طرز تهیه سرکه میوه خانگی

تاريخ : 18 آبان

طرز تهیه سرکه میوه خانگی را در ادامه این مطلب می خوانید

طرز تهیه سرکه میوه خانگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

در گذشته مادربزرگ ها سرکه را به دست خودشان تهیه می کردند و برای ترشی های زمستان و غذاها از آن استفاده می شد به همین خاطر بود که ترشی مادربزگ ها طعم و مزه دیگری داشت که ترشی های بازاری امروزی دیگر آن طعم و مزه را ندارند، یکی از دلایل آن سرکه ای است که برای تهیه آن استفاده می شود زیرا سرکه مهم ترین جز در تهیه ترشی ها است.

سرکه میوه

تهیه سرکه در منزل برای بسیاری از خانم ها شاید کار دشواری باشد و فکر کنند که نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد ولی باید بدانید که تهیه سرکه کار بسیار آسانی است و نیاز به هیچ کار خاص و دشواری ندارد فقط برای جاافتادن و با کیفیت شدن آن یکسال زمان نیاز دارید. درضمن سرکه ای که خودتان تهیه کنید هم با کیفیت است و هم طبیعی. از طرفی برای ساخت سرکه میوه چون از میوه های غیر قابل استفاده و بی کیفیت استفاده می شود از اسراف و دور ریز میوه ها نیز جلوگیری می شود.

برای تهیه سرکه می توانید از یک دبه پلاستیکی یا کوزه استفاده کنید. تهیه سرکه میوه، نیاز به میوه های تازه ندارد بلکه سرکه از میوه هایی که قابل استفاده نیستند یعنی له شده یا شکسته و یا کهنه شده و دیگر قابل استفاده نیستند، تهیه می شود. البته از میوه های کپک زده استفاده نمی شود. حتی می توانید از مرباهای مانده که به هر علتی قصد استفاده از آن را ندارید نیز برای این منظور استفاده کنید مثلا رنگ مربا تیره شده و یا کهنه است و یا طعم خوبی ندارد. مربا شیرین است و باعث می شود سرکه مزه می خوش داشته باشد.

دبه یا کوزه مخصوص اینکار را در جای مناسب قرار دهید سپس هر میوه ای که از آن استفاده نمی کنید را داخل آن بریزید می توانید اینکار را از یک فصل خاص از سال شروع کنید چون تهیه سرکه با کیفیت به یکسال زمان نیاز دارد. می توانید از اردیبهشت ماه اینکار را شروع کنید و هر میوه ای مانند توت های له شده، گیلاس، گلابی، انگور، سیب و … را داخل کوزه بریزید.

مقداری سرکه سیب را در ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت قرار دهید و یک بسته ترخان را به کمک یک تکه نخ محکم ببندید و داخل آن بیندازید صبر کنید تا بجوشد و قل بزند بعد از گذشت تقریبا ۵ تا ۱۰ دقیقه از روی حرارت برداشته و بسته ترخان را از سرکه خارج کنید. سپس سرکه را روی کوزه ای که حاوی میوه است بریزید.

کوزه میوه باید سر پر باشد تا هوا به داخل آن نفوذ نکند یعنی باید میوه بیشتری داخل آن بریزید تا پر شود یا از ابتدا از سایز کوچکتری برای اینکار استفاده کنید. درب کوزه را محکم ببندید و در جای گرمی قرار دهید. اگر فصل تابستان بود می توانید در آفتاب قرار دهید ولی اگر در فصل پاییز یا زمستان اینکار را انجام دادید باید کوزه را در جای گرمی قرار دهید.

بعد از گذشت یکسال درب کوزه را باز کنید.

یک لگن پلاستیکی مناسب که تقریبا بزرگ باشد انتخاب کنید و داخل آن یک کیسه پلاستیکی تمیزی قرار دهید، می توانید از کیسه های پلاستیکی که برای بسته بندی برنج یا شکر است استفاده کنید. سپس محتویات کوزه را داخل کیسه بریزید تا سرکه از تفاله جدا شود در ضمن نیازی نیست که محتویات کیسه را خیلی فشار دهید بلکه همان مقداری که سرکه از میوه ها جدا می شود کافی است. کیسه را با تفاله های داخلش دور بریزید.

سرکه صاف شده را در ظروف مناسب مثل کوزه، بطری نوشابه، ظروف شیشه ای، دبه یا هر ظرف دیگری بریزید طوری که ظرف لب پر شود سپس درب ظرف را ببندید. ۲ تا ۳ روز به همین حالت باقی بماند سپس مجددا با صافی ریزتری و یا پارچه های توری تمیز آن را صاف کنید بروید.

سرکه طبیعی و دست ساز شما آماده است می توانید برای تهیه ترشی های خانگی، غذاها، سس، چاشنی سالاد و … از آن استفاده کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي