علائم کم آبی بدن

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 27 مهر

علائم کم آبی بدن

علائم کم آبی بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

ماده اصلی تشکیل دهنده خون، لنف و عرق آب است چرا که آب حجم بالایی از بدن را تشکیل می‌دهد و فضای بین سلول‌ها و داخل آنها را اشغال می‌کند و در تمام واکنش‌های شیمیایی و حفظ دمای بدن، تنظیم فشار خون و دفع سموم تاثیر دارد و برای حفظ رطوبت چشم‌ها و خوب کار کردن مفاصل ضروری است.

 

نقش این مایه حیاتی در فعالیت سلول‌های عصبی مغز انکارناپذیر است. به همین دلیل کسی که بدنش دچار کم‌آبی جدی شده باشد، بسختی می‌تواند تمرکز کند و قدرت تفکر و جهت​یابی خود را از دست ندهد. حتما می‌دانید​ بدن ما از راه تنفس و تعریق، آب ​​زیادی از دست می‌دهد. به همین دلیل لازم است با نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی آبدار نیازهای بدن تامین شود. با این‌حال، بسیاری تصور می‌کنند کم‌آبی نشانه‌های کاملا واضحی دارد که همه آن را می‌شناسند، اما این تمام ماجرا نیست؛ چون علائم دیگری نیز هست که به شما هشدار می‌دهد دچار کم‌آبی هستید، اما معمولا آنها را نادیده می‌گیرید. با هشت مورد از آنها آشنا شوید.

 

نشانه‌هایی که می‌شناسید
۱ – احساس تشنگی شدید
مشخص است که موقع تشنگی باید آب خورد، اما حواستان باشد تشنگی نشانه این است که آب کافی نمی‌خورید. در واقع نباید کار به جایی برسد که تشنگی هلاکتان کند و بعد سراغ آب بروید. احساس تشنگی شدید نشان‌دهنده این است که بدنتان دچار کم‌آبی است. توجه کنید ​احساس تشنگی مداوم ممکن است یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت نیز باشد. با این حساب، مرتب آب بخورید تا کارتان به تشنگی زیاد نکشد؛ اما اگر تغییری در حالتان ایجاد نشد، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

۲- خشکی مداوم دهان
اگر دهانتان مدام خشک می‌شود احتمالا به این دلیل است که آب کافی نمی‌نوشید. اگر متوجه شده‌اید​ خیلی زود لب‌هایتان خشک می‌شود و زبان به کامتان می‌چسبد، وقت آن رسیده دست از کار بکشید و کمی آب بنوشید.

 

مصرف بعضی داروها نیز باعث خشکی دهان می‌شوند. به همین دلیل احتمال دارد خشکی مداوم دهانتان به دلیل عوارض جانبی داروهای مصرفی‌تان باشد. سعی کنید مایعات بیشتری مصرف کنید تا مشکلتان رفع شود.

 

نشانه‌هایی که نمی‌شناسید
۱- وقت و بی‌وقت گرسنه‌تان می‌شود
شنیده‌اید که گاهی وقت‌ها بدن احساس گرسنگی و تشنگی را اشتباه می‌گیرد؟ وقتی آب کافی ننوشید، بدنتان تصور می‌کند گرسنه‌اید، در حالی ‌که تشنه هستید. این توصیه را بیشتر به افرادی می‌کنند که قصد لاغری دارند، اما اگر شما هم وقت و بی‌وقت گرسنه‌تان می‌شود، بهتر است قبل از غذا خوردن یک لیوان آب میل کنید. اگر چند دقیقه بعد صدای قار و قور شکم‌تان خوابید، معنی‌اش این است که تشنه‌تان بوده، نه گرسنه! به بدن‌تان اعتماد کنید و علائمش را درست رمزگشایی کنید.

 

۲- همیشه سردرد دارید
سرتان بی‌دلیل تیر می‌کشد؟ احتمالا بدنتان این پیغام را مخابره می‌کند که نیاز به آب بیشتری دارید. مغز نیز مانند تک‌تک اعضای بدن برای گذران امورش به آب نیاز دارد. وقتی نیازش تامین نشود، ساز مخالف می‌زند و سرتان درد می‌گیرد. همیشه یک شیشه آب دم دستتان بگذارید و جرعه‌جرعه بنوشید. احتمالا با همین کار ساده مشکلتان رفع و نگرانی‌تان از بابت میگرن برطرف می‌شود.

 

۳- رنگ ادرارتان تیره شده است
شاید کمی عجیب باشد، اما وقتی رنگ ادرار عوض می‌شود و به زرد تیره درمی‌آید، بدن هشدار می‌دهد که به میزان کافی آب نمی‌نوشید. حواس‌تان به رنگ ادرار باشد و قبل از این‌که رنگ آن تیره شود و بدتر از آن به قهوه‌ای بزند، آب بیشتری مصرف کنید. یبوست و حتی عفونت ادراری نیز ممکن است از علائم دیگر کم‌آبی بدن باشد.

 

۴- در طول روز مدام چرت می‌زنید
احساس خستگی مداوم ممکن است نشان‌دهنده این باشد که آب کافی نمی‌خورید. اگر در طول روز مدام خواب‌آلوده هستید و دلتان می‌خواهد چرت بزنید، احساس خطر کنید چون بدن ما از این شیوه، یعنی خوابیدن، برای کند کردن فعالیت‌هایش استفاده می‌کند تا آب بیشتری در خود ذخیره کند. خودتان را به طور مرتب به یک لیوان آب خنک مهمان کنید تا هشیارتر شوید و خواب از سرتان بپرد.

 

۵- دنیا دور سرتان می‌چرخد
سرگیجه و احساس منگی جزو علائم دیگر کم‌آبی بدن است. ریه‌های شما نیاز به آب کافی دارند تا درست به وظایفشان عمل کنند. اگر بخش خارجی ریه‌ها خشک شود، تنفس دچار مشکل می‌شود و بسختی نفس می‌کشید. در این صورت میزان اکسیژنی که به مغز می‌رسد ​کاهش می‌یابد و در نتیجه مغز نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد و دنیا دور سرتان خواهد چرخید. اگر می‌خواهید از این احساس ناخوشایند خلاص شوید، مرتب آب بنوشید.

 

۶- مدام گرمازده می‌شوید
گرمازدگی نیز یکی از مشکلات آزاردهنده و حتی خطرناک است. بدن ما از آب برای خنک کردن خود استفاده می‌کند و اندام‌های داخلی را، بخصوص بعد از یک فعالیت جسمی شدید، در دمای مطلوب نگه می‌دارد. وقتی آب کافی به بدن نرسد، بخش خنک‌کننده داخلی بدرستی به وظایف خود عمل نمی‌کند؛ در نتیجه احساس گرمای شدید می‌کنید، نبض‌تان تندتر می‌زند یا گرمازده می‌شوید.

 

این وضع حتی گاهی به شرایط بسیار خطرناک نیز منجر می‌شود. علاوه بر اینها، کم‌آبی بدن ممکن است باعث بروز علائم دیگری مانند تب، سیاهی رفتن چشم، گودی زیر چشم، سردی و رنگ‌پریدگی پوست، خشک‌شدن اشک و کلی مشکل ریز و درشت دیگر شود. پس در هوای گرم و هنگام کار یا ورزش حتما مداوم آب بنوشید تا بدن‌تان دچار کمبود آب نشود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي