانواده و دوستان تان درباره اهداف کاهش وزن خود بگویید تا بتوانند شما را در این مسیر حمایت کنند. خیلی ها برای کاهش وزن یک همراه پیدا می کنند، با هم ورزش می کنند و در طی مراحل کاهش وزن به همدیگر انگیزه می دهند. همسرتان نیز می تواند در این زمینه کمک بزرگی به شما کند.

۱۳- برای انگیزه لاغری تعهد بدهید

ثابت شده است کسانی که در جمع تعهد می دهند بیشتر به هدف می رسند. وقتی به دیگران درباره اهداف کاهش وزنتان بگویید بیشتر احساس مسئولیت می کنید. هر چه تعداد آن هایی که هدفتان را می دانند بیشتر باشد، احساس مسئولیت پذیری بیشتری می کنید.

۱۴- برای انگیزه لاغری ، مثبت فکر کنید و مثبت حرف بزنید

هرچقدر اعتماد و باورتان بیشتر باشد، بهتر می توانید وزن کم کنید. درباره کاهش وزن و درباره قدم هایی که باید بردارید مثبت حرف بزنید. کسانی که خیالبافی می کنند کمتر به اهداف خود می رسند. با خیالبافی در ذهنتان تصور می کنید به هدف رسیدید بنابراین کمتر وارد عمل می شوید. به جای خیالبافی تصور کنید به کاهش وزن رسیدید. با این تصورات احتمال اینکه کالری کمتری مصرف کنید و بیشتر ورزش کنید بیشتر است.

۱۵- برای انگیزه لاغری برای چالش ها و مشکلات برنامه ریزی کنید

استرس و فشار زیادی ممکن است در این مسیر به شما وارد شود. بنابراین باید راهی برای مقابله با این فشارها و انگیزه گرفتن پیدا کنید. تعطیلات، تولدها و جشن های زیادی هستند که باید در آن ها شرکت کنید. حتی در محیط کار و یا در جمع خانواده نیز ممکن است با این فشارها مواجه شوید. باید راهی برای حل این مشکلات پیدا کنید. خیلی ها دنبال آرامش هستند و به همین دلیل ممکن است خیلی زود انگیزه خود را از دست دهند و به هدف نرسند.

کسانی که توانایی مدیریت استرس و مبارزه با مشکلات را دارند بیشتر می توانند وزن کم کنند. برای مقابله با استرس، ورزش، تمرین تنفس، حمام، بیرون رفتن و تنفس در هوای تازه از یک دوست کمک بگیرید.

۱۶- برای انگیزه لاغری اندام تان را دوست داشته باشید و تحسین کنید

کسانی که اندام شان را دوست ندارند نمی توانند وزن کم کنند. کسانی که تصویر خوبی از ظاهرشان دارند برای کاهش وزن تمام تلاش شان را می کنند. فعالیت هایی مثل ورزش کنید، توانایی های جسمی تان را تحسین کنید، برای خودتان کاری مثل ماساژ یا مانیکور انجام دهید، اطراف تان را با آدم های مثبت پر کنید، خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، لباس هایی که دوست دارید و اندازه هستند بپوشید، به آینه نگاه کنید و از خودتان با صدای بلند تعریف کنید.، ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کنید تا برای رسیدن به اندام مناسبتان قدم بردارید.

مهم ترین بخش کاهش وزن فعالیت های جسمی است زیرا نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه تندرستی بدن را نیز تقویت می کند. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. انواع ورزش ها را امتحان و درباره آن ها تحقیق نمایید تا ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. ورزش در خانه را ترجیح می دهید یا بیرون؟ هنگام ورزش موسیقی گوش دهید. کسانی که هنگام ورزش موسیقی گوش می دهند مدت زمان بیشتری را به ورزش اختصاص می دهند.

۱۷- برای انگیزه لاغری ، یک الگو پیدا کنید

وقتی الگو داشته باشید انگیزه بیشتری برای کاهش وزن خواهید داشت. بنابراین باید مدل مناسبی را انتخاب کنید. چسباندن عکس یک مدل به درب یخچال نمی تواند به شما همیشه انگیزه بدهد. پس الگویی انتخاب کنید که بتوانید با او ارتباط برقرار کنید. مثل دوستی که وزن کم کرده است. علاوه بر انتخاب الگو خواندن داستان کسانی که با موفقیت وزن کم کردند نیز می تواند مفید باشد.

۱۸- برای انگیزه لاغری از حرفه ای ها کمک بگیرید

از افراد متخصص و حرفه ای برای کاهش وزن کمک بگیرید. کسانی که به دانش و توانایی های خود اعتماد دارند بیشتر می توانند وزن کم کنند. به عنوان مثال یک متخصص تغذیه پیدا کنید که درباره غذاها و ورزش ها چیزهای زیادی به شما بیاموزد. پس اگر می خواهید انگیزه بیشتری برای کاهش وزن به دست بیاورید با یک متخصص تغذیه و یا یک روانشناس مشورت کنید و از او درخواست کمک کنید.

۱۹- برای انگیزه لاغری همراه با با دوستانتان ورزش کنید

همراه شدن با دوستان، برای ورزش کردن از بهترین راه های انگیزه دادن به خودتونان است. چون اگر ادامه ندهید غیر از خودتان بقیه رو هم ناامید کردید. ورزش کردن با دوستان می تواند باعث رقابتی سالم شود و هر دو را وادار به تلاش بیشتری کند. دوست خوب می تواند در زمان هایی که اصلا حال ورزش کردن ندارید تشویقتون کند تا دوباره انگیزه تان را تقویت کنید.

۲۱- برای انگیزه لاغری از ابزار بصری استفاده کنید

می توانید در یک دفترچه یا روی تخته، میزان پیشرفتتان در کاهش وزن را مرتب یادداشت کنید یا روی نمودار بکشید. این کار کمک می کند ببینید از کجا شروع کردید و تلاش هایتان چه نتایجی داشته است. حتی می توانید از عکس های قدیم و جدیدتان استفاده کنید. همیشه به خودتان یادآوری کنید که چرا می خواهید وزن کم کنید. در این مسیر، ابزار بصری خوب می تواند کمک کننده باشد.

۲۳- برای انگیزه لاغری درباره اهداف کاهش وزنتان صحبت کنید

درباره اهداف کاهش وزننتان با دوستان، خانواده و یا پزشکت صحبت کنید. این کار کمک می کند آنها هم از هدفتان با خبر شوند و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به انجامش پیدا کنید. وقتی بدانید که دیگران حواسشان به پیشرفت شماست، انگیزه پیدا می کنید که بیشتر تلاش کنید. وقتی دنبال انگیزه هستید حمایت از طرف دیگران فوق العاده کمک کننده است.

۲۵- برای انگیزه لاغری ببینید چه چیزی باعث شده کاهش وزنتان متوقف شود و راه حلی برای آن پیدا کنید

اگر نشستید و لیستی از چیزهایی که مانع کاهش وزن و رسیدن به هدفتان می شود را نوشتید. غصه خوردن را کنار بگذارید و به دنبال راه حل باشید. مثلا اگه مشکلتان کمبود زمان است دنبال راه هایی باشید که در خونه و یا در زمان های استراحت اداره، ورزش کنید. اینترنت می تواند راه حل های خوبی را به شما پیشنهاد بدهد چون به جز شما ممکن است افرادی دیگری نیز این مشکل را جستجو کرده باشند.

۲۶- برای انگیزه لاغری تنوع اضافه کنید تا انگیزه تان پایدار بماند

یکنواختی خسته کننده است و به شما انگیزه ای برای ادامه دادن نمی دهد. نه فقط در این زمینه بلکه در ورزش هم باید تنوع داشته باشید. چون این کار سبب می شود تاثیرگذاری ورزش بیشتر شود. اگر احساس می کنید از کاری که انجام می دهید خسته شدید. یک کار جدید را امتحان کنید تا کمی هیجان وارد زندگی تان شود و بتوانید تلاش تان را بیشتر کنید.

تاثیر کلام در ایجاد انگیزه برای کاهش وزن

از نظر ارائه دهندگان سلامت، چاقی سبب اثرات منفی بر وضعیت سلامت افراد جامعه می شود. امروزه افرادی با اضافه وزن وجود دارند که بارها رژیم هاى مختلف درمانى را امتحان کردند ولى در حین دوره رژیم لاغرى از ادامه آن صرف نظر و دوباره شروع به پرخورى کردند. در نتیجه به وزن قبلى و حتى بیشتر از آن بازگشتند.

در این مطالعه به بررسی یکی از عواملی که می تواند برای آنها ایجاد انگیزه کند، پرداخته است. به همین منظور در مطالعه ای برگرفته از International Journal of Obesity به بررسی اصطلاحات مرتبط با چاقی و اثر آنها بر انگیزه افراد برای کاهش وزن پرداخته است. در این مطالعه از یک نمونه ملی از بزرگسالان آمریکایی (حجم نمونه = ۱۰۶۴ نفر) استفاده شده است. افراد به طور آنلاین مورد سنجش قرار گرفتند و به بررسی اصطلاحات مربوطه پرداخته شد. شرکت کنندگان اصطلاحات مربوط به وزن را به انواع مطلوب و مناسب، سرزنش کننده، برچسب نامناسب و مشوق برای کاهش وزن، رتبه بندی کردند.

همچنین شرکت کنندگان نوع رفتار خود با پزشکانی که از اصطلاحات برچسب زننده استفاده کرده بودند، بیان نمودند. از بین اصطلاحات به کار رفته کلمات وزن و اضافه وزن در بین شرکت کنندگان مطلوب تر بودند. کلمات اضافه وزن و وزن نامناسب برای کاهش وزن آنها، ایجاد انگیزه می کرد و همچنین کلمات چاقی و بیماری چاقی از کمترین مطلوبیت بین شرکت کنندگان برخوردار بود به طوری که برای آنها به عنوان برچسب نامناسب و سرزنش کننده تلقی می شد. قابل ذکر است که رتبه شرکت کنندگان با تمام متغییرهای اجتماعی و جمعیتی و وزن بدن سازگار بود.

از دیگر نتایج بدست آمده در این بررسی این است که ۱۹% از شرکت کنندگانی که پزشک آنها از کلمات نامناسب و سرزنش کننده در ملاقات ها استفاده کرده بودند از ادامه شرکت در جلسات صرف نظر کردند و همچنین ۲۱% از آنها به پزشک جدید مراجعه نمودند.

با توجه به پژوهش های بدست آمده در این مطالعه، ایجاد انگیزه در روند درمانی افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی بسیار مهم است. همچنین بکار گیری اصطلاحات مناسب برای مراجعین نقشی مهمی در ایجاد انگیزه دارد و ممکن است آنها را تشویق به ادامه رژیم یا انصراف کند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند