علل چاقی و راه حل آن / کارهایی که چاقتان می کنند

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 28 تیر

چاقی یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. از این رو این مطلب از سایت گهر را اختصاص داده ایم به: علل چاقی و راه حل آن / کارهایی که چاقتان می کنند .از شما همراهان همیشگی گهر دعوت می کنیم همچنان ما را همراهی کنید. پیشاپیش از همراهی شما عزیزان سپاسگزایم.

.

علل چاقی و راه حل آن / کارهایی که چاقتان می کنند, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

چاقی و دلایل آن

دست خودم نیست؛ آب هم كه می‌خورم چاق‌تر می‌شوم! این جملات برای شما آشنا نیست؟ اغلب كسانی كه از اضافه وزن رنج می‌برند، معتقدند به اندازه لاغر‌ها می‌خورند و حتی بیشتر از آنها ورزش می‌كنند، اما وزنشان هر روز بیشتر می‌شود. بسیاری از آنها ژن‌ها را مقصر می‌دانند و بعضی‌هایشان هم معتقدند لاغر بودن شانسی است كه نصیب هركسی نمی‌شود. اگر شما هم یكی از كسانی هستید معتقدند بی‌دلیل چاق می‌شوند و چربی‌های اضافه‌شان را با هیچ راهی نمی‌توانند آب كنید، این مطلب را بخوانید. محققان معتقدند برخی از اشتباهاتی كه نادانسته انجام می‌دهید، نمی‌گذارند در كاهش وزن موفق باشید.

 

هوای شهر آلوده است؟

حاصل آلودگی هوا، تنها تنگی نفس، بالا رفتن آمار مبتلایان به آسم و سرطان نیست. محققان در بررسی‌های جدیدشان ثابت كرده‌اند كه چاقی هم هدیه همین هوای بد به شهروندان است. به نوشته ساینس دیلی، پژوهشگران بر این باورند كه زندگی در شهرهایی كه هوای‌شان آلوده است، BMI كودكان را افزایش می‌دهد و آنها را در بزرگسالی چاق می‌كند. از نظر آنها آلودگی هوا مكانیسم بدن و سوخت و ساز داخلی را تغییر می‌دهد و بدن را نسبت به ترشح انسولین مقاوم می‌كند. همین ترشح پی در پی انسولین افزایش وزن را به دنبال دارد.

 

مجله آشپزی می‌خوانید؟

مخاطب ثابت مجله‌های آشپزی و برنامه‌های تلویزیونی كه به این موضوع می‌پردازند هستید؟ محققان می‌گویند چه بخواهید و چه نخواهید هر روز چاق‌تر از قبل می‌شوید. به نوشته ومنز هلث، محققان بر این باورند كه خواندن كتاب‌ها و مجلات آشپزی و نگاه كردن به تصاویر غذاهای چرب و پركالری موجود در این مجلات می‌تواند قسمت‌های كنترل اشتها در مغز شما را تحریك كند و علاقه‌تان به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه را بیشتر كند. بر اساس یافته‌های آنها وقتی دستورالعمل‌های پخت غذا را می‌خوانید، مغزتان تحریك شده، علاقه‌تان به چیدن چنین سفره‌ای چند برابر می‌شود و همین افزایش اشتهای شما، چاق شدن‌تان را هم به همراه می‌آورد. پس اگر نمی‌دانید که چرا هر روز چاق‌تر از قبل می‌شوید، نگاهی به قفسه مجلات‌تان بیندازید و دلیلش را پیدا کنید.

 

دوستان‌تان چاقند؟

چاقی مثل اضطراب، افسردگی و حتی آبله‌مرغان، واگیردار است. اگر دوستان‌تان اضافه وزن داشته ‌باشند، احتمال اینكه شما هم چاق شوید ۵۷ درصد بالا می‌رود. از نظر پژوهشگران مهم نیست كه چقدر دوستان‌تان را می‌بینید و با آنها وقت می‌گذرانید. چراكه حتی در صورت دور بودن شما از آنها هم احتمال هر روز بیشتر شدن چربی‌های اضافه‌تان كم نیست. به نوشته دیلی میل، محققان بر این باورند كه پیش‌فرض‌های مشابهی كه شما و دوستان‌تان در مورد غذا خوردن دارید، دلیل چاق‌تر شدن شماست.

 

می‌گویند چاقید؟

شاید در خانواده‌ای كه همه لاغر هستند، حتی كمی تپل بودن شما هم به عنوان مصداق چاق بودن تفسیر شود و محققان می‌گویند همین حرف‌های دیگران، می‌تواند شما را واقعا به یك چاق تبدیل كند. به نوشته تلگراف، رفتار و حرف‌های دیگران می‌تواند در بیشتر شدن وزن شما تاثیر بگذارد و اگر دیگران شما را به‌خاطر اینكه از نظرشان چاق هستید، تحقیر و مسخره كنند، وزن‌تان از قبل هم بیشتر می‌شود. چرا كه استرسی كه به‌خاطر این رفتارهای آزار‌دهنده در شما ایجاد می‌شود، می‌تواند میل‌تان را به گرفتن كالری‌های اضافه بالا ببرد و با كمتر كردن تمایل‌تان به ورزش و فعالیت، شما را چاق‌تر كند.

 

ازدواج كرده‌اید؟

از قدیم می‌گفتند خانم‌ها بعد از ازدواج چاق می‌شوند و محققان هم این ادعا را تایید كرده‌اند. به گفته آنها احتمال چاق شدن خانم‌ها بعد از ازدواج ۳۳ درصد افزایش می‌یابد و سیر افزایش وزن تا دو سال بعد از ازدواج ادامه پیدا می‌كند. به نوشته تایم، ازدواج می‌تواند مردها را هم به احتمال ۲۸ درصد از زمان مجردی‌شان چاق‌تر كند و البته روند چاق شدن مردها تنها به ازدواج محدود نمی‌شود. به گفته پژوهشگران اگر مردی كه به وزن ایده‌آلش رسیده، طلاق بگیرد، جهش دیگری در افزایش وزنش اتفاق می‌افتد و به احتمال ۲۱ درصد دوباره چاق می‌شود. البته احتمال چاق‌تر شدن بعد از طلاق در خانم‌ها به ۴۸ درصد هم می‌رسد.

 

بشقاب‌های‌تان قرمز است؟

تفسیری كه روانشناسان از رنگ‌های مختلف كرده‌اند می‌تواند به شما در انتخاب ظروف آشپزخانه هم كمك كند. محققان می‌گویند غذا خوردن در ظروف قرمز و نارنجی، می‌تواند اشتهای شما را تحریك كند و باعث چاق‌تر شدن‌تان شود؛ درحالی كه اگر در ظرف‌های آبی غذا بخورید، احتمال اینكه به برنامه كاهش وزن‌تان وفادار بمانید و نتیجه دلخواه‌تان را بگیرید، بیشتر می‌شود.

 

كم‌خوابید؟

اگر شب‌ها كمتر از ۶ ساعت بخوابید، هر روز چاق‌تر از قبل می‌شوید. محققان می‌گویند خواب كمتر از ۷ ساعت سلامت شما را به خطر می‌اندازد و اگر از این عدد كمتر بخوابید، BMI شما بیشتر هم می‌شود. به نوشته تایم كسانی كه به‌خاطر شرایط كاری‌شان شب‌ها مشغول خوابند و در طول شب در محیطی تاریك نمی‌خوابند، چاق می‌شوند و خطر مبتلا شدنشان به بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی هم بیشتر می‌شود. به باور محققان هورمون‌هایی كه مسوولیت كنترل اشتها و تنظیم سوخت و ساز بدن را برعهده دارند، در تاریكی شب ترشح می‌شوند و اگر فرد شب‌ها را برای خوابیدن انتخاب نكند، در فعالیت این هورمون‌ها اختلال ایجاد می‌كند.

 

پایین شهر زندگی می‌كنید؟

تصور می‌كنید زندگی در محله‌های پایین شهر، تنها احساس نداری را به شما تزریق و افسرده‌تان می‌كند؟ محققان می‌گویند تنها روان شما نیست كه در این مناطق در معرض تهدید قرار می‌گیرد، بلكه سلامت جسم‌تان هم با تهدید‌هایی روبه‌رو می‌شود. به باور محققان كسانی كه در محله‌های فقیرنشین زندگی می‌كنند، كمتر سبك زندگی سالمی را انتخاب می‌كنند و از همسایگان‌شان عادت خوب زندگی كردن را یاد می‌گیرند. به همین دلیل این افراد بیشتر در معرض چاقی و ابتلا به بیماری‌هایی كه از سبك نامناسب زندگی ناشی می‌شوند قرار می‌گیرند. البته محققان می‌گویند اگر این محله‌های فقیرنشین روی ارتفاع هم ساخته نشده باشند، خطر چاق شدن ساكنان‌شان بیشتر می‌شود. به نوشته ژورنال بین‌المللی چاقی BMI كسانی كه در ارتفاع بالا زندگی می‌كنند، به‌عكس آنهایی كه در مناطق پایین و گود شهر خانه دارند، پایین می‌آید و كمتر با مشكل چاقی دست و پنجه نرم می‌كنند و محققان دلیل این اتفاق را وارد شدن اكسیژن كمتر به ریه‌های شما در هنگام تنفس و تلاشی كه ارگان‌های بدنتان برای به تعادل رسیدن در این شرایط می‌كنند، می‌دانند. از نظر آنها در چنین شرایطی، هورمون‌هایی كه اشتهای شما را افزایش می‌دهند، كمتر ترشح می‌كنند و به همین دلیل وزن‌تان پس از ساكن شدن در این مناطق، اگر كمتر نشود، لااقل بیشتر هم نمی‌شود.

 

تنها ورزش می‌كنید؟

هر روز ورزش می‌كنید و هنوز چاقید؟ شاید تصور كنید نوع ورزشی كه انتخاب كرده‌اید از پس لاغر كردن شما برنیامده اما محققان می‌گویند تنها بودن‌تان هنگام ورزش كردن است كه می‌تواند شما را چاق كند. به نوشته هافینگتون پست، محققان بر این باورند كه گروهی ورزش كردن می‌تواند جلوی چاق ماندن شما را بگیرد. چراكه در این شرایط ترشح هورمون‌های شاد كننده در مغزتان بیشتر می‌شود و انگیزه‌ شما برای ادامه دادن تمرین‌ها هم بالا می‌رود. به همین دلیل وقتی در جمع دیگران ورزش می‌كنید، زودتر وزن كم می‌كنید. محققان می‌گویند ورزش كردن و رژیم گرفتن در صورتی که همراهی در کنار خود نداشته باشید می‌تواند دلیل ناموفق بودن شما در كاهش وزن باشد.

 

برچسب مواد غذایی را نمی‌خوانید؟

اگر بدون آنكه بدانید روی بسته‌بندی مواد غذایی چه چیزهایی نوشته شده، آنها را در سبد خریدتان بگذارید، عاقبت خوبی در انتظارتان نیست. محققان می‌گویند چنین عادتی می‌تواند وزن شما را هر روز بیشتر كند. به نوشته دیلی میل، كسانی كه از روی عادت برچسب‌های غذایی را می‌خوانند كمتر با خطر چاقی روبه‌رو هستند و در صورت تمایل زودتر وزن كم می‌كنند. پس پیش از خوردن هر محصولی، نوشته‌های روی آن را بخوانید و با آگاهی سراغش بروید.

 

این اشتباهات را تكرار نكنید

اشتباهاتی كه هر روز انجام می‌دهید، نه تنها شما را چاق می‌كنند، بلكه تلاش‌های متخصصان رژیم درمانی برای كم كردن وزن شما را هم بی‌فایده می‌سازند.

 

با ادویه‌ها قهرید؟

اضافه كردن ادویه به غذاها، می‌تواند به شما در كم كردن وزن و سوزاندن كالری بیشتر كمك كند. پس تا از این هم چاق‌تر نشده‌اید، با فلفل آشتی كنید.

 

ماست نمی‌خورید؟

محققان می‌گویند اگر هفته‌ای سه بار ماست بخورید، احتمال لاغر شدن‌تان ۲۲ درصد بالا می‌رود. از نظر آنها مصرف مرتب ماست به شما در سوزاندن چربی‌های اضافی بدن، به ویژه در ناحیه شكم كمك می‌كند.

 

پای تلویزیون غذا می‌خورید؟

محققان می‌گویند وقتی قاشق و چنگال‌تان را در مقابل تلویزیون در دست می‌گیرید، نمی‌توانید اشتهای خود را كنترل كنید و به پرخوری رو می‌آورید. به گفته آنها هرگز نباید هنگام تماشای برنامه مورد علاقه‌تان وعده‌های غذایی‌ میل كنید و یا سراغ هله‌هوله‌ها بروید. پس لااقل وقتی برنامه‌های مورد علاقه‌تان را می‌بینید، هویج یا خیار را که کالری کمی دارند در بشقاب روی میز بگذارید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي