عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس

دسته بندي : مذهبی,⭐ اخبار
تاريخ : 24 آبان

«حیدریون»، «محبان المهدی(ع)» و «محبان الزهرا(س)» هیئت‌های مذهبی شیعیان مقیم منچستر انگلستان هستند که در کنار گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی کارهای فرهنگی متعددی در سطح شهر انجام می‌دهند.

عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شهر منچستر در شمال غرب انگلستان واقع شده با جمعیتی نزدیک به ۳ میلیون نفر دومین شهر پر جمعیت انگلستان (بعد از لندن) است. این شهر در نسبت به شهرهای اطرافش موقعیتی مرکزی دارد و جمعیت آن همراه با شهرهای اطرافش به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. ده‌ها هزار مسلمانان در منچستر و شهرهای اطرافش زندگی می‌کنند. سابقه ۳۰۰ ساله شهر و دانشگاههای آن در عرصه نوآوری علمی و صنعتی، آن را محلی برای اسکان مهاجران از ملیت‌های مختلف و ورود سالانه ۴۰ هزار دانشجو به دانشگاه‌های منچستر، سالفورد و متروپلیتن قرار داده است. این تعداد عظیم مهاجران و ورودیان به دانشگاه‌، موقعیت و فرصت خوبی را برای معرفی و پیام‌رسانی مکتب تشیع و فرهنگ اصیل ایرانی  به جوانان تشنه معرفت فراهم ساخته است.

در چند قدمی دو دانشگاه اصلی و پردانشجوی منچستر و متروپلیتن  در این شهر مرکز اسلامی منچستر واقع شده که بزرگترین مرکز دینی ایرانیان پس از «مرکز اسلامی لندن» و یکی از بزرگترین مراکز مسلمانان در شمال غربی انگلستان است. ساختمان این مرکز در ابتدا یک کارخانه پخت نان بوده و حدود ۳۰ سال پیش به همت تعدادی از خیرین خریداری و پس از بازسازی به عنوان مرکز اسلامی یا مسجد (عنوانی که برخی از ساکنان منچستر برای آن به کار می‌برند) مورد استفاده قرار گرفت. در طول سه دهه اخیر تعداد زیادی از ساکنان شمال غرب انگلستان با گرایشات اسلامی از این مرکز برای تقویت پایه‌های ایمانی و اعتقادی خود بهره برده‌اند و صدها نفر هم در همین مرکز به دین مبین اسلام گرویده‌اند.

علاوه بر انجام امور شرعیه همانند ازدواج ، طلاق ، جمع‌آوری و ساماندهی خمس و زکات در مرکز اسلامی منچستر، ماهانه نزدیک به ۳۰ برنامه فرهنگی – مذهبی و سالانه چندین کنفرانس و همایش با موضوعات مرتبط با اسلام برگزار می‌شود. در اساسنامه این مرکز اسلامی منچستر اهدافی مانند «حفظ و تقویت بنیه فرهنگی و دینی شیعیان و ارتقاء سطح معارف آنان و جذب هر چه بیشتر جوانان»، «ایجاد وحدت بین فرقه‌های مختلف مسلمان»، «ایجاد وحدت کلمه بین شیعیان و محوریت دادن به برنامه‌های مشترک آنان»، «ایجاد وحدت بین ادیان الهی و مبارزه فرهنگی با مبانی غیردینی»، «مبارزه با گرایش افراد به خرافه پرستی»، «معرفی اسلام حقیقی به غیر مسلمانان و دعوت آنان به دین مبین اسلام» و … به عنوان نمونه اهداف بنیادی و رویکردهای این مرکز ذکر شده است.

این مرکز بخش‌ها و فعالیت‌های مختلفی دارد که توسط اعضای آن تشکیل شده و سازماندهی می‌شود. بسیاری از این فعالیت‌ها به صورت خودجوش توسط جوانان ساکن در منچستر انجام می‌گیرد. «هیات حیدریون» منچستر یا هیات جوانان شیفته اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به طور هفتگی به همت جمعی از جوانان در مرکز اسلامی منچستر برگزار می‌شود. جلسات این هیات شب‌های سه‌شنبه ازساعت ۱۹ تا ۲۱ با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا آغاز شده و با قرائت زیارت پرفیض عاشورا، مدیحه سرایی یا عزاداری برای اهل بیت(ع) و بیان احکام شرعی ادامه می یابد و با نهایت با سخنرانی مذهبی و اطعام غذاهای سنتی ایرانی به پایان می‌رسد.

هیات‌های «محبان المهدی(عج)» (ویژه برادران) و «محبان الزهرا(س)» (ویژه خواهران) از دگر هیات‌هایی است که در این مرکز برگزار می‌شود. قرائت دعای شریف کمیل در شب‌های جمعه که با سخنرانی و تفسیر نهج‌البلاغه همراه است، یکی از برنامه‌های مذهبی مرکز اسلامی منچستر است. همچنین مراسم قرائت دعای شریف ندبه هم هر صبح جمعه توسط عاشقان و منتظران حضرت بقیه الله (عج) از ساعت ۷ تا ۸ در سالن کتابخانه مرکز اسلامی منچستر برگزار می‌شود.

این مرکز همچنین کلاس‌های آموزشی را برای مسلمانان مقیم منچستر تدارک دیده که توسط هیات محبان المهدی (عج) ویژه برادران و هیات محبان الزهرا (س) ویژه خواهران هر هفته روزهای شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۶ برپا می‌شود. این کلاسها شامل آموزش روخوانی قرآن مجید، آموزش احکام، آموزش عقاید، کلاس آموزش زبان انگلیسی، ورزش و … است. برگزاری «کلاس شرح نهج البلاغه به زبان انگلیسی» و «محفل قرآنی»، هنچنین «توزیع صندوق‌های صدقات» میان مسلمانان مقیم منچستر»، «توزیع کارت‌های طرح اکرام، برای پذیرش سرپرستی بچه‌های یتیم و … از دیگر خدمات معنوی‌ای است که این مرکز برای مخاطبان خود در شمال انگلستان فراهم کرده است.

حلول ماه محرم و فرارسیدن اوقات عزاداری برای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، نقطه عطفی در فعالیت‌ها و خدمات مرکز اسلامی منچستر و هیئت‌های مذهبی شیعیان این شهر است. در ماه محرم علاوه بر برگزاری چند مراسم سنتی آئینی عزاداری برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا، شهر منچستر در قلب اروپا بنرها و تابلوهایی را به خود می‌بیند که شاید پیش از این کمتر دیده است. طرح‌ها و آثار گرافیکی هنرمندان شیعه با موضوع امام حسین(ع) و کربلا در سطح شهر منچستر نصب می‌شود و اگرچه شاید برای مخاطب انگلیسی زبان مسیحی و رشدیافته در فرهنگی متفاوت با فرهنگ شیعیان عجیب باشد اما ارادتمندی مسلمانان و شیعیان به امام همه آزادگان جهان را به خوبی به آن‌ها نشان می‌دهد.

طرح‌‌های عاشورایی در منچستر به همینجا ختم نمی‌شود؛ این مرکز با همکاری عاشقان اهل بیت و امام حسین(ع) چندی پیش پیراهن‌های سیاهی را طراحی کردند که شعاری با مضمون عشق به امام حسین(ع) بر خود داشت و این پیراهن‌ها در میان عزاداران حسینی(ع) توزیع شد و مورد استفاده قرار گرفت. در کنار دنیای امروز مارک‌ها و برندها، این پیراهن‌ها شاید خلاف‌آمد عادت می‌نمود، اما مگر جز این است که خلاف‌آمد «عادت بودن»، «کام دل برآرد»؟! و مگر قیام امام حسین(ع) در آن زمانه و دیار، خود خلاف آمد عادت نبود؟!

آنچه در منچستر انگلستان رخ می‌دهد تنها بخشی از عظمت قیام امام حسین(ع) را نشان می‌دهد که این روزها وجوه جهانی آن بیش از گذشته تبلور یافته است. شاید برای اهالی عراق در سال ۶۱ ساده‌دلانه قیام حسین‌ بن علی(ع) قیامی خاتمه یافته بود؛ قیامی که در آن خون فرزندان پیامبر(ص) ریخته شد و یزید فاتح یک میدان نبرد بود؛ اما امروز آنچه ابعاد جهانی پیدا کرده همان قیامی است که با چند ده نفر صورت گرفت، و نه تنها قلب‌های بسیاری را در کشورهای مختلفی مانند هند و پاکستان و فیلیپین و مالزی در آسیا فتح کرده و به دل‌های مردمان روپا در فرانسه و ایتالیا و … راه یافته؛ در آفریقا چشم‌های مردم نیجریه و آفریقای جنوبی و … را تر می‌کند و در هر ماه محرم قلب نیویورک و واشنگتن این نمادهای شهرنشینی مدرن و اتوپیای تحقق یافته بودریار (فیلسوف پست‌مدرن اروپا) را مال خود می‌کند؛ بلکه دیوارها و اتوبوس‌ها و بیلبورهای شهرهایی را آذین می‌کند که شاید حتی نسبتی با خداوند هم نداشته باشند، اینجاست که معنای فرمایش پیامبر(ص) که «حسین(ع) از من است و من از حسینم(ع)» بیشتر روشن می‌شود. حسین(ع) امروز جلوه صدور و پیشروی اسلام در قلب‌ها و قلعه‌های سترگی شده که می‌خواهند در برابر الوهیت هم بایستند و شاید به همین جهت است که خداوند تا این حد اعتبار به پای عاشق‌ترین بنده‌اش ریخته است.

شیعیان مقیم منچستر با طراحی بنرها و لوگوهای مختلفی اتوبوس‌ها و سطح شهر را با حال و هوای محرم گره زدند، بر بخشی از این طرح‌ها با زبان انگلیسی نوشته شده؛ «روزی حسین برای دفاع از حقوق شما قیام کرد» (THE DAY HUSSAIN STOOD FOR YOUR RIGHTS) برخی دیگر شعارهای «عشق حسین است»، «زندگی حسین است» و … را بر خود دارد و بر تیرهای چراغ برق شهر منچستر آویزان شد.

برخی دیگر از این آثار هم جملاتی از بزرگان غیر مسلمان جهان درباره امام حسین(ع) را بر خود دارد که به معرفی ایشان به مردم غیرمسلمان کمک می‌کند. در ادامه تعدادی دیگر از عکس‌هایی را که نشانگر حال و هوای محرم در انگلستان است مشاهده می‌کنید؛ برای آشنایی بیشتر، اینجا را ببینید.

عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
عزاداری شیعیان مقیم منچستر انگلستان / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي