عرقیات مناسب فصل بهار را بشناسیم!

عرقیات مناسب فصل بهار 🙂

با عرقیات مناسب، شاد و خنک شوید!!!

چون فصل بهار آلرژی زیاد است، بهتره از نوشیدنی هایی استفاده کنیم که طبع بدنمان را نرمال نگه دارد تا دچار آلرژی فصل مثل عطسه ـ سرفه ـ خواب آلودگی ـ سرگیجه و… نشویم.

بنابراین می توانم چند پیشنهاد خوشمزه عرقیات براتون داشته باشم.

 بسیاری از مردمان شهرهای سنتی کشورمان همچون شیراز، اصفهان، یزد و کاشان در فصول مختلف سال به جهت دارا بودن خواص درمانی و عطر و طعم دلپذیر از عرقیات مختلف استفاده می‌کنند و اغلب این نوع عرقیات گیاهی را برای شهرهای دیگر به سوغات می‌برند. اما عرقیاتی که در فصل بهار بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد کدام است و چه نفعی برای بدن دارد؟

اعتدال فصل بهار در شهرهای جنوبی کشورمان همچون استان فارس از اول اسفندماه احساس می‌شود، اما در شهرهای شمالی و اردبیل که کمی سردسیرتر است از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه این مزاج لمس می‌شود و براساس مزاج حاکم بر اقلیم این استان‌ها باید نوع عرقیات مصرفی انتخاب شود. ضمن این‌که جنسیت و سن و سال افراد نیز در نوع و میزان مصرف عرقیات دخیل است. به عنوان مثال جنس مذکر نسبت به جنس مونث مزاج گرمتری دارد و افراد سالمند نسبت به افراد جوان سردمزاج ترند و باید براساس نوع مزاج‌شان نوع عرقیات مصرفی را انتخاب کنند. عرقیات سه طبع گرم سرد و معتدل دارند که در فصل بهار بهتر است از عرقیات با مزاج معتدل و کمی رو به سردی استفاده شود.

بهترین عرقیات برای فصل بهار

با توجه به این‌که در روز‌های بهاری برخی افراد دچار غلیان و تنش و استرس شده و تندخویی و عصبانیت زیادی را تجربه می‌کنند عرقیاتی که موجب آرامش و کاهش استرس و اضطراب می‌شود، کدام است؟

در پاسخ به این سوال:

 

عرق بهارنارنج، بیدمشک، گلاب و عرقیاتی که از گل یا گلبرگ نارنج، نارنگی یا پرتقال بدست آمده باشد مفرح جان و شادی‌بخش است و با کمک به آرامش اعصاب در رفع بی‌خوابی موثر است ضمن این‌که خستگی و رخوت و سستی مربوط به این فصل را از بدن خارج می‌کند.

این نوع عرقیات برای همسرانی که بتازگی زیر یک سقف رفته‌اند شاداب‌کننده و تنظیم‌کننده اخلاط و هورمون‌های بدن است و به میزان زیادی از تنش و تندخویی می‌کاهد.

و اما !!!

آجیل‌خورها عرقیات با طبع سرد بخورند.

به گفته متخصص طب سنتی عرق کاسنی طبع معتدل رو به سرد و عرق شاتره طبع بسیار سردی دارد و برای رفع گرمی ناشی از مصرف تنقلاتی همچون انواع آجیل و شیرینی‌هایی که در ایام بهار استفاده شده است بسیار اثرگذار است و جوش‌های پوستی ناشی از گرمی مزاج را رفع کرده و با کمک به پاکسازی کبد، خون را تصفیه و پوست را جلا داده و شفاف می‌کند.

البته مصرف عرقیات با طبع سرد برای سرد مزاجان سبب سردی اعضا و افت فشار خون و گیجی و منگی و رخوت می‌شود.

 

همچنین عرقیات با طبع سرد تضعیف‌کننده قوای جنسی و عرقیات با طبع معتدل روبه گرم ضمن مفرح بودن تقویت‌کننده میل جنسی‌است.

و نکته آخر : 
عرقیات تا چه مدتی خاصیت خود را حفظ می‌کند؟

مدت ماندگاری عرقیات از یک تا دو سال است و بیشتر از این مدت ماده موثره و خواص درمانی عرقیات بتدریج کاهش می‌یابد. عرقیات باید در جای خنک همچون یخچال نگهداری شود و هر گونه تغییر در عطر و طعم و رنگ عرقیات نشان‌دهنده کیفیت پایین و غیرقابل مصرف شدن آن است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه