علایم بیماری ایدز در دهان

تاريخ : 24 بهمن

علایم بیماری ایدز در دهان

 

علایم بیماری ایدز در دهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

علائم بیماری اچ آی وی ایدز که در دهان می توان مشاهده کرد

.

بيماري ايدز سه مرحله دارد؛ مرحله اول زماني است که ويروس وارد بدن مي ‏شود، فرد را مبتلا مي‏ کند و عفونت حادي نشان مي‏ دهد. پس از مدتی بيماري وارد مرحله نهفتگي مي ‏شود. در مرحله نهفتگي بيمار يا حتي جامعه پزشکي از وجود ويروس در بدن خبر ندارند. اين دوره، «دوره انتقال» نام دارد و اگر بيمار بتواند علائم هشداردهنده بيماري خود را جدي بگيرد و به پزشک مراجعه کند، با آزمايش‏هايي که درخواست مي‌شود، بيماري شناسايي مي‏شود و تحت‌درمان قرار مي ‏گيرد. خوشبختانه درمان‏هايی که امروزه براي بيماران مبتلا به ايدز وجود دارد، مي‏ تواند ساليان سال بيمار را زنده و سالم نگه‌دارد.»

دکتر منصوريان، دندان‌پزشک و متخصص بيماري‏هاي دهان و فک و صورت مطالبی را درباره علائم هشداردهنده دهاني بيماري ايدز مي‏ گويد.

با ديدن چه علائمي در دهان بايد به اچ‌آي‌وي/ ايدز شک کرد؟

.
همانطور که مي‏ دانيد بيماري ايدز سيستم ايمني بدن را هدف قرار مي‌دهد و آن را تضعيف مي‏ کند. در واقع وقتي ويروس ايدز وارد بدن مي‏ شود به سلول‏هايي که مسئول دفاع بدن هستند حمله مي‏ کند و آنها را از بين مي‏ برد. در نتيجه بدن به‌تدريج در برابر عوامل بيماري‏زا ضعيف مي ‏شود و علائم بيماري در فرد بروز مي‌کند. در دهان هم اين اتفاق مي ‏افتد. هر چند ممکن است با از بين رفتن تعدادي از سلول‏هاي دفاعي، بدن هيچ واکنش خاصي نشان ندهد و بيمار هم متوجه ابتلا به عفونت نباشد، اما وقتي تعداد بيشتري از سلول‏هاي دفاعي از بين مي‏ روند، برخي علائم در بدن ظاهر مي‏ شوند که ممکن است بسيار مشکوک و مبهم باشند.

البته علامت‏‏هايي هم در دهان بروز مي‏ کنند. يکي از اين علائم ظاهر شدن آفت‏هاست. البته آفت بيماري شايعي است و بسياري از افراد در اثر استرس‏هاي روزانه به آن مبتلا مي‌شوند اما وقتي آفت متعدد و چند بار در دهان ايجاد شود و دوره‏ هاي آن ۶-۵ يا ۷ بار در ماه تکرار شود، اعمال فيزيولوژيک فرد را تحت‌تاثير قرار دهد و با هيچ روشي نتوان آن را کنترل کرد، مي ‏تواند علامت هشداردهنده بيماري ايدز باشد. در اين صورت دندان‌پزشک بيمار را براي انجام برخي آزمايش‏هاي تکميلي ارجاع خواهد داد تا علت بروز آفت‏هاي متعدد و مکرر پيدا شود.

علت‏‏هاي متعددي باعث بروز اين مشکل مي ‏شود که يکي از آنها نقص سيستم ايمني بدن است. توجه داشته باشيد که از لحاظ ظاهري آفت‏هاي ناشي از نقص سيستم ايمني کاملا شبيه آفت‏‏هاي معمولي هستند. تنها تفاوتشان مدت زمان طولاني بروزشان است که با هيچ روشي هم درمان نمي‏ شوند در حالي که آفت‏هاي معمولي بعد از چند روز کاملا از بين مي ‏روند.


به جز آفت چه علائم ديگري وجود دارد؟

.
در اثر کاهش مقاومت سيستم دفاعي بدن ممکن است بيماري‏هاي قارچي در دهان ايجاد شوند. البته اين بيماري هم نسبتا شايع است و افراد زيادي به‌خصوص کساني که دندان مصنوعي دارند، افرادي که به هر دليلي سيستم ايمني بدنشان ضعيف شده است، افرادي که داروهاي مختلفي مصرف مي‏ کنند و… به آن مبتلا مي‏ شوند اما اگر بيماري قارچي يا کانديديازيس مدت زمان طولاني در دهان بيمار باقي بماند و درمان‏هاي ضدقارچ مفيد نباشند، دندان‌پزشک يا پزشک بايد به بيماري‏هايي که مي‏ تواند سيستم ايمني بدن را ضعيف کند، شک کند و درخواست آزمايش‏هاي تکميلي‏ بدهد يا بيمار را به مراکز تخصصي‏تر ارجاع دهد بنابراين به همه مردم توصيه مي‏کنم در صورتي که در دهانشان ضايعات قرمز يا سفيدرنگي مشاهده کردند که با سوزش يا بدمزه شدن دهان همراه بود و مدت زمان زيادي طول کشيد و درمان نشد، حتما براي بررسي علت به دندان‌پزشک مراجعه کنند.

آيا تبخال هم مي‏ تواند يک علامت هشدار دهنده باشد؟

.
تبخال هم يک بيماري ويروسي است اما انواع مختلف و خاصي دارد. نوعي از تبخال داخل دهان ايجاد مي‏ شود و لثه را درگير مي‏ کند و باعث قرمزي و درد لثه مي‏ شود. نوع ديگري از تبخال که به آن نوع عودکننده مي‌گويند هم روي لب ايجاد مي‏ شود و بسياري از افراد به آن مبتلا مي ‏شوند. اين تبخال‏ها معمولا خيلي مهم نيستند و پس از مدت کوتاهي از بين مي‏روند اما اگر تبخال داخل دهاني‌اي که با هيچ داروي ضدويروسي کنترل نشود، مدت زمان طولاني در دهان بماند و بيمار مکرر به آن مبتلا شود، مي‌تواند نشانه اين باشد که سيستم ايمني بدن دچار مشکل شده است و پزشک بايد با آزمايش‏هايي بررسي کند که آيا اين مشکل از نقص سيستم ايمني ناشي از بيماري‏هاست يا تهاجم ويروس اچ‌آي‌وي.


خونريزي از لثه ‏ها چطور؟

.
بيماري‏های لثه هم مي‌توانند هشداردهنده باشند ولي برخي بيماري‏های لثه بسيار شايع‌اند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد جامعه به دليل رعايت نکردن بهداشت و… به آنها مبتلا هستند؛ مثل خونريزي لثه‏ ها هنگام مسواک زدن، اما وقتي در سنين خاصي دندان‏هاي فرد به طورکلي يا در حد چند دندان همزمان با هم لق ‏شوند، لثه‏ ها بي‏ جهت و مکرر خونريزي ‏کنند يا قرمز باشند، بايد اين موضوع را جدي گرفت و به دندان‌پزشک مراجعه کرد.


علائم حتمي بيماري ايدز در دهان کدام‏ها هستند؟

.
با سرکوب سيستم ايمني، علائم به‌تدريج در سرتاسر بدن ظاهر مي‏ شوند که دهان هم يکي از آنهاست. در اين مرحله ضايعات سفيدرنگي در کناره ‏هاي دوطرف زبان به‌وجود مي ‏آيد. اين ضايعات ارتباط بيشتري با بيماري ايدز دارند اما مي ‏توانند به دلايل ديگري هم ايجاد شوند بنابراين نمي ‏توان قبل از مشاهده نتيجه آزمايش به طور قطع گفت وجود اين ضايعات حتما دليل ابتلا به بيماري ايدز است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي