علایم تومور مغزی

تاريخ : 20 تیر

علایم تومور مغزی

علایم تومور مغزی, پورتال خبری فرهنگی گهر

چیزی که در این زمانه زیاد شده مریضی های عجیب و غریبی که یهویی سر در میارند و باید با این وضعیت بیمارستان ها و تخصیص داروهای با فرانشیز کم بری به سراغشون و دست و پنجه نرم کنی . بنابراین برای اینکه هزینه ها را دو چندان نشه بهتره وقتی تغییری غیر عادی در بدنتان احساس میکنید لطفا جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه داشته باشید.

علائم تومور مغزی چیست؟ راههای تشخیص و درمان تومورهای مغزی خوش خیم و بدخیم کدام است؟ کدام دسته از سردردها و حالت تهوع ها نشانه و هشداری برای وجود تومور مغزی است؟

علائم و نشانه های تومور مغزی

علایم تومور مغزی, پورتال خبری فرهنگی گهر

 تومور مغزی چیست؟

در تعریف تومور مغزی باید گفت رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش خیم یا بدخیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه ای سخت و تو پُر، و یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز و یا کانال مرکزی نخاع است.

این تومورها تمامی تومورهای داخل جمجمه و یا تومورهای درون کانال مرکزی نخاع را دربرمی گیرند. این تومورها، از طریق تقسیم سلولی کنترل نشده و غیر طبیعی ایجاد می شوند، و به طور معمول یا در خود مغز (شامل:نورونها، سلول های گلیال (آستروسیت ها، اولیگودندروسیت ها، سلول های اپندیمال، سلولهای تولید کننده میلین شوان)، بافت لنفاوی، عروق خونی)، و یا در اعصاب جمجمه ای، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری ایجاد می شوند. همچنین این تومورها می توانند حاصل گسترش بدخیمی هایی باشند که در درجه نخست سایر ارگان ها را درگیر کرده بوده اند، که در این حالت بدان متاستاز تومور گفته می شود.

تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند که این به تنهایی در تعیین پیش آگهی و آینده بیماری کافی نیست و محل تومور هم حائز اهمیت است.

علائم و نشانه های تومور مغزی چیست؟

علایم تومور بر حسب قرار گرفتن در قسمت خاصی از مغز متغیر است، اما در بیشتر افراد حداقل یک علامت شایع بروز می کند. در صورتی که دچار علایمی شده اید که در ادامه مطلب به آن اشاره می شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا حتی تومورهای خوش خیم و غیرسرطانی در صورت درمان نشدن می تواند علایم خطرناکی را در پی داشته باشد.

اصلی ترین علامت تومور، سردرد است. بیشتر مواقع نوع سردرد به گونه ای است که بیمار برای اولین بار آن را تجربه می کند و در حقیقت با سردردهای دیگر متفاوت است. این سردردها شدید و مداوم هستند و باعث اختلال در خواب و بیدارشدن بیمار در نیمه شب می شوند و با خوردن مسکن کاهش نمی یابند. از نشانه های دیگر می توان به تشنج اشاره کرد. بیمارانی که سابقه تشنج یا ضربه به سر نداشته باشند، مشکوک به تومور هستند و حتما باید از این نظر بررسی شوند. کرختی و بی حسی در اندام ها، اختلال در صحبت، اختلال های شناختی، خواب آلودگی، اختلال دید و استفراغ از دیگر علایم اند. این علایم ناشی از افزایش فشار داخل مغز هستند.

علائم کلی تومور مغزی 

علایم تومور مغزی, پورتال خبری فرهنگی گهر

به طور کلی علائم تومور مغزی شامل:

سردردها (که معمولاً در اوایل صبح شدیدتر هستند)

حالت تهوع و استفراغ

مشکلات در تعادل و راه رفتن

تغییرات در خلق، شخصیت، و توانایی تمرکز

مشکلات در حافظه

انقباض ماهیچه ای (صرع یا تشنج)

خواب رفتگی و یا سوزش در بازوها و پاها

اغلب اوقات، این علائم به علت وجود تومور مغزی نیستند و برخی دیگر از مشکلات سلامت نیز می توانند باعث بروز این علائم شوند. اگر شما دارای هر یک از این علائم هستید، بایستی با پزشک خود مشورت کنید تا این مشکلات تشخیص داده شده درمان شوند.

 تغییرات در بینایی و شنوایی

تاری دید ناگهانی یا کاهش شدید شنوایی، هر دو از علایم تومور مغزی است. البته بیماری های متعددی از جمله دیابت با تغییر بینایی ارتباط دارد. بنابراین در صورت بروز این علایم لازم است به پزشک مراجعه کنید.

همچنین نشانه ی اختلال در حرکت رایج ترین نشانه ی تومور مغزی است چنانچه اگر به طور ناگهانی قدرت کامل یا بخشی از قدرت حرکتی دست و پای خود را از دست داده اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

راههای تشخیص تومور مغزی چیست؟

افرادی که دارای تومور مغزی هستند، چند گزینة درمان در اختیار دارند؛ این گزینه ها عبارتند از جراحی، پرتودرمانی، و شیمی درمانی. بسیاری از بیماران ترکیبی از این درمان ها را دریافت می کنند.

ام آر آی (MRI) :دستگاه بزرگی مجهز به آهنربای قوی، که به کامپیوتر متصل است، جهت عکس برداری دقیق از نواحی مختلف سر مورد استفاده قرار می گیرد. برخی اوقات رنگ مخصوصی (مادة حاجب) هم به داخل رگ های خونی در بازو یا دست شما تزریق می شود، تا کمک کند تفاوت های بافت های مغز بیش تر نشان داده شوند؛ این عکس ها می توانند نواحی غیرعادی، از قبیل تومور، را نشان دهند.

 نحوه تشخیص تومور مغزی

 

علایم تومور مغزی, پورتال خبری فرهنگی گهر

سی تی اسکن (CT Scan) : دستگاه اشعة ایکس، متصل به کامپیوتر، یک سری عکس های دقیق از سر شما می گیرد؛ گاهی مادة حاجب نیز به داخل رگ های بازو یا دست شما تزریق می شود. ماده حاجب باعث می شود که نواحی غیرعادی راحت تر دیده شوند.

معاینة دستگاه عصبی: پزشک بینایی، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضلات، هماهنگی، و (رفلکس ها) شما را بررسی می کند و همچنین چشم هایتان را جهت بررسی تورمی که در اثر فشار یک تومور بر عصبی که چشم را به مغز وصل می نماید به وجود می آید، مورد معاینه قرار می دهد.

شیوع تومورهای مغزی در سنین مختلف متفاوت است و در کودکان و سنین بالای ۵۵ سال بیشتر از نوع بدخیم است. در حالی که در سنین میان این دو شیوع تومور خوش خیم و بدخیم نسبتاً یکسان است.

شایع ترین تومور کودکان تومورهای حوزه خلفی هستند که از نوع مدولوبلاستوم و آپاندیموم می باشند در حالی که در بزرگسالان بالای ۵۵ سال بیشتر تومورهای بدخیم از نوع گلیوبلاستوم هستند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي