عدد پی با ۴ میلیون رقم اعشار آن در یک تصویر!

برای بسیاری از ما عدد پی در ۳.۱۴ خلاصه شده است که با آن می توانیم محیط یک دایره را بدست آوریم و البته از همان ابتدای کار یعنی در همان دوران ابتدایی به ما گوشزد کرده بودند که انتظار بی‌نهایت رقم اعشار را در رقم پی داشته باشیم اما تا حالا تعداد ارقام اعشاری را که می‌توانیم پس از آن بگنجانیم را تصور هم نکرده‌ایم اما گویا این موضوع چندان هم غیر قابل تصور نیست چرا که موسسه TWO-N تا ۴ میلیون رقم اعشار این عدد را در یک تصویر گنجانده است!

به گزارش گــهــر به نقل از فارنت، در اکتبر سال ۲۰۱۱ شیگیرو کوندو دانشجوی ژاپنی مقطع دکترا توانست با جمع‌آوری ۱۰ تریلیون رقم اعشار عدد پی رکورد جهان را در این خصوص به نام خود ثبت کند و این همان دلیلی بود که به هرمان شایگنر طراح این موسسه انگیزه داد تا این تصویر را خلق کند.

اگر چه این ۴ میلیون رقم اعشار حاضر در این تصویر تنها کسری از ارقام اعشاری عدد پی به حساب می‌آیند اما فکر کنم قرار گرفتن آنها در یک تصویر به اندازه کافی هر کسی را تحت‌تاثیر می‌گذارد.

شایگنر در این خصوص با اعلام اینکه ما این همه رقم اعشار را در یک تصویر در کنار هم قرار دادیم، خاطرنشان کرده است که برای یک انسان عادی به طور متوسط سه هفته طول می‌کشد تا تمامی این ارقام اعشاری را به طور کامل بخواند اما نگاه کردن به همه آنها در یک ثانیه و در این تصویر گرافیکی ما امکان‌پذیر است.

عدد پی با ۴ میلیون رقم اعشار آن در یک تصویر!
جالب است بدانید که هر کدام از ارقام موجود در این تصویر با یک رنگ متفاوت ترسیم شده‌اند و به همین دلیل است که وقتی به تصویر نگاه می‌کنیم، جدایی ارقام در آن کاملا واضح است و در ترسیم این تصویر از هیچ الگویی بهره گرفته نشده است و رنگ‌های ارقام به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند.

نکته سرگرم کننده در این تصویر این است که در سایت اینترنتی ان شما می‌توانید الگوی خاصی از اعداد مانند تاریخ تولد خودتان به طور مثال ۲۱ خرداد ۱۳۵۹ را به صورت ۵۹۳۲۱ جستجو کنید تا شاید جایگاه آن را در عدد پی پیدا کنید!

طراح این اثر نیز مانند ما نوستالژی بودن این رقم را یکی از دلایل جذابیت آن دانسته است و استفاده از این عدد در برخی اماکن باستانی (مانند ستون‌های تخت جمشید) را نیز به عنوان دیگر دلیل جذابیت عدد پی توصیف کرده است.

شاید بدانید که در قرن نهم هجری دانشمند وریاضی‌دان ایرانی غیاث‌الدین جمشید کاشانی عدد پی را تا شانزده رقم اعشار محاسبه کرده بود به نحوی که تا صد و پنجاه سال بعد کسی نتوانست آن را گسترش دهد.

حالا اگر شما در بخاطر سپردن چند رقم اول اعشار این عدد مشکل دارید یک روش وجود دارد که یک آدم خوش ذوق هم جمله‌ای گفت که تعداد حرف‌های کلمه‌های آن مقدار عدد پی را تا ده رقم پس از ممیز نشان می‌دهد تا راحت‌تر آن را به خاطر بسپارید: «خرد و بینش و آگاهی دانشمندان ره “سر-منزل” توفیق ترا آموزد.» (که تعداد حرف های کلمه های به ترتیب خواندن شعر از راست به چپ و نوشتن ارقام از چپ به راست برابر ۳.۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵ است)

گردآوری: گروه خبر گــهــر
منبع: فارنت
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه