عقاب‌هایی که صدام را به زانو درآوردند

خراسان گزارشی با عنوان مروری بر حماسه تیزپروازان دفاع مقدس در آستانه روز نیروی هوایی را به نقل از روابط عمومی ارتش منتشر و به فعالیت‌ها و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش پرداخته است.

عقاب‌هایی که صدام را به زانو درآوردند
با صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای شکستن محاصره آبادان، اقدامات همه جانبه برای طرح ریزی عملیات آغاز می شود. ماموریت‌های اکتشاف هوایی به برنامه ریزی دقیق با ترکیبی هماهنگ از هواپیماهای شکاری رهگیر، هواپیماهای سوخت رسان، ایستگاه‌های شنود و هواپیماهای شناسایی نیاز دارد تا ضمن اجرای ماموریت، سلامت پرواز هواپیماهای عکس بردار تامین و اطلاعات دشمن به صورت فیلم تحویل داده شود.

انجام پرواز های شناسایی، دشمن را به مقابله تاکتیکی با استفاده از موشک‌های زمین به هوا وادار می کند که همین موضوع موجب کشف و شناسایی مواضع استتار شده دشمن می شود و در روزهای بعد هدف بمباران مستقیم هوایی و گلوله باران واحدهای توپخانه قرار می گیرد.

شکست حصر آبادان و شکار اولین هواپیمای «میراژ» عراق

با اتخاذ این اقدامات، نخستین عملیات موفقیت آمیز نیروهای خودی برای پاکسازی خاک ایران در 5 مهر 1360 اجرا و به شکست حصر آبادان و آزادی کلیه مناطق در محور شرق آبادان و ماهشهر منجر می شود. عراق با تحمل این شکست بار دیگر شهرها و مناطق مسکونی ایران را مورد تهاجم هوایی و گلوله باران و موشک های زمین به زمین قرار می دهد. نیروی هوایی ایران نیز مقابله به مثل می کنند.

عملیات پشتیبانی هوایی جنگنده بمب افکن های نیروی هوایی در خطوط مقدم جبهه و تامین و برقراری پوشش و پدافند هوایی از قلمروی هوایی کشور به نحو مطلوبی ادامه یافت تا سرانجام در هشتم آذرماه 1360 عملیات «طریق القدس» در محور بستان-سوسنگرد با موفقیت اجرا می شود که در این عملیات خلبانان نیروی هوایی خطوط مقدم جبهه دشمن را به صورت گسترده بمباران می کنند.

اوج نبردهای هوایی دو کشور طی دهه اول و دوم آذرماه 1360 است که با سرنگون شدن 16 فروند هواپیمای مهاجم عراقی، برگ زرینی بر پرونده افتخارات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزوده می شود که در این خصوص می توان به شکار اولین میراژ عراقی در چهارم آذر ماه سال 1360 اشاره کرد.

فروردین 61-عملیات فتح المبین- «شبح2»

دوم فروردین 1361 عملیات «فتح المبین» در منطقه ای به وسعت 2 هزار کیلومتر آغاز شد. این عملیات با آتش پشتیبانی هوایی خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی آغاز شد. در راستای عملیات فتح المبین نیروی هوایی عملیات هوایی شبح 2 را آغاز می کند که هدف از این عملیات مقابله با هرگونه تهدید هوایی و نیز بمباران مواضع دشمن است.

پیروزی در عملیات «فتح المبین» و باز پس گیری بخش وسیعی از مناطق اشغالی از جمله ایستگاه رادار دهلران و سایت های 4 و 5 موشکی نیروی هوایی در شمال خوزستان، موجب تقویت روحی و انسجام نیروها برای انجام عملیات بعدی می شود.

اردیبهشت 61-عملیات بیت المقدس- «شبح3»

با پایان عملیات فتح المبین، دستورات لازم برای کسب آمادگی برای تهاجمی بزرگ با هدف آزادسازی خرمشهر به نیروها ابلاغ می شود. این عملیات که در منطقه ای به وسعت 5400 کیلومتر انجام می گیرد « بیت المقدس» نامیده می شود.

دشمن با تجربه ای که در عملیات «فتح المبین» به دست آورده بود برای برطرف کردن ضعف های خود به انتقال هواپیماهای پیشرفته «میراژ اف-1» و «میگ-23» از پایگاه های مستقر در عمق خاک خود به پایگاه های مقدم جبهه اقدام می کند. مرحله اول عملیات بیت المقدس روز دهم اردیبهشت 1361 آغاز می شود. در راستای این عملیات، نیروی هوایی عملیات شبح 3 را آغاز می کند که در نهایت به باز پس گیری بخش عظیمی از خاک کشور مان و آزادی خرمشهر منجر شد.

بمباران هوایی بغداد و لغو میزبانی کنفرانس غیرمتعهدها

در پی آزادی خرمشهر، عراق عجولانه خواستار تشکیل اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس می شود. این جلسه 2 روز طول کشید و طی آن 6 کشور عربی ضمن حمایت از عراق نگرانی خود را از پیروزی های رزمندگان اسلام ابراز می کنند. عراق با شکست استراتژی سیاسی جدید خود به اجلاس سران کشورهای غیر متعهد که قرار است اوایل شهریور ماه 1361 در بغداد تشکیل شود دل می بندد.

اعلام مواضع رسمی ایران در مورد ناامنی بغداد، رژیم عراق را وادار می کند تا با انتشار بیانیه ای بر امنیت کامل بغداد تحت پوشش دفاعی متشکل از انواع موشک و توپخانه ضد هوایی و محافظت دائمی به وسیله انواع هواپیماهای رهگیر تاکید کند. اما نیروی هوایی ایران با بمباران هوایی و نا امن کردن بغداد، عزم راسخ ایران مبنی بر تشکیل نشدن اجلاس در عراق را به اثبات می رساند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه