عوامل خطرساز سرطان معده

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 12 دی

عوامل خطرساز سرطان معده

عوامل خطرساز سرطان معده, پورتال خبری فرهنگی گهر

عوامل خطرساز سرطان معده

مرگ مرتضی پاشایی بهانه خوبی است تا رد پای سرطان معده را در سبك زندگی‌مان جست‌وجو كنیم. واقعیت است كه خطرات مختلفی در كمین ما نشسته‌اند و اگر مراقب نباشیم ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان‌ها قرار گیریم. با این وجود شاید از خودتان بپرسید که اصلا چرا مرتضی پاشایی به این بیماری مهلك مبتلا شد؟ درباره عوامل خطرساز سرطان معده بیشتر بدانید و ببینید كدام‌یك از این عوامل تهدیدی برای سلامت شماست.

رژیم غذایی

مصرف زیاد نمك و مواد غذایی نمك‌سود شده، ترشیجات، غذاهای كنسروی و فرآوری شده، گوشت قرمز، فست‌فودها، غذاهای حاوی نیترات و مواد نگهدارنده، غذاهای سرخ شده، دودی شده و ذغالی همگی از عوامل مستعد كننده سرطان معده به شمار می‌روند. از طرف دیگر مصرف انواع غلات، میوه و سبزیجات تازه كه حاوی ویتامین‌های A و C هستند، احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش می‌دهند.
به گفته اطرافیان مرتضی پاشایی، او عادت به مصرف مقدار زیادی فست‌فود داشت. همان‌طور كه می‌دانید فست‌فود‌ها معمولا حاوی مقدار زیادی نیترات، سوسیس و كالباس و مواد فرآوری شده و نمكی هستند بنابراین این‌طور به نظر می‌رسد كه رژیم غذایی خواننده محبوب‌مان در بیماری او تاثیرگذار بوده است.
عفونت هلیكوباكتر

هلیكوباكترپیلوری نوعی باكتری است كه در معده بیش از نیمی از مردم دنیا وجود دارد. این باكتری در لایه زیرین مخاط معده سكونت می‌گزیند و قوی‌ترین عامل شناخته شده برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل زخم معده و دوازده و سرطان معده است. به گفته دکتر رامین‌شاکری، پژوهشگر پژوهشکده گوارش و کبد تهران،  ابتلا به عفونت هلیكوباكتر شرط لازم و نه كافی برای ابتلا به سرطان غیر كاردیای معده به حساب می‌آید.

در واقع از هر ۱۰ نفر فرد مبتلا به عفونت هلیكوباكتر یك نفر به سرطان معده مبتلا می‌شود. مصرف غذا یا آب آلوده مثل آب غیر لوله‌كشی، زندگی در جاهای شلوغ، شرایط غیر بهداشتی و وضع بد اجتماعی و اقتصادی همگی احتمال بروز این عفونت را بالا می‌برند. بیشترین راه انتقال آن نیز فرد به فرد از طریق دهانی-دهانی (مثل بزاق آلوده) یا دهانی- مدفوعی است. میزان ابتلا به عفونت هلیكوباكتر در كشور ما بسیار بالاست  البته با توجه به بهبود وضع اقتصادی و بهداشتی جامعه این میزان ابتلا در حال كاهش است.  متاسفانه در مورد اینكه پاشایی این عفونت را داشته‌اند یا خیر اطلاعاتی در دست نیست.

زخم معده

احتمال سرطانی شدن زخم‌های معده وجود دارد. از این رو چنانچه زخم معده‌ای پس از سه ماه دارودرمانی به درمان پاسخ ندهد باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و در صورت لزوم جراحی انجام شود. زخم معده اغلب همراه با زخم دوازدهه است و در مردان سیگاری، میانسال یا مسن با گروه خونی O و پراسترس بیشتر دیده می‌شود. درد ناحیه فوقانی شكم و سوزش سردل، سوء‌هاضمه و وجود خون در مدفوع از علائم این زخم است. معمولا درد مدت كوتاهی پس از مصرف غذا یا در زمان گرسنگی ایجاد می‌شود.

زخم معده می‌تواند برای مدتی فروكش كند اما بعد از چند هفته علائم آن برمی‌گردد.  مرتضی پاشایی مدت زیادی معده‌درد و شكم‌درد داشت اما خیلی دیر به پزشك مراجعه كرد. متاسفانه در مورد اینكه پاشایی زخم معده داشته است یا خیر اطلاعاتی در دست نیست. اما از آنجا که اطرافیان او می‌گویند مرتضی پاشایی مدت‌ها بود که از سوزش سردل و معده درد رنج می‌برد، بعیدنیست او از چند سال قبل به‌این مشکل مبتلا بوده‌باشد.

محیط و محل زندگی

میزان بروز این بیماری در نواحی مختلف ایران متفاوت است؛ برای مثال در نواحی شمالی و شمال شرق و شمال غرب ایران مثل خراسان، سمنان، گلستان، مازندران، كردستان، اردبیل، آذربایجان و تهران میزان شیوع سرطان معده بالاتر و در مناطق مركزی و جنوبی ایران مثل كرمان پایین‌تر است.

دلایل این اختلاف كاملا مشخص نشده اما به نظر می‌رسد سبك زندگی، عوامل محیطی و حتی مواد موجود در خاك این نواحی در این اختلاف تاثیرگذار باشد.  محل زندگی مرتضی نیز تهران بوده است که می‌توان گفت این عامل در ابتلای او به سرطان تاثیرگذار بوده است.

گروه خونی A

به دلایل ناشناخته، افراد با گروه خونی A، احتمال بالاتری برای ابتلا به سرطان معده و مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان خواهند داشت اما دارندگان گروه خونی O در مقابل رشد و گسترش تومورهای سرطان معده مقاومت خوبی نشان می‌دهند.  به‌گفته اطرافیان گروه خونی مرتضی پاشایی + AB بوده است .

عوامل خطرساز سرطان معده, پورتال خبری فرهنگی گهر

عوامل خطرساز سرطان معده

«چند سالی بود كه معده‌درد داشت»

به گفته اطرافیان مرتضی پاشایی، او سال‌های زیادی معده‌درد و شكم‌درد داشت، گاهی اوقات نیز دچار حالت تهوع می‌شد اما متاسفانه دیر به پزشك مراجعه كرد. همچنین عادت به مصرف فست‌فود داشت اما در عین حال به اندازه كافی از میوه و سبزی نیز استفاده می‌كرد. او همچنین اهل هیچ‌گونه دخانیات نبوده است.

سابقه سرطان معده نیز در خانواده‌اش وجود ندارد بنابراین به نظر می‌رسد ژنتیك نقش پررنگی در بیماری او نداشته است و بیشتر عوامل محیطی و مصرف زیاد فست‌فود به این سرطان دامن زده‌ است. با وجود همه این مسائل، پزشكان معتقدند علت سرطان را نمی‌توان به صورت دقیق مشخص كرد و نمی‌توان گفت عوامل محیطی عامل مستقیم سرطان پاشایی بوده‌ است اما به‌طور حتم این عوامل به‌خصوص عوامل تغذیه‌ای در ابتلای او به سرطان نقش داشته‌ است.

 استعمال دخانیات

نیكوتین به تدریج باعث تضعیف دریچه بین مری و معده می‌شود. در نتیجه اسید معده به مری برمی‌گردد و فرد احساس سوزش در ناحیه سردل می‌كند. پس از گذشت زمان، مری در اثر تماس با اسید معده دچار آسیب می‌شود و  مقاومت بافت معده در برابر مواد سرطان‌زا كاهش پیدا می‌كند.  مرتضی پاشایی اهل استعمال هیچ‌گونه دخانیاتی نبوده است .

جنس مرد

این سرطان در مردان نسبت به زنان بسیار شایع‌تر است.  به همین دلیل مردان در سنین بالای ۴۰ یا ۴۵ سال بروز علائم سوءهاضمه مانند درد، نفخ، سنگینی سردل، تهوع، استفراغ و مدفوع خونی را جدی بگیرند. طبیعتا جنسیت پاشایی یكی دیگر از عوامل ابتلای او به سرطان است.

 سن بالای ۵۰ سال

دهه‌های پنجم و ششم زندگی سن شایع ابتلا به سرطان معده است اگرچه بروز این سرطان در سنین پایین‌تر و حتی دهه سوم زندگی نیز امكان دارد كه در این صورت مسائل ژنتیك مهم‌ترین نقش را در ابتلای افراد بازی می‌كنند. اكثر افراد در زمان تشخیص، در اواخر دهه ششم زندگی یا حتی مسن‌تر هستند.

مرتضی پاشایی در زمان فوت ۳۰ ساله بود. با این حال سابقه سرطان معده نیز در خانواده‌اش وجود نداشته است پس نمی‌توان گفت حتما ژنتیك عامل بیماری‌اش بوده است.

 استرس مزمن
استرس‌‌‌‌‌‏ باعث ترشح ماده‌ای استروئیدی به نام كورتیزول می‌شود. كورتیزول در كوتاه‌مدت برای بدن مفید است اما بالا بودن میزان آن در درازمدت به بدن آسیب زیادی می‌‌‌‌‌‏رساند و باعث سركوب سیستم دفاعی بدن می‌شود. به این ترتیب سیستم دفاعی نمی‌تواند به‌طور كامل سلول‌‌‌‌‌‏های سرطانی شده را از بین ببرد، در نتیجه خطر ابتلا به انواع سرطان‌‌‌‌‌‏ها افزایش پیدا می‌كند.

در واقع هرچه زمان استرس طولانی‌تر باشد، به همان نسبت سیستم ایمنی بدن دچار اختلال بیشتری می‌‌‌‌‌‏شود.  شغل خوانندگی، گرفتن مجوز، برگزاری كنسرت و. . . معمولا با استرس زیادی همراه است بنابراین شاید این عامل نیز به سرطان مرتضی پاشایی دامن زده باشد.

چاقی

چاقی به‌طور غیر مستقیم بر سرطان معده تاثیر می‌گذارد چون احتمال ریفلاکس را افزایش می‌دهد. چاقی مركزی منجر به افزایش فشار داخل شكم می‌شود و این افزایش فشار ممكن است باعث ریفلاكس معده – مری شود. ریفلاكس‌های مكرر نیز می‌تواند باعث تغییر در بافت پوششی یك‌سوم انتهایی مری و ایجاد بیماری مری بارت شود.

این بیماری در آینده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. مرتضی پاشایی همیشه وزن متعادلی داشته است اما این اواخر به دلیل بیماری‌اش حسابی وزن كم كرده بود. پس عامل چاقی نقشی در بیماری او نداشته است.

سابقه خانوادگی سرطان

افراد با چندین خویشاوند درجه یك مبتلا به سرطان معده، احتمال بیشتری برای ابتلا دارند. همچنین در بعضی خانواده‌ها تغییرات ژنی و جهش شایع‌تر است. . اغلب سرطان‌هایی كه در سنین جوانی رخ می‌دهند پیش‌زمینه ارثی و ژنتیك دارند.  به گفته اطرافیان پاشایی سابقه این سرطان در خانواده او وجود نداشته است بنابراین شاید عوامل محیطی در بیماری‌اش نقش داشته‌اند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي