علل خارش پوست کودکان

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 22 خرداد

علل خارش پوست کودکان

خارش پوست کودک یکی از مشکلاتی است که معمولا بچه ها از آن شکایت دارند و ما در این مقاله در این مورد برای شما بیشتر صحبت کرده ایم.

 علل خارش پوست کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

دلایل خارش پوست کودک چیست؟

بثورات یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه والدین به مطب پزشکان اطفال است. در اغلب موارد، والدین نگران، با خیال راحت از مطب بیرون می‌آیند و پزشک هیچ وضعیت خطرناکی را روی پوست کودک گزارش نمی‌کند. اما در برخی موارد، نگرانی والدین چندان هم بی‌دلیل نیست و بثوراتی که همراه با تب، مشکلات تنفسی، استفراغ یا مشکلاتی در سلامت عمومی کودک بروز می‌کنند، از وقوع مشکلاتی جدی در بدن او خبر می‌دهند. اگر فرزند شما هم این روزها از خارش، قرمز شدن پوست و بروز دانه‌ها روی آن شکایت می‌کند این مطلب را بخوانید. کودک شما به کدام یک از مشکلات زیر مبتلاست.

شپش سر
عجیب نیست اگر این روزها موجودات سفید ذره‌بینی را در لا‌به‌لای موهای فرزندتان مشاهده کنید. شپش‌های پوستی، چند سالی است که در مدارس و مهدکودک‌ها شایع شده‌اند و روی ریشه مو، گردن و پشت گوش، خود را نشان می‌دهند. این حشرات، به سرعت تکثیر شده و اطرافیان فرد مبتلا را هم گرفتار خود می‌کنند. پس اگر فرزندتان از خارش سر شکایت کردن و شما هم دانه‌های سفیدی شبیه شوره را لا‌به‌لای موهایش دیدید، تصور نکنید که به حساسیت پوستی دچار شده است.

زگیل
یکی دیگر از بیماری‌های پوستی رایج در کودکان، زگیل است. این زایده‌ها به شکل‌های مختلفی خود را روی پوست نشان می‌دهند و معمولا روی انگشتان دست و پا مشاهده می‌شوند. زگیل‌ها اغلب زایده‌هایی سخت و خشن هستند که با برجستگی اندکی روی پوست مشخص می‌شوند و در اغلب موارد، بدون نیاز به درمان تخصصی یا با تجویز پمادهای موضعی، بهبود پیدا می‌کنند.

مولوسکوم عفونی
مولوسکوم عفونی یک بیماری پوستی ویروسی است و دانه‌های گوشتی به رنگ قهوه‌ای مایل به سفید یا زرد، سفید یا صورتی نشانه ابتلا به آن هستند. قطر این دانه‌ها معمولا ۲ تا ۵ میلی‌متر است و معمولا کودک مبتلا به این مشکل، از درد و سوزش شکایت نمی‌کند. البته خارش پوست، یکی از مشکلاتی است که این کودکان را آزار می‌دهد. این زایده‌ها معمولا بعد از چند هفته خود به خود محو می‌شوند و گاهی هم تا چند سال روی پوست می‌مانند. اما حتی در صورت ماندگار شدنشان، معمولا درمانی برای آنها توصیه نمی‌شود. چراکه علت اصلی ابتلا به مولوسکوم، ویروس است.

اگزما
اگزما از بیماری‌های پوستی است که به دلایل متفاوت پوست را مورد تهاجم قرار می‌دهد و انواع مختلفی نیز دارد.

خارش مزمن پوست، نشانه ابتلا به درماتیت آتوپیک است و اغلب کودکان با سابقه ابتلا به آلرژی دچار آن می‌شوند. خشکی و خارش، قرمزی و تحریک شدن پوست، نشانه این نوع اگزماست و گاهی خراشیدن موجب ایجاد شکاف‌هایی در پوست شده و عوارض ثانویه‌ای مثل زخم و عفونت را ایجاد کند.

درماتیت سبورییک معمولا کودکان زیر دو سال را مبتلا می‌کند و در اغلب موارد، سراغ نوزادان زیر ۳ ماه می‌رود. علت ابتلا به این مشکل ناشناخته است اما تصور می‌شود که مواد موجود در عرق پوست، زمینه‌ساز آن بوده و در نواحی مثل چین زیر گردن یا زیر بغل که بیشتر عرق روی آن می‌نشیند بروز می‌کنند. این بثورات خارش ندارند و خود را با خشکی، قرمزی و کمی پوسته پوسته شدن پوست نشان می‌دهند.

درماتیت تماسی زمانی رخ می دهد که مواد خاصی مانند نیکل، مواد آرایشی و شیمیایی، کرم‌ها و مواد شوینده در اثر تماس با پوست باعث ایجاد واکنش در آن شوند. این بثورات اغلب خارش دارند و با درمان‌های موضعی آرام می‌شوند.

جوش پوشک
این بثورات اغلب با اصطلاح سوختگی ناشی از پوشک معرفی می‌شوند و به دلیل هجوم باکتری‌‌ها و قارچ‌ها، برخی نواحی زیر پوشک را قرمز و دچار خارش و سوزش می‌کنند. واکنش نشان دادن به جنس مواد به کار رفته در پوشک یا ماندن ادرار و مدفوع برای ساعات طولانی از دلایل دچار شدن به آن است. گاهی نیز اسیدی شدن ادرار و مدفوع کودک زمینه را برای دچار شدن به آن فراهم می‌کند.

عفونت‌های عمومی با بثورات گسترده
سرخچه و سرخک، آبله مرغان و رزولا هم از جمله بیماری‌هایی هستند که بثورات به عنوان یکی از عوارض متعددشان روی پوست ایجاد می‌شود. در این موارد، طی شدن دوره بیماری و درمان‌های کلی برای بهبود وضعیت کودک، به از میان رفتن سریعتر بثورات پوستی هم کمک کرده و گاهی نیز داروهای موضعی برای کاهش خارش پوست و جلوگیری از ایجاد خراش و زخم تجویز می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي