عوارض و خواص قهوه سبز و قهوه ترک و قهوه اسپرسو تلخ

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 29 شهریور

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

عوارض و خواص قهوه سبز و قهوه ترک و قهوه اسپرسو تلخ

عوارض و خواص قهوه سبز و قهوه ترک و قهوه اسپرسو تلخ, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواص و مضرات قهوه سبز، ترک و اسپرسو تلخ

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا می باشد که خواص و فواید فراوانی نیز برای سلامت بدن دارد. پس از بررسی های مختلف متوجه شدیم که مردم ایران بسیار علاقه مند هستند تا در مورد خواص قهوه بیشتر بدانند.

در بخش اول به خواص و مضرات قهوه سبز، بخش دوم قهوه ترک، بخش سوم قهوه اسپرسو برای لاغری پرداخته ایم.

به طور خلاصه در این مقاله اشاره کرده ایم که قهوه به دلیل وجود کافئین می تواند به عنوان یک چربی سوز استفاده شود اما فراموش نکنید مهمترین عامل در لاغری و کاهش وزن، ورزش کردن و یک رژیم غذایی سالم می باشد.

ورزش هایی ساده مانند پیاده روی، دویدن و بدنسازی بهترین گزینه برای لاغری و تناسب اندام هستند و در کنار آن نیز نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در طول روز برای کسب انرژی بیشتر و چربی سوزی می تواند لذت بخش باشد.

خواص و مضرات قهوه سبز برای لاغری

قهوه سبز (به انگلیسی :  green coffee) دانه های لوبیایی شکل قهوه هستند که هنوز بو داده نشده اند. فرآیند شستشو و بو دادن دانه های قهوه علاوه بر اینکه رنگ و طعم آن ها را تغییر می دهد باعث کاهش مقدار کلروژنیک اسید موجود در آن ها می شود. بنابراین دانه های قهوه سبز نسبت به دانه های قهوه معمولی دارای سطح بالاتری از کلروژنیک اسید هستند که دارای خواص بیشماری برای سلامتی می باشد.

خواص قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که دکتر اوز در سال ۲۰۱۲ در یک برنامه ی تلویزیونی اعلام کرد که این ماده خاصیت چربی سوزی بالایی دارد و شما برای لاغری دیگر به ورزش یا رژیم غذایی نیازی ندارید.

چرا مردم قهوه سبز را می خورند؟

افراد چاق و افراد مبتلا به بیماری های دیابت، فشار خون بالا، آلزایمر و عفونت های باکتریایی از قهوه سبز برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند.

قهوه منبع قابل توجهی از کافئین است که اغلب به عنوان یک عنصر اصلی در بسیاری از قرص های رژیمی شناخته می شود تحقیقات نشان داده که کافئین می تواند سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱% افزایش دهد. کافئین با افزایش متابولیسم بدن به چربی سوزی کمک می کند، همچنین باعث تقویت موقت انرژی و هشیاری می شود به این معنی که می توانید برای مدت بیشتری ورزش کنید بدون اینکه خسته شوید.

اما متخصصان خاصیت لاغر کنندگی قهوه سبز را به کلروژنیک اسید موجود در آن نسبت داده اند. مطالعات زیادی در مورد کلروژنیک اسید و اثربخشی آن به عنوان مکمل کاهش وزن وجود ندارد. تحقیقات جدید نشان می دهد عصاره ی قهوه سبز می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که قهوه سبز مصرف می کنند ۳ تا ۵ پوند بیشتر از افرادی که قهوه سبز نخوردند وزن از دست داده اند. کلروژنیک اسید قهوه سبز می تواند با کاهش قند خون و جلوگیری از افزایش سنتز چربی باعث کاهش وزن شود، همچنین اعتقاد بر این است که اسید کلروژنیک جذب چربی از غذا را کاهش می دهد و متابولیسم چربی سوزی را فعال می کند.

تحقیقات نشان داده که قهوه سبز در بعضی افراد باعث کاهش فشار خون می شود. عصاره قهوه سبز همچنین می تواند اثرات مثبتی بر رگ های خونی داشته باشد که برای سلامت قلب مفید می باشد.

قهوه سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

قهوه سبز چگونه تولید می شود؟

قهوه سبز در واقع همان لوبیایی است که مردم برای تهیه قهوه از آن استفاده می کنند، تنها تفاوت این است که دانه های قهوه بو داده شده اند.

عوارض قهوه سبز چیست؟

به نظر می رسد قهوه سبب عوارض جانبی متعددی شود. کافئین موجود در قهوه سبز – درست مثل کافئین در قهوه بو داده – می تواند نشانه هایی از جمله سردرد، ناراحتی معده، اضطراب، افزایش ضربان قلب، تکرر ادرار و بی خوابی را شامل شود.

کافئین ممکن است برای افراد با شرایطی مانند گلوکوم، اضطراب، دیابت، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک پذیر، پوکی استخوان و اختلالات خونریزی خطرناک باشد.

قبل از استفاده از قهوه سبز با پزشک خود صحبت کنید.

پزشکان قهوه سبز را برای کودکان، زنان باردار و زنان شیرده توصیه نمی کنند.

قهوه سبز ممکن است با داروهای بیماری های قلبی، پوکی استخوان، بیماری های ریوی، یائسگی، افسردگی و اسکیزوفرنی تداخل ایجاد کند.

قهوه سبز را همراه با مکمل های دیگر مصرف نکنید.

قهوه سبز را چگونه دم کنیم و بخوریم؟

مواد لازم برای تهیه ی نوشیدنی قهوه سبز:

۱۰ گرم قهوه سبز

۱۵۰ میلی لیتر آب گرم

در صورت تمایل عسل برای شیرینی

طرز تهیه قهوه سبز جهت لاغری

ابتدا لوبیای قهوه سبز را به مدت ۲۴-۴۸ ساعت در آب بخیسانید، سپس آبکشی کرده و آن را روی اجاق قرار داده و بجوشانید. از روی حرارت بردارید و ۱۵ دقیقه بگذارید همانطور بماند تا دم بکشد. سپس حدود ۱ ساعت بگذارید تا خنک شود.

نوشیدنی قهوه سبز شما آماده است، آن را بچشید اگر غلظت بالایی دارد با کمی آب رقیق کنید و اگر دوست دارید شیرین باشد از عسل استفاده کنید.

برای کاهش سریعتر وزن می توانید نوشیدنی قهوه سبز را در ترکیب با دارچین و زنجبیل استفاده کنید.

بقیه ی نوشیدنی را در یک ظرف شیشه ای به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

بهترین زمان مصرف قهوه سبز برای لاغری

اگر برای کاهش وزن می خواهید از قهوه سبز استفاده کنید بهتر است آن را ۱۰ دقیقه قبل از غذا بخورید. برای کاهش وزن سریعتر بهتر است قهوه سبز را بلافاصله پس از غذا نخورید، چون می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

دوز توصیه شده برای قهوه سبز ۴۰۰ میلی گرم و سه بار در روز است.

خواص و مضرات قهوه ترک

قهوه عملکرد فیزیکی شما را افزایش می دهد: یک فنجان قهوه ترک حدود یک ساعت قبل از تمرین ورزشی می تواند عملکرد شما را ۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود ببخشد. کافئین موجود در قهوه سطح آدرنالین را در خون افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا برای فعالیت های بدنی آماده شوید.

قهوه به کاهش وزن کمک کند: قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن انسان کمک می کند از انسولین استفاده کند به این ترتیب سطح قند خون کاهش پیدا می کند و میل شما برای خوردن شیرینی و تنقلات کاهش می یابد و همین برای لاغری مفید می باشد.

علاوه بر این کافئین قهوه سلول های چربی را می سوزاند و از آن ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند پس قهوه یک چربی سوز طبیعی قوی می باشد.

قهوه به تمرکز بیشتر شما کمک می کند: به طور متوسط ​​مصرف ۱-۶ فنجان قهوه در روز به شما کمک می کند تا تمرکز و سلامت ذهنی خود را افزایش دهید.

قهوه خطر مرگ را کاهش می دهد: مطالعات نشان داده که خطر مرگ و میر در افرادی که قهوه مصرف می کنند ۲۵٪ کمتر از افرادی است که قهوه نمی خورند.

قهوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد: مطالعات نشان داده که قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان، سرطان آندومتر در زنان و کارسینوم سلول های پایه، شایع ترین نوع سرطان پوست را کاهش دهد.

قهوه خطر سکته را کاهش می دهد: مصرف ۲-۴ فنجان قهوه در روز خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

قهوه خطر بیماری پارکینسون را کاهش می دهد: مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه به طور منظم خطر بیماری پارکینسون را ۲۵٪ کاهش می دهد. شواهدی وجود دارد که قهوه باعث فعالیت در بخشی از مغز مبتلایان به پارکینسون می شود.

قهوه بدن شما را محافظت می کند: قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و باعث محافظت بدن در برابر بیماری ها می شود.

قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد: کافئین حساسیت به انسولین را کاهش می دهد و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

قهوه از مغز شما محافظت می کند: سطح کافئین بالا در خون خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

قهوه از افسردگی جلوگیری می کند: کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و تولید کننده های نوروترانسمیتر مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را افزایش می دهد که باعث می شود خطر ابتلا به افسردگی در شما کمتر شود.

قهوه یبوست را درمان می کند: بر طبق مطالعات انجام شده ۱۴ تا ۲۴ درصد از افرادی که از یبوست رنج می برند احساس می کنند که قهوه تاثیر مؤثری بر دفع مدفوع آنها دارد. این مطالعه نشان داده افرادی که بیشتر قهوه مصرف می کنند، احتمال ابتلا به یبوست در آن ها کمتر از کسانی است که قهوه مصرف نمی کنند.

مضرات خوردن قهوه کدامند؟

دانه های قهوه می توانند سمی باشند: اگر قهوه کیفیت خوبی نداشته باشد حاوی ناخالصی های زیادی است که می تواند باعث بیماری و سردرد شود. پس سعی کنید همیشه از قهوه های باکیفیت بالا استفاده کنید.

قهوه می تواند باعث تشدید اسهال شود: قهوه ممکن است در بعضی افراد باعث اسهال شود. کافئین موجود در قهوه می تواند حرکت روده را سریعتر کند، بنابراین غذا سریعتر حرکت می کند و جذب آن کاهش می یابد. اسیدیته قهوه می تواند علائم برخی اختلالات گوارشی را تشدید کند.

قهوه می تواند شما را بکشد: بله درست شنیدید اگر شما در یک روز ۸۰-۱۰۰ لیوان (۲۳ لیتر) قهوه بنوشید در حدود ۱۰ تا ۱۳ گرم کافئین وارد بدن شما می شود که این دوز برای انسان کشنده است.

قهوه باعث بی خوابی و بی حوصلگی می شود: میزان کافئین مجاز برای انسان در یک روز حدود ۴۰۰ میلی گرم است، تقریبا مقداری که در ۴ فنجان قهوه دریافت می کنید، اگر بیشتر از این مقدار مصرف کنید باعث بی خوابی شما خواهد شد.

هنگام بارداری قهوه ننوشید: مطالعات نشان می دهد که اگر در بارداری قهوه بخورید، کافئین به جنین می رسد و کودک شما به کافئین حساس می شود. اما اگر شما دوست دارید حداقل یک فنجان در روز قهوه بنوشید.

قهوه کلسترول خون را افزایش می دهد: دانه های قهوه حاوی کافئین و کافئول دو ماده ای هستند که سطح کلسترول LDL خون را افزایش می دهند.

پس اگر شما کلسترول بالا دارید، به کافئین حساس هستید و یا باردارید بهتر است در مصرف قهوه دقت کنید.

برای دیگران، ۱-۶ فنجان قهوه در روز می تواند از بیماری های جدی جلوگیری کند، ذهن و عضلات شما را تقویت کند و حتی به کاهش وزن کمک کند.

چگونه یک قهوه ترک خوب درست کنیم؟

قهوه ترک (به انگلیسی : turkish coffee) یک روش تهیه ی قهوه می باشد، در این روش ابتدا دانه های خام قهوه را خوب برشته می کنند تا رنگ آن ها قهوه ای شود و بعد آن ها را پودر کرده و یک نوشیدنی خوشمزه از آن ها تهیه می کنند.

ما در اینجا طرز تهیه قهوه ترک برای دو نفر را ارائه کرده ایم:

۳ فنجان آب سرد در قهوه جوش بریزید و ۲/۵ قاشق غذا خوری قهوه ترک به آن اضافه کنید، بهتر است در این مرحله شکر اضافه نکنید شاید افرادی باشند که دوست دارند قهوه تلخ میل کنند.

قهوه جوش را بر روی اجاق بگذارید و تا زمانی که مواد خوب با هم ترکیب شوند با قاشق آن را هم بزنید، وقتی که قهوه به جوش آمد شعله را کم کنید تا ۴ دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.

وقتی که قهوه بجوشد یک خامه بر روی آن تشکیل می شود، مقداری از خامه را با قاشق در فنجان بریزید و سپس مقداری از قهوه را به آن اضافه کنید، بقیه ی قهوه ی موجود در قهوه جوش را بر روی اجاق بگذارید تا بجوشد، سپس قهوه ی جوشیده را به فنجان ها اضافه کنید. قهوه ترک شما آماده است، نوش جان!

میزان کالری قهوه ترک

قهوه دم کرده (دانه های قهوه + آب) = ۲ کالری در هر فنجان

کالری قهوه ترک با شیر بدون چربی = ۵ کالری

کالری قهوه ترک با شیر = ۹ کالری

کالری قهوه ترک با شکر = ۵۰ کالری

کالری قهوه ترک با خامه = ۵۲ کالری

خواص و مضرات قهوه اسپرسو

تقریبا همه می دانند که نوشیدن قهوه باعث افزایش کافئین می شود به خصوص قهوه اسپرسو که میزان کافئین بالاتری از انواع دیگر قهوه دارد. اما آنچه که کمتر شناخته شده این واقعیت است که اسپرسو خواص و فواید زیادی دارد.

ما در اینجا برای شما فواید، خواص و مزایای قهوه اسپرسو را ارائه کرده ایم:

۱. اسپرسو حافظه بلند مدت را بهبود می بخشد

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که نوشیدن ۲فنجان اسپرسو در روز می تواند حافظه ی بلند مدت افراد را تقویت کند.

۲. توجه و تمرکز را افزایش می دهد

یکی از مهمترین مزایای استفاده از قهوه اسپرسو این است که نشانه های خستگی و ترس را کاهش داده و باعث افزایش تمرکز شما می شود.

۳. قهوه اسپرسو به کاهش وزن کمک می کند

اسپرسو متابولیسم بدن را به شدت افزایش داده و به عنوان یک چربی سوز قوی عمل می کند و باعث کاهش ورن می شود.

۴. حمله قلبی را کاهش می دهد

مطالعات و تحقیقات انجام شده در سوئد ثابت کرده اند که نوشیدن اسپرسو حمله قلبی را کاهش می دهد و آنتی اکسیدان هایی دارد که در کاهش احتمال حملات قلبی بسیار مفید است.

۵. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

یکی از مزایای اصلی نوشیدن قهوه اسپرسو این است که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

مضرات و معایب قهوه اسپرسو کدامند؟

قهوه اسپرسو (به انگلیسی : espresso coffee) حاوی مقادیر بالایی کافئین است، زیاده روی در نوشیدن اسپرسو می تواند باعث اور دوز و حتی مرگ شود.

طعم بسیار تلخ آن برای کودکان به هیچ عنوان مناسب نیست.

چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟

اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود.

قهوه اسپرسو را می توان در دستگاه اسپرسو ساز تهیه کرد.

اسپرسو پایه نوشیدنی هایی از جمله کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

دانه های برشته و خرد شده ی قهوه و آب را در دستگاه اسپرسو ساز بریزید، فنجان را کمی گرم کنید و قهوه اسپرسو را در آن بریزید و میل کنید.

قهوه نه تنها برای سلامتی بدن بلکه برای زیبایی پوست صورت و موی سر نیز مفید است. کافئین موجود در قهوه باعث کاهش میزان سلولیت پوست می شود، شما می توانید از اسکراب قهوه برای سلولیت استفاده کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي