علل و علایم و پیشگیری و درمان سرطان سر و گردن

تاريخ : 30 شهریور

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

علل و علایم و پیشگیری و درمان سرطان سر و گردن

علل و علایم و پیشگیری و درمان سرطان سر و گردن, پورتال خبری فرهنگی گهر

دلایل و علائم ابتلا به سرطان سر و گردن

اصطلاح سرطان سر و گردن به انواع مختلفی از سرطان که چندین بخش کلیدی در این ناحیه از بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند، ارجاع می شود. از جمله این قسمت ها می توان به دهان، بینی و گلو اشاره کرد. سرطان هایی که در این ناحیه شکل می گیرند، به طور معمول رشد و توسعه خود را از سلول هایی که بخش خارجی و مرطوب درون سر و گردن را پوشش می دهند، آغاز کرده که از آن جمله می توان به غدد بزاق در گلو و دهان اشاره کرد.

استفاده طولانی مدت از الکل و تنباکو دو عامل کلیدی در شکل گیری بسیاری از سرطان هایی هستند که در قسمت سر و گردن پدیدار می شوند و به گفته برخی کارشناسان از هر چهار مورد سرطان، سه مورد به واسطه این دو ماده ایجاد می شوند. با این وجود، سر و گردن قسمت های بسیار پیچیده ای از بدن هستند و سرطان می تواند به واسطه دلایل مختلفی شکل بگیرد. در ادامه با برخی از شایع‌ترین دلایل بیشتر آشنا می شویم.

مصرف الکل

هنگامی که درباره مشکلات ناشی از مصرف الکل فکر می کنیم، اغلب کبد، اندامی که مسئول پالایش نوشیدنی های الکلی است، در ذهن ما نقش می بندد. اما مصرف الکل بر سر و گردن، به ویژه دهان، گلو و حلق نیز تاثیرگذار است.

در حقیقت، افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف می کنند می توانند تا دو برابر یا حتی سه برابر احتمال ابتلا به سرطان را در بخش های سر و گردن افزایش دهند. این نکته را به خاطر بسپارید که در صورت استفاده منظم از تنباکو احتمال ابتلا به سرطان در این بخش ها هرچه بیشتر افزایش می یابد.

استفاده از تنباکو

بسیاری از کاربران تنباکو با گذشت زمان با مشکلات تنفسی مواجه می شوند، اما این تنها ریه ها نیستند که در نتیجه استفاده منظم از این ماده آسیب می بینند. استفاده از تنباکو در قالب سیگار یا پیپ آسیب جدی به بخش های مختلف سر و گردن و به طور ویژه گلو و دهان وارد می کند.

اما آسیب تنباکو تنها به واسطه دود کردن شکل نمی گیرد و جویدن آن نیز می تواند مشکل آفرین بوده و به انواع مختلف از سرطان دهان منجر شود. اطراف بینی، از جمله سینوس ها، یکی دیگر از بخش هایی هستند که ممکن است دچار سرطان شوند. به طور خلاصه، استفاده از تنباکو یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان های سر و گردن محسوب می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، به ویژه HPV نوع ۱۶، زمانی که عفونت شکل می گیرد می تواند به انواع مختلف سرطان سر و گردن منجر شود. لوزه ها و پایه زبان بخش هایی هستند که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای محافظت از خود در برابر ویروس پاپیلومای انسانی دریافت واکسن HPV را مد نظر قرار دهید، که می تواند در برابر خطراتی که بخش های تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند، از شما محافظت کند.

پان

پان در آسیا و به ویژه هند بسیار محبوب است. این ماده ای است که از ترکیب برگ تنبول، مغز آرکا، و در برخی موارد، تنباکو تهیه می شود. این مواد هنگامی که در کنار یکدیگر جویده می شوند اثرات روانگردان به همراه دارند.

متاسفانه، پان بسیار اعتیادآور است و پیامدهای سلامت مختلف را موجب می شود، که کمترین آنها لک شدن دندان ها و لثه ها و تولید بیش از اندازه بزاق است. مشکلات سلامت جدی‌تر مرتبط با پان افزایش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان در دهان و گلو را شامل می شود.

غذاهای شور و دارای مواد نگهدارنده

هنگامی که درباره خطرات مرتبط با خوردن غذاهای شور و دارای مواد نگهدارنده فکر می کنیم، مانند غذاهای کنسروی یا گوشت های بسته بندی شده، بیشتر بر تحت تاثیر قرار گرفتن قلب و سیستم گردش خون متمرکز می شویم. مصرف بیش از حد سدیم، یا نمک، می تواند به گرفتگی شریان ها منجر شود که فشار بیشتری را بر قلب وارد می کند و می تواند به طور قابل توجهی موجب تضعیف این اندام در گذر زمان شود.

با این وجود، غذاهای شور و دارای مواد نگهدارنده خطر ابتلا به سرطان در سر و گردن را نیز افزایش می دهند. در حقیقت، شواهد نشان می دهند که مصرف مقدار بسیار زیاد از این نوع غذاها طی مراحل اولیه زندگی می تواند احتمال ابتلا به سرطان نازوفارنکس را به طور چشمگیری افزایش دهد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به طور جدی مشکلات سلامت مختلفی را موجب شود، که از آن جمله می توان به لک شدن، ترک خوردگی و ظاهر نازیبایی دندان ها و خونریزی لثه ها اشاره کرد. این شرایط می توانند درد و ناراحتی بسیاری را در کوتاه مدت موجب شده و در بلند مدت زمینه ساز مشکلات سلامت جدی‌تر از جمله سرطان های دهان و دندان شوند.

برای محدود کردن احتمال ابتلا به این بیماری ها، هر روز دندان های خود را حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین، حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. بررسی منظم شرایط دهان به دندانپزشک اجازه می دهد سرطان های دهان را طی مراحل اولیه تشخیص داده و روند درمان هرچه زودتر آغاز شود و بر همین اساس احتمال بهبودی افزایش می یابد.

قرار گرفتن در معرض مواد هوایی

قرار گرفتن در معرض مواد خطرناکی که از طریق هوا منتقل می شوند، مانند آزبست و الیاف مصنوعی، می تواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان های سر و گردن، از جمله سرطان نازوفارنکس، را افزایش دهد، که به طور معمول در گلو شکل گرفته و سپس به بخش های دیگر گسترش می یابد.

به همین دلیل، افراد مشغول به کار در صنایعی که آنها را در معرض مواد هوایی خطرناک قرار می دهند باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و نشانه های سرطان نازوفارنکس را بررسی کنند. از جمله این افراد می توان به شاغلین در صنایع ساخت و ساز، فلزات، نساجی، سرامیک، چوب و غذایی اشاره کرد.

ژنتیک

همانند بسیاری دیگر از تهدیدات سلامت، خطر ابتلا به سرطان های سر و گردن تا حدی با تاریخچه خانوادگی شما ارتباط دارد. به بیان دیگر، اگر اعضای خانواده شما به سرطان های سر و گردن مبتلا بوده اند، احتمال ابتلای شما به آنها نیز افزایش می یابد.

نشانه ابتلا به سرطان سر و گردن

پدیدار شدن سرطان در ناحیه سر و گردن می تواند به شکل گیری التهاب چشمگیر منجر شود. اگر مشکلی جدی در حال گسترش باشد، بیمار ممکن است تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه را تجربه کند.

سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفی از سرطان ها می شود که قسمت های مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معنای سرطان هایی است که دهان، گلو و بینی را تحت تاثیر قرار می دهند. اگرچه ظهور سرطان در این بخش ها اغلب از کنترل فرد تحت تاثیر قرار گرفته خارج هستند، اما برخی رفتارها می توانند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند.

همانند دیگر انواع سرطان، تشخیص سرطان سر و گردن در مراحل اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس، تشخیص نشانه ها و علائم سرطان هایی که گلو، بینی و دهان را تحت تاثیر قرار می دهند، مهم است. این مساله به طور ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی یا سبک زندگی آنها می تواند خطر ابتلا به این نوع از سرطان را افزایش دهد، حیاتی است.

گلودرد

گلودرد به ندرت عاملی نگران کننده در نظر گرفته می شود، زیرا می تواند به واسطه دلایل بی ضرر بسیاری مانند آلرژی های فصلی یا سرماخوردگی شکل گرفته باشد. به طور کلی، گلودرد نشانه ای موقتی یا نشانه اولیه سرماخوردگی است.

با این وجود، گلودرد می تواند نشانگر ابتلا به سرطان گلو نیز باشد. در شرایطی که تشخیص بین نشانه ای از سرماخوردگی یا سرطان گلو بودن دشوار است، در مورد دوم درد پس از گذشت چند روز یا چند هفته از بین نمی رود. در اصل، اگر بدون نشانه ای از سرماخوردگی به گلودردی دردناک مبتلا شده اید و این شرایط پس از گذشت یک هفته یا بیشتر از بین نرفته است، بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

درد دهان

همانند بسیاری دیگر از نشانه های این فهرست، درد دهان لزوما به معنای بروز موردی نگران کننده نیست. این شرایط می تواند به واسطه دلایل بسیاری شکل بگیرد، که از سوختن زبان به واسطه خوردن غذای داغ تا استفاده نادرست از مسواک را شامل می شوند. البته، درد دهان می تواند به واسطه بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز شکل بگیرد.

اما این درد باید پس از گذشت مدتی از بین برود، به ویژه در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند. نشانه های جدی دیگر نیز می توانند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشند، که از آن جمله می توان به وصله های قرمز و سفید روی لثه ها، زبان، یا پوشش داخلی دهان اشاره کرد. خونریزی لثه و درد در آرواره می توانند از نشانگرهای دیگر باشند، که درد دهان به واسطه دلیلی جدی، مانند سرطان سر و گردن، شکل گرفته است. اگر با این قبیل نشانه ها مواجه شده و درد دهان پس از گذشت چند روز بهبود نیافت، بهترین گزینه مراجعه به پزشک یا دندانپزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

دشواری در صحبت کردن

افرادی که به یک عفونت جدی گلو یا سرماخوردگی شدید مبتلا می شوند، می دانند که این بیماری های بی ضرر می توانند صحبت کردن را دشوار سازند. در بیشتر موارد این درد و ناراحتی پس از گذشت چند روز یا یک تا دو هفته کاهش می یابد.

اما اگر درد ادامه داشته باشد، این شرایط می تواند نشانه ای از وجود مشکلی جدی باشد، که گلو، از جمله حلق، را تحت تاثیر قرار داده است. درد پایدار در گلو که صحبت کردن را دشوار می سازد باید به عنوان شرایطی جدی در نظر گرفته شود و برای تشخیص و بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کرد.

دشواری در بلع

بیماری های اندکی وجود دارند که می توانند عمل بلع را دشوار سازند، که از آن جمله می توان به گلودرد میکروبی اشاره کرد. اما حتی یک سرماخوردگی ساده می تواند عمل بلع را برای فردی مبتلا به گلودرد دشوار سازد.

با این وجود، اگر درد پایدار باشد و با نشانه های شایع دیگر سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش بینی همراهی نشود، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل شکل گیری این شرایط بهترین ایده است. ممکن است عفونت یا آلرژی فصلی موجب تحریک گلو شده باشد، اما امکان ارتباط با سرطان گلو نیز وجود دارد. اگر مورد دوم رخ داده باشد، تشخیص آن در مراحل اولیه بهتر است، زیرا هرچه بیشتر احتمال بهبودی را افزایش می دهد.

درد سینوس

درد سینوس بیشتر مواقع با آلرژی های فصلی یا سرماخوردگی در ارتباط است. با این وجود، این شرایط می تواند با مشکلی زمینه ای که بینی و سینوس ها را تحت تاثیر قرار داده است، مرتبط باشد. به بیان دیگر، اگر گرفتگی هایی در بینی وجود داشته باشند، این شرایط می تواند به گرفتگی سینوس ها منجر شود که به درد شدید سینوس و سردرد منجر می شود.

افزون بر این، خشکی می تواند موجب احساس گرفتگی در بینی شود و حتی ممکن است به خونریزی بینی منجر شود.

در صورت ابتلا به درد سینوس باید به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود مشکل به واسطه آلرژی ها، گرفتگی ها، یا خشکی شکل گرفته و یا موردی جدی‌تر مانند سرطان بینی در پس پرده قرار دارد. اگر مصرف داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، در بهبودی شرایط تاثیرگذار نباشد، احتمال این که با مشکلی جدی مواجه باشید، افزایش می یابد.

درد یا بی حسی ناشی از التهاب

پدیدار شدن سرطان در ناحیه سر و گردن می تواند به شکل گیری التهاب چشمگیر منجر شود. اگر مشکلی جدی در حال گسترش باشد، بیمار ممکن است تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه را تجربه کند. احساس تورم در این بخش از سر که اغلب با درد همراهی می شود می تواند به واسطه سرطان غدد بزاقی شکل گرفته باشد.

التهاب ناشی از رشد سرطان سر و گردن می تواند به احساس بی حسی یا فلج در عضلات صورت منجر شود؛ این شرایط نیز می تواند با درد همراه باشد. اگر درد برای بیش از چند روز ادامه یابد، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل بهترین گزینه محسوب می شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي