علی اکبر صالحی : مذاکرات بسیار مثمر بود

دسته بندي : عمومی
تاريخ : 17 اسفند

جدیدترین اخبار مذاکرات هسته ای را در سایت گهر پیگیری کنید. رئیس سازمان انرژی اتمی از رفع بن بست‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای اخیر با ۱+۵ خبر داد.

.علی اکبر صالحی : مذاکرات بسیار مثمر بود, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

به گزارش گهر به نقل از ایسنا علی‌اکبر صالحی با تبیین روند دو دور مذاکره فنی در ژنو و مونتروی سوئیس گفت: ما در مذاکرات فنی با نوعی بن‌بست مواجه بودیم و تشخیص مقامات بالاتر نظام بر این بود که بنده شخصا در مذاکرات حضور یابم و در جزئیات مسائل نیز با بالاترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی امریکاست وارد گفتگو شوم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این دو جلسه، مذاکرات بسیار مثمر بود و قدم‌های خوبی برداشتیم.

وی با بیان این‌که نمی‌تواند جزئیات این مذاکرات را بیان کند، افزود: در این مذاکرات درباره غنی‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک، موضوع تحقیق و توسعه، موضوع فردو و برخی مسائل کوچک‌تر گفت‌وگو کردیم.

معاون رئیس جمهور در مصاحبه با صداوسیما گفت: در موضوعات مربوط به غنی‌سازی و رآکتور اراک قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارائه کردیم برطرف کنیم و از منافع ملی و اصل صنعت هسته‌ای نیز به عنوان دستاورد عظیم سازمان انرژی اتمی و عزیزانی که در این سازمان کار می‌کنند دفاع کردیم.

وی افزود: در مجموع این مذاکرات متوازن بود و به اعتبار این‌که هم سابقه فعالیت داشتم و هم در زمینه علمی و فنی آشنایی دارم حضورم خیلی کمک کرد و می‌توان گفت در این دو جلسه بن‌بست‌های فنی برطرف شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی: جمهوری اسلامی ایران عزتمندانه و با منطق توانست از پیشنهاد آمریکایی‌ها برای تغییر چیدمان سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای عبور کند.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره خواست آمریکایی‌ها برای تغییر چیدمان سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای گفت: این موضوع پیشنهاد آنان بود و یکی از بزرگترین دستاوردها این بود که با استدلال منطقی از این بحث عبور کردیم.

وی افزود: در عالم علم و فن دو دو تا، چهارتاست اما در عالم سیاست ممکن است دو دو تا هر عددی باشد؛ ما با استدلال فنی درست و منطقی در حضور شمار قابل توجهی از بهترین دانشمندان و صاحب نظران فناوری آمریکا توانستیم عزتمندانه و با منطق ، خود را از این پیشنهاد رها و ثابت کنیم که پیشنهادشان معقول نیست.

اعتراف کردند که پیشنهادشان خارج از عرف است

.

صالحی تصریح کرد: آنان در نهایت اعتراف کردند که پیشنهادشان خارج از عرف است و به همین علت کنار گذاشته شد و اگر به توافق جامع هسته‌ای برسیم در چیدمان سانتریفیوژها در مراکز هسته‌ای تغییری نخواهیم داشت.

عبور از زمینه های سیاسی با دستیابی به توافق فنی

.

وی با تبیین روند مذاکرات فنی در دو مرحله گفت‌وگوهایش با وزیر انرژی آمریکا افزود: موضوع هسته‌ای ایران دارای جنبه‌های فنی، حقوقی و سیاسی است که اگر بتوان ابعاد فنی آن را به نحوی حل و فصل کرد زمینه‌های حقوقی هم برای حل و فصل آماده‌تر می‌شود و با عبور از آن زمینه‌های سیاسی نیز آسان‌تر خواهد شد.

وی حضورش در دو مرحله اخیر مذاکرات هسته‌ای را کمک به تیم هسته‌ای دانست که در بعد سیاسی مذاکره می‌کنند و گفت: خوشبختانه اراده سیاسی خوبی در کشورمان هست و ما در این دو جلسه احساس کردیم که اراده سیاسی در طرف مقابل نیز تا حدود زیادی وجود دارد.

طرف مقابل ناچار به توافق با ایران است

.

معاون رئیس‌جمهور افزود: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در شرایط و موضعی قرار دارد که آنان ناچارند از درِ تعامل با ما وارد شوند، موضع و شرایط ما بسیار عزتمندانه و مقتدرانه است و باتوجه به اتفاقات اخیر در منطقه و حمایت مردم از دولت، آنان در وضعی قرار گرفته‌اند که بهتر دیدند هرچه سریعتر از درِ تعامل با ما برآیند و موضوع را حل و فصل کنند.

صالحی همچنین درباره زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها در مذاکرات اظهار کرد: این پرونده ساختگی از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و اکنون حدود ۱۳ سال است که این پرونده برای ما ایجاد شده اما خیلی جالب است که خودشان آنقدر این پرونده را بزرگ کردند که به جای تحقق هدف ایران هراسی و برانگیختن افکار عمومی دیگر کشورها علیه ما، نتیجه معکوس حاصل شده است.

وی گفت: اکنون مردم دنیا به ویژه مردم کشورهای اسلامی و منطقه احترام خاصی برای ملت و کشورمان قائلند از این باب که ملت ما توانست با مقاومت حق خود را بگیرد و از آن دفاع کند.

دیوار بی‌اعتمادی بلند است

.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: متاسفانه به علت عملکرد طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها و غربی‌ها در این سیزده سال دیوار بی‌اعتمادی بلندتر شده که این ناشی از برداشت و استنباط غلط و نادرستی است که آنان از ما داشته اند و مقداری از این درک نادرست ناشی از غفلت و اشتباه خودشان بود.

صالحی افزود: بخش قابل توجهی از این موضوع هم ناشی از دخالت دیگرانی است که منافع‌شان را در بحران جستجو می‌کنند یعنی بحران ساختگی که برای ایران ایجاد کرده بودند زیرا برخی کشورهای منطقه و نیز رژیم صهیونیستی واقعا علاقه‌ای به حل و فصل این موضوع ندارند و منافع‌شان را در ادامه این بحران و تشنج در منطقه می‌بینند.

وی با طرح این پرسش که گروه‌های تروریستی و افراط گرا به ویژه داعش در چارچوب منافع چه کسی جز رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند؟ گفت: متاسفانه برخی دولت‌های دیگر در منطقه نیز در همان مسیر حرکت می‌کنند.

ایران کشوری نیست که تسلیم زور شود

.

صالحی افزود: با این وجود در غرب نیز بالاخره از حداقل منطقی تبعیت می‌شود به همین علت به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که تسلیم فشار شود؛ اگر قرار بود تسلیم فشار شویم در جنگ تحمیلی می‌شدیم یعنی زمانی که تقریبا غرب و شرق علیه ما بسیج شده بودند و ما در نهایت مظلومیت و تنهایی مقاومت کردیم اما سربلند بیرون آمدیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: ببینید دشمنان ما کجا هستند یعنی کسانی که جنگ را علیه ما برافروختند الان کجایند و ما کجاییم؟ این‌ها واقعیات غیرقابل کتمانی است.

وی افزود: البته ما تحمل مشکلات را داشتیم و گرچه فشارهایی نیز بود اما دستاوردها را هم ببینید؛ بنده از ابتدای انقلاب تاکنون در مناصب مختلف مسئولیت داشتم و درک و استنباطی از مسیر تحولات کشورمان حس کرده‌ام و می‌دانم که کشور در چه وضعی است و بر سکوی جهش قراردارد.

صالحی گفت: اگر به لطف الهی بتوانیم از یکی دو گردنه دیگر نیز عبور کنیم آینده بسیار روشن و تابناکی داریم.

وی افزود: طرف مقابل وقتی دید ملت ما به خدا توکل دارد با انسجام میان دولت و ملت، جهت گیری حق مدارانه و شالوده حکمرانی ویژه ای که داریم دیگر ناچار است با این ملت کنار بیاید که البته این از سر دلسوزی و خیرخواهی نیست بلکه از روی بنیه مقتدرانه ای است که جمهوری اسلامی از خودش نشان داده است.

صالحی اضافه کرد: اکنون می بینید که آرام آرام با ما کنار می آیند و ما درحال حرکت در آن جهت هستیم البته ما هم با تدبیر مسایل را پیش می بریم.

رآکتور اراک، آب سنگین می‌ماند

.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رآکتور اراک با تغییراتی که در بازنگری طراحی آن ایجاد خواهیم کرد به عنوان رآکتور آب سنگین باقی خواهد ماند.

وی با بیان این‌که «با این کار نگرانی آنان نیز برطرف خواهد شد» افزود: این موضوع جزو یکی از مسائل چالش برانگیز مذاکراتی بود که به لطف الهی منطق جمهوری اسلامی در این زمینه با موافقت طرف مقابل مواجه شد.

آمادگی ایران برای رفع نگرانی‌ها

.

وی گفت: ما اعلام کرده‌ایم آماده‌ایم نگرانی‌های آنان را در چارچوب منطقیِ فنی و نیز در چارچوب مقررات و معاهدات بین المللی از نظر بازرسی‌ها و پادمانی رفع کنیم و تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته‌ایم.

نمی‌توانم وارد جزئیات شوم

.

صالحی در پاسخ به این پرسش که مهمترین موانع رسیدن به توافق هسته‌ای چیست؟ اظهار کرد: ما نمی‌توانیم وارد جزییات شویم؛ اکنون درباره موضوع تحقیق و توسعه مذاکره می‌کنیم که هنوز به نتیجه کاملی نرسیده‌ایم همچنین درباره فردو صحبت می‌کنیم که هنوز مذاکرات ادامه دارد در این دو مورد هم پیشنهادهای ما بسیار معقول و منطقی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: اصلی که ما از آن پیروی می کنیم حفظ هویت صنعتی، حفظ نشاط فنآوری هسته‌ای و حرکت مستمر و رو به جلوی ماست. بر این اساس ما به هیچ عنوان ایستایی در این صنعت را قبول نداریم و با این اصول در حال پیشرفت هستیم.

وی گفت: این مذاکرات چالشی است که ما باید هم پایبند به اصول خودمان باشیم و هم با منطق فنی و علمی طرف مقابل را مجاب کنیم که نگرانی‌اش برطرف شود لطف الهی تاکنون به مدد ما آمده و منطق ما مقبول بوده است و قدم‌های خوبی در دو جلسه اخیر برداشته‌ایم.

دوره اعتماد سازی فعلا مشخص نیست

.

صالحی ابراز امیدواری کرد در جلسه بعدی مذاکرات نیز بتوان باقی مسائل را نیز به نتیجه رساند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره خواست اباما برای تعلیق ده ساله فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: این دوره اعتمادسازی را فعلاً ایکس گفته‌ایم، یعنی گفته‌ایم زمانش فعلاً مشخص نیست و بعداً باید مشخص شود.

وی افزود: انواع پیشنهادها در این‌باره مطرح شده است، کمتر از ده سال ، ده سال و بالاتر از آن اما هنوز درباره زمان اعتمادسازی تصمیم واحدی که مقبول دو طرف باشد گرفته نشده است.

حفظ دستاوردهای هسته‌ای بر اساس نظر رهبری

.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان استفاده از سانتریفیوژهای نسل نو گفت: قطعاً یکی از دستاوردهای بزرگ فرزندان این ملت غیور در سازمان انرژی اتمی دستیابی به همین سانتریفیوژهای نسل جدید است و حفظ آن یکی از مسئولیت‌هایی است که ما در این خصوص قطعاً مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: مذاکرات نیز در خصوص برخی امور مربوط به زمان تولید و مانند آن است و در حال ادامه مذاکرات هستیم اما اصل حفظ این دستاورد و بکارگیری صنعتی آن پس از دوره اعتمادسازی به هر میزان که باشد به قوت خود باقی است؛ زیرا مقام معظم رهبری فرموده اند که باید بتوانیم ۱۹۰ هزار سو ظرفیت جداسازی برای غنی سازی داشته باشیم تا تأمین کننده نیاز سالانه نیروگاه بوشهر باشد.

صالحی تأکید کرد: این هدف ماست و ما با این سانتریفیوژهای نسل جدید قدم‌های بلندی در این چارچوب برخواهیم داشت. استفاده از این سانتریفیوژها به جای خود محفوظ است و ما با قوت و قدرت موضوع تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهیم.

وی گفت: آنان در این زمینه برخی خواسته‌ها دارند و ما نیز برخی منافع داریم که برای حمایت از دستاوردها بعنوان مسئولیت‌مان تلاش می‌کنیم میان این دو توازن برقرار کنیم خوشبختانه در برنامه اقدام مشترک ، موضوع تحقیق و توسعه بسیار روشن است و اتفاقاً بخش روشن و غیرقابل تفسیر این برنامه تحقیق و توسعه است.

صالحی افزود: البته آنان تلاش می‌کنند با تفسیرهای گوناگون از یک بیان روشن، این موضوع را تا حدی مخدوش کنند که ما با آنان کلنجار می‌رویم و از آنان می‌پرسیم چگونه موضوعاتی را که بیان و جملاتش اینقدر روشن است خدشه‌دار می‌کنید؟

در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای نیز حضور دارم

.

وی گفت: البته ما باید با صبر و حوصله که از ویژگی‌های ملت ایران است جلو برویم و برآشفته و عصبانی نمی شویم و مقاوم ، هوشیار و با تدبیر جلو می رویم؛ تیم مذاکره کننده با پشتوانه حمایت ملت ایران توانسته است مقتدرانه در مذاکرات حضور یابد و از منافع و حاکمیت ملی دفاع کند و ما هم به سهم خود به مذاکره کنندگان کمک می‌کنیم که در چارچوب رویکرد برد برد به نتیجه برسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان این‌که «در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ نیز حضور خواهد داشت» گفت : تقاضا شده است که بنده در مرحله بعدی مذاکرات نیز حضور داشته باشم این هم از طرف خودمان خواسته شده است و هم طرف مقابل بسیار اصرار دارد که بنده نیز حضور داشته باشم.

به آینده خوشبینم

.

وی افزود: نخستین بار که می‌خواستم در مذاکرات هسته‌ای حضور یابم شرط گذاشتم و گفتم به شرطی حضور می یابم که همتای بنده نیز حضور داشته باشد که خوشبختانه با پافشاری بر آن در نهایت این موضوع محقق شد و عزت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص محفوظ ماند.

معاون رئیس جمهور همچنین درباره دستور کار مرحله بعدی مذاکرات نیز اظهار کرد: موضوعات اصلی مذاکره عمدتاً درباره تحقیق و توسعه و فعالیت‌های فردو خواهد بود و دو سه موضوع فرعی نیز خواهیم داشت.

صالحی افزود: من به آینده بسیار خوشبینم که این از توصیه‌های دین ماست و ما هر آن‌چه از تدبیر نیاز باشد به کار می‌گیریم اما تقدیر دست خداست و حسن ما این است که تسلیم تقدیر خدا هستیم.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي