طرح مکالمه نامحدود اپراتورها متوقف شد

طرح پر سرو صدای مکالمه نامحدود به دستور رگولاتوری متوقف شد

طرح مکالمه نامحدود اپراتورها متوقف شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

طرح مکالمه نامحدود درون شبکه همراه اول، ایرانسل و رایتل با عناوین “هدف رو بزن”، “مکالمه شگفت‌انگیز” و “دِکا” با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به پایان رسید.

به گزارش تسنیم، افزایش ضریب نفوذ پهنای باند در کشورها و گسترش روز به روز زیرساخت‌های ارتباطی زمینه استهلاک و نابودی خدمات پایه ارتباطی و جایگزینی آنها با خدمات دیتا را فراهم آورده است.

این رویه جهانی، کار را به جایی رسانیده که اپراتورهای موبایل برای ادامه حیات اقتصادی خود اقدام به تمرکز روی توسعه خدمات مبتنی بر باند پهن و ارزش افزا کرده‌اند و از سویی، طرح‌هایی تشویقی به مشترکان خود از قبیل مکالمات و پیامک‌های نامحدود به ازای پرداختی ناچیز ارائه می‌دهند.

اپراتورهای موبایل کشور ما نیز همسو با این رویه جهانی و کاهش ترافیک مکالماتی و پیامکی، طرح‌هایی تشویقی را ارائه می‌کنند تا به واسطه آنها ترافیک پایه را حفظ کنند.

قطعا سود حاصل از خدمات پایه نظیر برقراری ارتباطات مکالماتی قابل قیاس با سرویس‌های دیتا نیست زیرا تعرفه پهنای باند چندین سال است که نزولی شده و نرخ کنونی قطعا گران تر از سال اینده خواهد بود لذا تجارت بر بستر پهنای باند اگر هوشمندانه نباشدف صرف پهنای باند سودی در پی نخواهد داشت.

ارائه طرح‌ “مکالمات نامحدود” درون شبکه از سوی سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که باب میل مشترکان ایرانی است و اپراتورها نیز مانور سنگینی روی این موضوع می‌دهند تا به این واسطه نظر مشترک را نسبت به شبکه ارتباطی خود جلب کنند.

همراه اول تنها اپراتوری بود که طی فصول مختلف طرح “هدف رو بزن” را برای مشترکان دائمی و اعتباری خود به شکلی یکسان فعال و رقمی ناچیز را از مشترکان خود بابت برقراری مکالمات نامحدود ماهانه کرد.

بعد از این اپراتور، ایرانسل هم این طرح را برای مشترکان اعتباری خود فعال کرد تا بابت تماس نامحدود درون شبکه (تماس با ایرانسلی‌ها) مبلغی ناچیز را بپردازند.

طرح دِکای رایتل هم به همین منظور فعال شد تا مشترکان این اپراتور نیز طعم مکالمات نامحدود درون شبکه را بچشند.

تنها تفاوتی که در مکالمات نامحدود اپراتورها مشاهده می شد، گستردگی دامنه مکالماتی مشترکان همراه اول بود که اعم از دائمی و اعتباری می‌توانستند هم با همراه اول و هم تلفن‌های ثابت مکالمه کنند.

رقمی هم که به هر یک از مشترکان توسط اپراتورها برای فعالسازی این طرح ارائه می‌شد، بسته به میزان کارکردشان بود و قطعا مشترک پرمصرف رقم بیشتری را نسبت به کم مصرف‌ها می‌پرداخت.

اپراتورهای موبایل با توجه به اینکه پیش از فعالسازی طرح‌های خود باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در جریان قرار دهند تا اقدامی ضدرقابتی به گفته کارشناسان این سازمان رخ ندهد، اکنون طرح‌های خود را به یکباره و هم‌زمان متوقف کرده‌اند.

تب یکباره اپراتورها به نحوی عجیب فروکش می‌کند که بزرگترین اپراتورهای آمریکایی و اروپایی برای رضایت حال مشترکان خود در عصر خدمات موبایل پهن باند، کلیه تماس‌های درون شبکه خود را به عنوان ابزاری انگیزشی رایگان کرده‌اند تا به این شیوه علاوه بر جبران افت ترافیک در شبکه مکالماتی، بتوانند مشترکان خود را حفظ کنند.

ایرانسل از ۲۳ آذر ماه امکان مکالمه نامحدود درون شبکه (شگفت‌انگیز) را مسدود و به جای آن بسته‌های ترکیبی اعم از مکالمه، پیامک و اینترنت را در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه برای مشترکان جایگزین کرد.

رایتل هم که کلا طرح دِکا را از لیست طرح‌های خود خط زده است و در توجیه این موضوع می‌گوید که دیگر مدت زمان ارائه آن سرویس سر آمده بود و مجبور شدیم، طرح را غیرفعال کنیم.

اپراتور رایتل در پاسخ به این سوال که با اتمام مدت زمان عرضه طرح، خواسته یا ناخواسته باید جلوی آن را می‌گرفتید پس بحث اجبار در چیست؟ گفت: ظاهرا جلوی این طرح برای همه اپراتورها گرفته شده و تنها کار رایتل نیست.

موضوع زمانی جالب می‌شود که *۱۰۰۰# را از خط همراه اول شماره‌گیری می‌کنید و دیگر خبری از مکالمه نامحدود درون شبکه نیست و تنها دو گزینه ۱.مکالمه و ۲. اینترنت نامحدود (شبانه) موجود است.
حال با انتخاب گزینه یک عبارت “طرح مکالمه ویژه به زودی در اختیار مشترکان همراه اول قرار خواهد گرفت” بر روی صفحه گوشی نقش می‌بندد.

حال با پیگیری این موضوع از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوجه شدیم که درخواست از سمت این سازمان بوده و اپراتورها با آن موافقت کرده‌اند.

رگولاتوری از اپراتورها خواسته تا جلوی اجرای طرح مکالمات نامحدود درون شبکه را بگیرند؛ البته به آنها گفته مشترکانی که هم‌اکنون از این طرح استفاده می‌کنند باید تا پایان یک ماه از آن بهره‌مند شوند اما طرح برای مشترکان جدید فعال نشود.

در حالیکه هنوز مشخص نیست استدلال رگولاتوری از توقف این طرح چه بوده اما شنیده می‌شود که ظاهرا این کار برای جلوگیری از دامپینگ شدید و اقدامات ضدرقابتی، انجام شده است.

با این حال مشترکان موبایل به گوش باشند که دیگر طرحی با عنوان مکالمه نامحدود تا اطلاع ثانوی وجود نخواهد داشت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي