علل و پیشگیری و درمان کرختی انگشتان

تاريخ : 12 اردیبهشت

کرخت شدن انگشتان یکی از مشکلات بسیاری از افراد است. علل و پیشگیری و درمان کرختی انگشتان را در ادامه می خوانید

علل و پیشگیری و درمان کرختی انگشتان, پورتال خبری فرهنگی گهر

کرختی انگشتان پا می تواند دلیل ساده یا جدی داشته باشد. وقتی گردش خون کاهش پیدا کند یا آسیب عصبی رخ دهد، انگشتان پا کرخت می شوند. اگر انگشتان پای شما فقط هنگام پیاده روی مداوم بی حس می شوند، اصلی ترین دلیل را بررسی کنید، یعنی کفش های تان! اگر کفش های تان خیلی تنگ باشند، گردش خون محدود شده و باعث کرختی انگشتان می شود.

حتی اگر فکر می کنید کفش های تان اندازه مناسبی دارند، ممکن است باز هم دلیل کرختی انگشتان پای تان کفش های تان باشد! چگونه؟ شاید پاهای تان در کفش به سمت جلو می لغزد و با هر قدمی که بر می دارید، این سُر خوردن روی می دهد.

اگر بی حسی انگشتان بعد از ایجاد تغییرات در کفش و بند کردن و … ادامه پیدا کرد، باید وضعیت سلامت تان توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

پاهای شما هنگام پیاده روی ورم می کنند و ممکن است تمام فضای کفش را پُر کنند. کفش های پیاده روی شما باید یک سایز بزرگ تر از کفش های دیگر شما باشند.

همچنین باید فضایی از کفش که انگشتان در آن قرار می گیرند پهن باشد، تا بعد از تورم تحت فشار نباشند. اگر طول و عرض کفش تان خیلی کم باشد، مانع جریان خون در انگشتان شده و عصب ها آسیب می بینند.

بند کفش های تان را درست ببندید، تا انگشتان تان بی حس نشوند

با درست بستن بند کفش، به انگشتان پای تان فضای کافی بدهید به نحوی که بند، در ناحیه انگشتان آزادتر باشد و به انگشتان شما فشار وارد نکند. از تکنیک های گوناگون بستن بند کفش استفاده کنید، تا می توانید، در ناحیه مچ جوری بند را محکم کنید که در ناحیه انگشتان فشاری نداشته باشید.

شما باید بند را در قسمت مچ و روی پا محکم کنید، تا پای شما در قسمت پاشنه کفش بماند و با هر قدم به جلو نلغزد، چون اگر این چنین باشد، گردش خون در انگشتان کم شده و انگشت ها زخمی می شوند. می توانید برای هر لنگه کفش از دو سِت بند استفاده کنید، یکی برای قسمت انگشتان و دیگری برای مچ ها.

آیا قدم های شما باعث کرخت شدن انگشتان می شوند؟

خیلی از افراد هنگام پیاده روی، انگشتان شان را خم می کنند، که نه تنها موجب زخمی شدن شان می شود، بلکه به پاها اجازه نمی دهد که با هر قدمی که برداشته می شود به خوبی مسطح شوند. بعضی ها هم موقع راه رفتن، انگشتان شان را در وضعیت بالا آمده قرار می دهند، یعنی از پنجه بالاتر.

بیماری های خاصی می توانند سبب بی حسی انگشتان پا شوند

کرختی انگشتان پا می تواند علامت مهمی باشد، مخصوصا اگر با برطرف کردن ایرادهای گفته شده همچنان ادامه پیدا کند. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و این علامت را جدی بگیرید.

اگر بی حسی انگشتان بعد از ایجاد تغییرات در کفش و بند کردن و … ادامه پیدا کرد، باید وضعیت سلامت تان توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

بی حسی انگشتان پا می تواند اولین علامت دیابت باشد و هر چه زودتر این مشکل تشخیص داده شود و قندخون تحت کنترل قرار گیرد، شرایط بهتری خواهید داشت.

نوروپاتی دیابتی: اگر دیابت دارید، کرختی انگشتان پا را فورا به پزشک اطلاع دهید. این یک بیماری جدی است که می تواند در صورت کنترل نامناسب قندخون، رخ دهد. اگر این علامت را نادیده بگیرید، ممکن است با مشکلاتی چون فساد بافت و یا قطع عضو مواجه شوید.

نوروپاتی محیطی: بیماری های زیادی می توانند منجر به نوروپاتی محیطی و کرختی انگشتان پا شوند. که تشخیص آنها نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي