طرز تهیه خورش بادمجان متفاوت

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 21 فروردین

طرز تهیه خورش بادمجان متفاوت را در ادامه این بخش از سایت گهر برای شما خوبان تهیه کرده ایم.

طرز تهیه خورش بادمجان متفاوت, پورتال خبری فرهنگی گهر

بادمجان ها را حلقه و سرخ كرده گوشت چرخ كرده را با پياز رنده شده و نمک و فلفل و ادويه كاری مخلوط كرده ورز می دهيم.

بعد مثل كتلت كوچک سرخ می كنيم.

رب گوجه و كمی سماق را مخلوط می كنيم و روی گوشت های در حال سرخ شدن می ريزيم تا كمی رب تفت داده شود.

بعد هم كمی آب جوش می ريزيم و ١٥ دقيقه زمان می دهيم تا پخته شود.

حالا بادمجان های سرخ شده رو بوسيله ی خلال دندان يكی زير و يكی روی گوشت قرار می دهيم و می گذاريم كمی ديگر پخته و بعد تزيين می كنيم.

***

مواد لازم خورش بادمجان برای ۴ نفر :

مواد لازماندازهمقدار / کالری
بادمجان قلمی ۶-۸ عدد متوسط۱۰۰ گرم / ۱۷ کالری
گوشت بی استخوان ۵۰۰ گرم۱۰۰ گرم / ۲۰۰ کالری
گوجه

۲ عدد متوسط

۱۰۰ گرم / ۱۵ کالری
پیاز ۱ عدد متوسط۱۰۰ گرم / ۵ کالری
فلفل سبز قلمی ۳-۴ عدد ( به دلخواه )۱۰۰ گرم / ۲۲ کالری
آبغوره ۱ استکان۱۰۰ گرم / ۲۰ کالری
غوره نصف استکان۱۰۰ گرم / ۳۰ کالری
زعفران دم کرده نصف استکان۱۰۰ گرم / ۳۱۰ کالری
نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم۱۰۰ گرم / ۰ کالری

روش تهیه خورش بادمجان :

*. آکاایران : بادمجانها را پوست بگیرید و با نوک چاقو چند شکاف روی سطح شان ایجاد کنید . آنها را به مدت دو ساعت در مخلوط آب و نمک غلیظ بخوابانید تا تلخی آنها گرفته شود بعد بشوئید، خشک کنید و در مقداری روغن تمام سطح آنها را سرخ کنید .

*. پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود، گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید و سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند، سپس ۸-۱۰ لیوان آب روی گوشت بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب بجوشد بعد حرارت را ملایم کنید.

*. بگذارید گوشت به مدت دو ساعت بپزد. دقت کنید که گوشت در انتها حداقل ۵ لیوان آب داشته باشد. تابه مناسبی انتخاب کنید که وقتی بادمجانها را داخل آن می چینید، به اندازه تمام آنها جا داشته باشد که ظاهر خورش حفظ شود . بادمجانها را داخل تابه بچینید.

*. وقتی گوشت پخت آب گوشت را از صافی رد کنید و  آب گوشت صاف شده را داخل تابه بادمجانها بریزید. گوشت ها را نیز در وسط تابه قرار دهید و یک استکان آبغوره را همراه با غوره داخل خورش بریزید، فلفل سبز را نیز روی بادمجانها قرار دهید.

*. حرارت را کمی بالا ببرید تا آب خورش بجوشد، وقتی آب خورش جوشید نیمی از زعفران دم کرده را روی خورش بریزید، درب تابه را ببنید و حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید تا خورش جا بیفتد.در ۱۰ دقیقه آخر طبخ، گوجه را به دونیم برش بزنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا نرم شوند.

*. بعد گوجه ها را روی بادمجانها بچینید و باقیمانده زعفران را روی خورش بریزید . درب تابه را مجددا ببندید و حرارت را کمی بالا ببرید تا داخل تابه بخار کند و بعد از ۱۰ دقیقه نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و خورش را در ظرف مورد نظر سرو کنید .

نکات مهم :

*. مهمترین نکته در تهیه خورش بادمجان انتخاب صحیح بادمجان و بعد نحوه سرو آن است . هنگام خرید بادمجان توجه کنید که بادمجان شیرین معمولا رنگ پوست آن کاملا تیره است و کلاهک بادمجان هرچه کشیده تر باشد نشان از شیرین بودن آن است . توجه کنید بادمجانهایی که پوست آسیب دیده و خراشیده دارند ممکن است.

*. در اثر ورود میکروب مسموم شده باشند پس از خرید آنها صرفنظر کنید.بهتر است بادمجانها را به صورت درسته و کامل برای خورش آماده کنید که ظاهر خورش زیبا تر باشد در نتیجه بادمجانی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد.

*. هنگام سرو نیز بادمجانها، گوشت، فلفل و گوجه را طوری بچینید که به راحتی قابل جابجایی و انتخاب باشند و هنگام برداشتن آنها از ظرف مجبور به هم زدن ظرف سرو نباشید . هنگام خرد کردن گوشت بهتر است قطعات گوشت را کمی درشت تر از حد معمول خرد کنید.

*. معمولا چاشنی خورش بادمجان غوره و آبغوره است که مقدار آن به ذائقه خانواده بستگی دارد . این مقدار چاشنی یاد شده طعمی نسبتا متعادل دارد . در صورتیکه خواستید طعم خورش خیلی هم ترش نباشد می توانید  غوره را از ترکیب مواد حذف کنید.

*. یا در صورت تمایل به ترش تر شدن خورش مقدار آبغوره را افزایش دهید . به دلیل اینکه از آبغوره در این خورش استفاده می شود بهتر است در اواخر طبخ نمک غذا را اندازه کنید. چون معمولا آبغوره دارای مقداری نمک است و ممکن است باعث شور شدن خورش شود .

*.  به دلخواه می توانید از مقداری قارچ تفت داده شده در کره و آبلیمو هم در خورش استفاده کنید . اگر به بوی سیر حساسیت ندارید، هنگام سرو مقداری پودر سیر روی خورش بپاشید . نتیجه بسیار جالب خواهد بود.امیدواریم با تهیه این غذای خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

خواص بادمجان :

*. علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد.

*. بادمجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره مند شوید. محققان روی رشد سلول های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي