عجیب ترین نسخه آنفلوانزا کشف شد

تاريخ : 17 اردیبهشت

عجیب ترین نسخه آنفلوانزا کشف شد

دانشمندان از کشف نسخه ای منحصر به فرد و عجیب از آنفلوانزای پرندگان در قطب جنوب خبر دادند، پرندگان مبتلا به این نوع آنفلوانزا در قطب جنوب به راحتی نفس می کشند و بررسی های ژنتیکی ژنوم این آنفلوانزا هیچ نشانه ای از کشنده بودن آن ندارد و سرایت آن به پستانداران نیز انتظار نمی رود.

مقامات سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند: پرندگان مبتلا به آنفلوانزا در قطب جنوب به راحتی نفس می کشند و بررسی های ژنتیکی ژنوم این آنفلوانزا هیچ نشانه ای از کشنده بودن آن ندارد و سرایت آن به پستانداران نیز انتظار نمی رود.

عجیب ترین نسخه آنفلوانزا کشف شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

«آرون هرت» از مرکز تحقیقات آنفلوانزای سازمان بهداشت جهانی در ملبورن استرالیا گفت: این مطالعه سوالات بی پاسخ زیادی مطرح کرده است. از جمله این سوالات آن است که چگونه ویروس آنفلوانزای پرندگان به قاره منزوی و دور افتاده قطب جنوب رسیده و چگونه سال ها دوام می آورد.

تحقیقات پیشین بر روی پنگوئن های قطب جنوبی نشان داده بود که چندین گونه از این پرندگان گاهی اوقات در خون خود آنتی بادی دارند. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی و در واکنش به عفونت تولید می شوند.

اما پیش از این، هرگز هیچکس ویروس را در درون آنها شناسایی نکرده بود. هرت و همکارانش ۳۰۱ عدد از پنگوئن های «Adélie» را معاینه کرده و از ۲۷۰ مورد نیز خون گرفتند. هشت مورد، ویروس آنفلوانزا را نشان دادند.

محققان موفق شدند چهار ویروس را در آزمایشگاه کشت دهند و دریافتند تمامی آنها از سویه «H11N2» از آنفلوانزای پرندگان هستند.

نکته جالب این است که سویه «H11N2» شبیه هیچ یک از سویه های مشاهده شده در دیگر بخش های کره زمین نیست.

از آنجا که آنفلوانزای پرندگان توسط پرندگان مهاجر شیوع می یابد، محققان سویه های این بیماری را بر اساس مهاجرت پرندگان به دو گروه تقسیم می کنند: سویه آمریکای شمالی و سویه اوراسیایی.

اطلاعات اندکی در مورد آنفلوانزای پرندگان در نیمکره جنوبی وجود دارد. از ۱۹ هزار و ۷۸۴ توالی ژنتیکی آنفلوانزای پرندگان در دسترس، فقط ۵.۷ درصد آفریقایی، یک درصد استرالیا و اقیانوسیه و ۰.۱ درصد از آمریکای جنوبی است.

چهار تکه از ژنوم بررسی شده در آنفلوانزای پنگوئن ها، بسیار شبیه آنفلوانزای پرندگان آمریکای شمالی بین دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ است. در حالی که بقیه قسمت ها بیشتر به سویه های آمریکای جنوبی شبیه است.

یکی از ژنهای تعیین توالی شده شباهت زیادی به ویروس «H3N8» دارد که اسب، سگ و خوک آبی و همچنین پرندگان را مبتلا می کند.

این محققان با بررسی روند تغییرات تکاملی در این ویروس تخمین می زنند این ویروس خودش طی ۴۹ تا ۸۰ سال در قطب جنوب تکامل یافته است.

دانش پژوهان این گمانه زنی را مطرح کرده اند که احتمالا پرندگان مهاجر که به قطب جنوب رفت و آمد داشته اند مانند مرغ های باران بزرگ، مسئول انتقال این ویروس به جمعیت پنگوئن هستند. یک احتمال دیگر انتقال این ویروس می تواند پستانداران دریایی از جمله خوک آبی باشد.

احتمال دیگر این است که آنفلوانزای پرندگان تابستانها بین پنگوئن ها مسری و زمستان ها در یخ منجمد شده و دوباره در فصل تابستان فعال می شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه «mBio» منتشر شده است.

اخبار علمی – مهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي