عوارض گزش حشرات

گهر: گزش یا نیش حشرات ممکن است منجر به سوزش خفیف، خارش، قرمزی و تورم و اغلب ممکن است در عرض چند ساعت از بین برود. در برخی موارد با این حال ممکن است بعد از گزیدگی وجود داشته باشد.

عوارض گزش حشرات

عوارض شامل واکنشهای آلرژیک ، عفونت های ثانویه و غیره می باشد.

واکنش های آلرژیک به نیش حشرات

واکنش های آلرژیک مانند راش، کهیر ، راش گزنه، facila تورم ( آنژیوادم ) ممکن است دیده شود.

واکنش های آلرژیک شدید و یا شوک آنافیلاکتیک ممکن است به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد.علائم این بیماری شامل مشکلات تنفسی، سقوط سریع فشار خون، شوک، تورم و تنگ شدن راههای هوایی، تورم صورت، لب ها و گردن و غیره

عفونت های ثانویه

گزش یا نیش حشرات اغلب ممکن است خارش دار باشد و تکرار خاراندن ممکن است منجر به خراش پوست و ابتلا به عفونت های پوستی شود. برخی از عفونت های پوستی ممکن است به صورت زخم و تاول باشد که زرد زخم  نام دارد .

التهاب و نقطه چرک اغلب ممکن است در فولیکول های مو از پوست تاثیر می گذارد و منجر به فولیکولیت شود.هنگامی که نواحی بزرگی از پوست و بافت های زیرین تحت تاثیر قرار می گیرد، که سلولیت نامیده می شود .

اگر در اثر گسترش عفونت به غدد لنفاوی زیر بغل، کشاله ران یا گردن، آن را lymhangitis می نامند.

در حالی که فولیکولیت و زرد زخم ممکن است با کرم های محلی اعمال می شود و پماد آنتی بیوتیک درمان  شود، عفونت های عمومی تر مانند سلولیت و یا lymphangitis ممکن است قرص آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

بیماری لایم

به یک گونه از کنه شناخته شده به عنوان Ixodes ricinus  گویند. در حدود هزار مورد جدید از این بیماری در انگلستان و ولز در هر سال وجود دارد. ممکن است بثورات قرمز رنگ در محل گزش باشد.

آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان عفونت استفاده می شود. اگر بیماری لایم درمان نشود ممکن است بر سیستم عصبی اختلال ایجاد کند و منجر به عوارضی مانند ضعف و یا فلج صورت ، مننژیت یا آنسفالیت شود.

بیماری لایم در طول دراز مدت نیز ممکن است منجر به مشکلات مفاصل مانند آرتروز و مشکلات عضله قلب مانند میوکاردیت شود . لایه بافت به نام پریکارد که قلب را تحت پوشش دارد نیز ممکن است ملتهب (پریکاردیت) شود.

عفونت ویروس غرب نیل

این ویروس توسط پشه ها انجام شده است. معمولا به صورت آنفولانزا، مانند علائم تب، سردرد ، بدن درد، حالت تهوع، استفراغ ، و گاهی اوقات تورم غدد لنفاوی و یا بثورات پوستی می باشد. عوارض آن شامل آنسفالیت و مننژیت ابراز و ممکن است با تشنج همراه باشد.

مالاریا

مالاریا یک عفونت انگلی است که توسط پشه ها انجام شده است. معمول این است که در آب و هوای گرم و مرطوب صورت میگیرد.

مالاریا همراه با تب، لرز و دقت آشکار می شود و ممکن است منجر به عوارض شدید و حتی مرگ شود. دو نوع اصلی از عفونت مالاریا با پلاسمودیوم ویواکس و پلاسمودیوم فالسیپاروم وجود دارد. عفونت با  فالسیپاروم به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است، در صورتی که زود تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود.

تب منقوط کوه های راکی

تب منقوط کوه های راکی است که توسط باکتری Rickettsia rickettsii است که با آلوده شدن به کنه منتقل می شود. سه علامت اصلی تب، بثورات جلدی، و سابقه گزش کنه وجود دارد.

ممکن است تهوع، استفراغ، سردرد شدید، و از دست دادن اشتها، درد در شکم، درد عضلات و اسهال وجود داشته باشد. پس از وجود این بیماری 2 تا 5 روز بثورات قرمز رنگ  در مچ دست ها، ساعد ها، کف دست ها، کف پاها و مچ پا وجود دارد.

دیگر بیماریهای منتقله از راه حشرات

دیگر بیماریهای منتقله از راه حشرات عبارتند از:

  • تب زرد توسط پشه ها منتقل می شود
  • دانگ fevertransmitted توسط پشه
  • onchocerciasis توسط مگس های سیاه و سفید
  • لیشمانیوز توسط پشه خاکی منتقل می شود
  • loiasis توسط مگس گوزن یا مگس انبه
  • تب رودخانه راس توسط پشه

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت گهر

اختصاصی گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه